تاثیرات وحشتناک ریزگردهای آلوده کننده هوا روی بدن!

یک فوق تخصص ریه هشدار داد که گرد وخاک‌ها و ریزگردها بر تمام سیستم های بدن تاثیر دارد؛ یک تاثیر بر چشم انسان است و دید را محدودتر می کند و دامنه دید کمتر می شود. بر روی گوش و حلق و بینی تاثیر دارد و تحت تاثیر این آلایندگی ها عفونت ها ایجاد می شود و می تواند بر روی مغز نیز اثر بگذارد و ایجاد سردرد کند و شخص دچار عدم تمرکز شود. تمام سیستم های بدن می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی، فوق تخصص ریه درباره تاثیرات مخرب گرد و خاک بر روی سلامتی بدن می گوید: بر تمام سیستم های بدن تاثیر دارد؛ یک تاثیر بر چشم انسان است و دید را محدودتر می کند و دامنه دید کمتر می شود. بر روی گوش و حلق و بینی تاثیر دارد و تحت تاثیر این آلایندگی ها عفونت ها ایجاد می شود و می تواند بر روی مغز نیز اثر بگذارد و ایجاد سردرد کند و شخص دچار عدم تمرکز شود. تمام سیستم های بدن می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

متن گفت وگو با دکتر انارکی را می خوانید:

_ امروز و دیروز شاهد گرد و خاک در هوای بسیاری از استان های کشور بودیم. ریزگردها چه تاثیرات مخربی بر سلامتی شهروندان دارد؟

علاوه بر گرد و غبار آلاینده های شیمیایی نیز در این وضعیت در هوا وجود دارد

منابع آلاینده باید تعطیل شود

به دلیل تغییرات جوی و کمبود بارش و خشکسالی آلایندگی ها زیاد تر خواهد شد

با این سطح از آلاینده باید تعطیلی اعلام شود

بله مسلما تاثیر دارد و روی تمام دستگاه های بدن تاثیر دارد. این وضعیت برای کودکان و بیماران قلبی و ریوی خطرناک است. علاوه بر این گرد و غبار مساله وسائل نقلیه و پالایشگاه ها و کارخانه ها و کارگاه های سنگ و ماسه و… همه آلاینده هایی اضافی ایجاد می کنند و علاوه بر گرد و غبار آلاینده های شیمیایی نیز در این وضعیت در هوا وجود دارد. قانونا باید در چنین شرایطی با این وضع آلایندگی بر طبق استاندارد های بین المللی منابع آلاینده را تعطیل کنند این حداقل کاری است که می توان انجام داد. در منطقه به دلیل تغییرات جوی و کمبود بارش و خشکسالی آلایندگی ها زیاد تر خواهد شد. از این رو کودکان که ریه آن ها در حال تکامل است نباید از خانه بیرون بیایند و در خانه نیز باید حداقل استفاده را از وسایل گازی داشت. یک مساله هوای خارج از منزل و دیگری هوای داخل منزل است و باید رعایت شود. در چنین شرایطی عملا همه افراد در معرض خطر هستند به ویژه کودکان و بیماران قلبی و ریوی. با این سطح از آلاینده باید تعطیلی اعلام شود چون وسایل نقلیه عمومی ما نیز احتراق خوبی ندارند اما متعجبم چرا مدارس دانشگا ها و ادارات تعطیل نشد.

_ گرد و غبار چه تاثیری بر ارگان های حیاتی بدن دارد؟

بر تمام سیستم های بدن تاثیر دارد؛ یک تاثیر بر چشم انسان است و دید را محدودتر می کند و دامنه دید کمتر می شود. بر روی گوش و حلق و بینی تاثیر دارد و تحت تاثیر این آلایندگی ها عفونت ها ایجاد می شود و می تواند بر روی مغز نیز اثر بگذارد و ایجاد سردرد کند و شخص دچار عدم تمرکز شود. تمام سیستم های بدن می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

_  ماسک هایی که توسط شهروندان استفاده می شود از نفوذ آلودگی ها بر دستگاه تنفسی جلوگیری می کنند؟

گرد و خاک ها ریزگرد هستند و تا انتهای ریه می روند و وارد خون می شوند

ماسک های ان ۹۵ شاید موثر باشند ولی عناصر ریزی در این آلودگی ها وجود دارد که حتی از فیلتر ریه نیز رد می شود بویژه مساله گاز ها نیز وجود دارد. گاز منواکسید کربن و اکسید ازت که مانعی برای نفوذشان وجود ندارد و رد می شوند و عوارضی با خود می آورند. این گرد و خاک ها ریزگرد هستند و تا انتهای ریه می روند و به آلبولا می روند و از پرده آلبولوکاپرلی نیز رد می شوند و وارد خون می شوند. این پارتیکل های بسیار ریز می توانند از ماسک عبور کنند البته ماسک تا حدی جلوی این پارتیکل ها را می گیرد ولی اینطور نیست که آلودگی نفوذ نکند چون میزان آلودگی شدید است و جدا از گرد و غبار مواد اس او دو ناشی از سوخت های فسیلی و اکسید ازت و آلاینده های کارخانه ها و پالایشگاه ها و نیروگاه ها و وسایل نقلیه و وسایل گرمایش همه اضافه می شود و تا جاییکه امکان دارد باید از فعالیت این موارد در آلودگی شدید هوا جلوگیری کرد.

_ تاثیر بلند مدت آلودگی هوا بر روی بدن چیست؟

اگر این وضعیت تداوم داشته باشد مسلما روی بدن تاثیر دارد. امروز جدا از گرد و غبار مه دود داریم که به آن اسماگ می گویند و مواد دیگری از جمله مواد شیمیایی با این وضعیت همراه است. این وضعیت جدا از ریز گرد ها و ذرات آسیب زننده آن است. مواد آلاینده یا از جمله فلز و سرب و مس و دیگر ذراتی که می تواند با این آلاینده ها ترکیب شود و آلاینده هایی ثانویه ایجاد کند و می تواند خطرناک باشد به ویژه برای کودکان و بیماران قلبی و عروقی خطرناک خواهند بود.

_ در این شرایط آیا می توان توصیه هایی تغذیه ای داشت؟

بهترین توصیه این است که مردم کمتر از خانه خارج شوند

امروز درجه آلاینده ها بسیار بالا است و در نتیجه باید مدارس و دانشگاه ها و هر جاییکه تجمیع جمعیت دارد تعطیل شود

وضعیت آلودگی هوا و آلاینده ها می تواند گسترش دهنده بیماری کووید باشد

نمی توان دستورات تغذیه ای ویژه ای داشت؛ مساله استفاده از آنتی اکسیدان و میوه و سبزیجات می تواند تا اندازه ای تاثیر گذار باشد اما تاثیر آنچنانی نخواهد داشت بهترین توصیه این است که مردم کمتر از خانه خارج شوند و مراکز و وسایل تولید کننده آلاینده ها را موقتا تعطیل کرد. آلاینده ها در هوا درجه بندی دارند و امروز درجه آلاینده ها بسیار بالا است و در نتیجه باید مدارس و دانشگاه ها و هر جاییکه تجمیع جمعیت دارد تعطیل شود وگرنه فعالیت در این وضعیت می تواند مشکل ساز شود. این وضعیت آلودگی هوا و آلاینده ها می تواند گسترش دهنده بیماری کووید باشد.


منبع: شفقنا

دیدگاه تان را بنویسید