دغدغه‌ها و نگرانی های امام خمینی-۳۸

امام خمینی: پشتیبانی از نظام بدان معنا نیست که همۀ افراد تابع محض یک جریان باشند/ اگر در این نظام گروهی بی‌ جهت در فکر حذف دیگران برآید حتما به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده

امام خمینی در نامه خود خطاب به حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری کرمانی که معروف به منشور برادری است، مرقوم کرده اند: اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی‌ جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، نهضت امام خمینی و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که به تناوب بخش هایی از این دغدغه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

 

امام خمینی (س) در نامه ای که در دهم آبان ماه سال ۶۷ خطاب به حجت الاسلام والمسلمین محمد علی انصاری کرمانی از اعضای دفتر خود نوشتند و این نامه به منشور برادری شهرت دارد، پشتیبانی از نظام و اسلام را به معنای تبعیت محض از یک جریان ندانسته و اینگونه مرقوم کردند:

 

اگر آقایان از این دیدگاه که همه می‌ خواهند نظام و اسلام را پشتیبانی کنند به مسائل بنگرند، بسیاری از معضلات و حیرت ها برطرف می‌ گردد ولی این بدان معنا نیست که همۀ افراد تابع محض یک جریان باشند. با این دید گفته‌ ام که انتقاد سازنده معنایش مخالفت نبوده و تشکل جدید مفهومش اختلاف نیست. انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه می‌ شود. انتقاد اگر بحق باشد، موجب هدایت دو جریان می‌ شود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّای از انتقاد ببیند. البته انتقاد غیر از برخورد خطی و جریانی است. اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی‌ جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. در هر حال یکی از کارهایی که یقیناً رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورت ها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است.

 

صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۱۷۹

 

 

دیدگاه تان را بنویسید