جی پلاس؛

علت مخالفت امام با چاپ برگه استفتائاتشان چه بود؟

امام خمینی در نامه ای خطاب به آیت الله شهید سعیدی با چاپ برگه استفتای خود مخالفت کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در سوم مرداد سال ۴۸ مطابق با دهم جمادی الاول ۱۳۸۹ در نامه ای خطاب به شهید آیت الله سعیدی با چاپ برگه های استفتا مخالفت کردند. در ادامه نامه امام و گزارش ساواک آمده است:

‌‌

"بسمه تعالی‌

‌‌خدمت جناب مستطاب سیدالاعلام و ثقة الاسلام آقای سعیدی ـ دامت افاضاته‌

‌‌     مرقوم شریف واصل، سلامت و سعادت جنابعالی را خواستار است. ورقۀ استفتائات‌‎ ‎‌نیز واصل شد. اینجانب هر چه فکر می کنم صلاح نمی دانم این اوراق به این نحو چاپ و‌‎ ‎‌منتشر شود، به جهاتی که الآن مقتضی نیست تذکر دهم، جنابعالی از انتشار آنها به این نحو‌‎ ‎‌خصوصاً با عبارات پشت صفحه‌‎[1]‎‌ ان شاءالله غمض عین‌‎[2]‎‌ می نمایید. والسلام علیکم و‌‎ ‎‌رحمة الله .‌

‌‎ ‎‌روح الله الموسوی الخمینی‌"

 

صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۲۳۸

 

 

۱ـ در گزارش ساواک آمده است: «... محمدرضا سعیدی یکی از روحانیون افراطی و طرفدار جدی آیت الله خمینی می باشد... و جزواتی شامل فتاوای خمینی چاپ و توزیع می نماید از جمله، اخیراً نشریه ای تحت عنوان استفتائات چاپ  و منتشر نموده که در مقدمۀ آن به زبان عربی نوشته است: استفتائات از مرجع دینی که جز او کسی سزاوار رهبری نیست  و غیر از او کسی صلاحیت پیشوایی ملت و اصلاح امور را ندارد. این مرجع شبیه ترین فرد است به امام زمان از نظر خوی و سرشت و گفتار، زیرا اولاً، برای این مرجع مانند امام زمان دو غیبت صغرا و کبرا است. ثانیاً، با برجسته ترین صفات پیشوایی که قیام به حق باشد شناخته شده و ثالثاً، همانند حضرت ولی عصر از بردن نام او جلوگیری می شود این مرجع  روح الله خمینی است...».

۲ـ چشم پوشی.

 

دیدگاه تان را بنویسید