رستم قاسمی برنامه هایش برای حمل و نقل کشور را اعلام کرد

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در طول ۱۰ روز گذشته به عنوان وزیر راه و شهرسازی، حرف‌ها و برنامه‌هایی را برای توسعه و رشد در حوزه کاری‌اش اعلام کرد که در صورت تحقق وعده‌هایش گام بزرگی در راستای اجرای اهداف و برنامه‌های دولت سیزدهم برداشته است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رستم قاسمی از زمانی که به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شده است، برنامه‌هایی از پهن کردن فرش قرمز برای ایرانیان مقیم کشورهای خارجی، دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بخش خصوصی و روش‌های تامین منابعی مانند تهاتر با نفت را برای اجرای مگاپروژه‌های حمل و نقل اعلام و حالا ۱۰ فرمان را به عنوان اقدامات راهبردی وزارت راه و شهرسازی صادر کرده که تعدادی از آن‌ها به حوزه حمل و نقل بر می‌گردد.

ایسنا در ادامه نوشت: رستم قاسمی در طول ۱۰ روز گذشته به عنوان وزیر راه و شهرسازی، حرف‌ها و برنامه‌هایی را برای توسعه و رشد در حوزه کاری‌اش اعلام کرد که در صورت تحقق وعده‌هایش گام بزرگی در راستای اجرای اهداف و برنامه‌های دولت سیزدهم برداشته است.

پس از این مصاحبه‌ها و اظهارنظرها از سوی رستم قاسمی، ۱۰ فرمان از سوی او به عنوان برنامه‌ها و اقدامات راهبردی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده که از راه‌اندازی بانک زمین و نهضت ملی مسکن آغاز و به ارتقاء بهره‌وری و مدیریت منابع ختم می‌شود.

از این تعداد تقریبا سه فرمان به حوزه راه و حمل ونقل اختصاص دارد که به نظر می‌رسد در صورت اجرا و تحقق این برنامه‌ها، بخش بزرگی از دغدغه‌های فعالان این حوزه برطرف خواهد شد.

نهضت جامع حمل و نقل

اقدام چهارم در این ۱۰ فرمان وزیر، درباره نهضت جامع حمل و نقل است که می‌گوید: در این بخش متولی معاونت حمل و نقل است که باید در همکاری باسازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اقدام را اجرایی و عملیاتی کند. اقدامات موردانتظار این بخش نیز شامل تکمیل طرح جامع حمل و نقل و نقشه راه عملیاتی سازی آن مبتنی بر زمان بندی مشخص، تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل در چهار بخش، تدوین نقشه اقدام کریدورهای بین‌المللی و هاب‌های لجستیکی، تدوین برنامه عملیاتی برای کاهش تلفات با افزایش ایمنی راه‌های کشور، و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام راه روستایی است.

اقدام پنجم اما مشترکا به حوزه مسکن و حمل و نقل اختصاص دارد که در آن با عنوان اقتصاد مسکن و حمل‌ونقل و فراگیری اطلاعاتی آمده است که در این بخش متولیان اصلی معاونت حمل و نقل و معاونت مسکن و ساختمان هستند که باید در همکاری با معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع کار را به انجام برسانند. اقدامات مورد انتظار این بخش نیز شامل تکمیل و به روز رسانی «سامانه ملی املاک و اسکان» جهت اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان مهم‌ترین ابزار سیاست‌گذاری و مدیریت حوزه مسکن، شناسایی و معرفی خانه‌های خالی و گران‌قیمت با اولویت کلانشهرها به وزارت اقتصاد و دارایی جهت اخذ مالیات با اجرای ماده ۵۴ مکرر و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، و تدوین طرح‌های هدایت اعتباری و مالیاتی در حوزه مسکن و حمل و نقل و باززنده سازی سامانه‌های جامعآماری در حوزه مسکن و حمل و نقل است.

تدوین راهکارهای جذب سرمایه‌گذار مردمی در طرح‌های حمل و نقلی و مسکن، معرفی طرح‌های آزادراه‌هاو طرح‌های ریلی و دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت، استفاده از منابع مالی و اموال دستگاه‌های تابعه برای تامین مالی طرح‌های اولویت‌دار حمل و نقل از طریق صندوق توسعه حمل و نقل، و تدوین برنامه عملیاتی شناسایی مسائل حقوقی و مالکیتی جذب سرمایه مردمی در حوزه ساخت و ساز و معاملات مسکن بخش دیگری از اقدامات مورد انتظار در این موضوع است.

البته آقای وزیر پیش از این نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که توسعه حمل‌ونقل و اجرای مگا پروژه‌های آن مانند ساخت راه‌آهن تهران-مشهد، راه‌آهن تهران-قم-اصفهان، ساخت آزادراه‌ها  و ... را از طریق جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و با روش‌هایی مانند تهاتر با نفت، BOT و... در دستور کار خود قرار داده و برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور فرش قرمز پهن می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در اقدام ششم نیز با عنوان «تعیین تکلیف پروژه‌های پیشران حمل ونقل» تاکید کرده که؛ متولی این بخش معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع است. اقدامات مورد انتظار این بخش نیز شامل احصاء و تدوین برنامه زمانبندی کلیه پروژه‌های پیشران در حوزه حمل ونقل با تاکید بر پروژه‌های ناتمام دارای اولویت و امکان خاتمه‌یابی سریع است.

حالا باید دید چند مورد از ۱۰ فرمان «رستم قاسمی» برای پیشبرد اقدامات و برنامه‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی محقق خواهد شد و در پایان چهارمین سال از دولت سیزدهم، آقای وزیر عملیاتی شدن چند فرمانش را اعلام خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید