جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

آیت الله العظمی یوسف مدنی که بود؟/عنایت علامه طباطبایی به وی چه بود؟/چه کسی بر وی نماز خواند؟

آیت الله العظمی سید یوسف مدنی تبریزی از مراجع تقلید معاصر در تبریز به دنیا آمد. او از محضر اساتیدی همچون آیت الله بروجردی، امام خمینی و محقق داماد استفاده کرد و در هفتم شعبان المعظم ۱۴۳۴ رحلت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی آیت الله العظمی سید یوسف مدنی تبریزی از مراجع تقلید معاصر اختصاص دارد.

 

آیت الله سید یوسف مدنى تبریزى (1307-1392ش)، از مراجع تقلید شیعه معاصر، از اساتید درس خارج حوزه، از علمای خطه آذربایجان بود.

 

زندگینامه آیت الله سید یوسف مدنی تبریزی

تولد و تحصیلات

آیت الله سید یوسف فرزند حاج آقا سید قاسم حسینى در سال 1307ش در تبریز متولد شد.ایشان حدود شانزده سالگى با حمایت و راهنمایى والد مکرم شان، وارد حوزه علمیه تبریز شد.

 

حدوداً هشت سال با جدّیت تمام ادبیات عرب را تخصصی ادامه داد تا اینکه خود به تدریس ادبیات پرداخت، و علوم فقه و اصول را نیز تا کفایة الاصول در شهر تبریز فرا گرفت و از اساتید معروف و نامى آن عصر کسب فیض کرد.

 

وى سپس عازم شهر علم و اجتهاد «قم» شد و در جوار مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) ادامه تحصیل داد.

 

در همین رابطه بخوانید:

زکریای رازی که بود؟/چه شد که وی به طب روی آورد؟/او در میان مورخین شرقی و اروپاییان به چه شهرت دارد؟

از زندگی عالم برجسته سید اسماعیل نوری طبرسی چه می دانید؟/وی در محضر کدام بزرگان شاگردی کرد؟

خواجه عبدالله انصاری که بود؟/علت مخالفت خواجه با فلاسفه زمانش چه بود؟/چرا او را پیر هرات نامیدند؟/کدام شخصیت ها در او اثر ویژه داشتند؟

آیت الله کاشانی که بود؟/چه شد که وی از عراق به ایران آمد؟/علت دستگیری وی/موضع ایشان دربرابر مساله فلسطین/درخواست آیت الله برای تعطیلی شهادت امام صادق(ع)/نقش وی در ملی شدن صنعت نفت

مروری بر زندگینامه حاج احمدآقا خمینی

میرزا احمد مجتهد تبریزی که بود؟/ماجرای تکفیر شیخیه به وسیله میرزا احمد چه بود و به کجا ختم شد؟

 

با شروع تحصیل سطوح عالیه «کفایتین» در محضر اساتید معروف، خود نیز تدریس را ادامه داد و در رشته‌ هاى مختلف علوم دینى شاگردانى تربیت کرد و از فیوضات تألیفات علوم دینى نیز برخوردار شد. در آن ایّام جوانى شرحى بر مطوّل نوشت که مورد استقبال علما و اساتید قرار گرفت، تا آنجا که علامه طباطبائى صاحب تفسیر شریف «المیزان» تقریظى بر آن مرقوم مى‌ نویسد که به هیچ تألیف و تصنیفى همچون تقریظى ننوشته‌اند.

 

آیت الله مدنی در مدرسه مبارکه حجتیه در همان عصر بر رسائل «فرائد الاصول» مرحوم شیخ اعظم انصارى شرحى نوشت که در هفت جلد جمع‌آورى شد و با تألیف این کتاب که مورد استقبال علما و فضلای حوزه قرار مى‌ گیرد، مرحوم حضرت آیت‌ الله بروجردى ایشان را مورد عنایت و تشویق قرار داده و از سوى معظم له به ایشان جایزه‌ اى اهدا شد.

 

درس خارج را از محضر حضرات آیات عظام بروجردى، محقق داماد و امام خمینى کسب فیض کرد و با جدیت مشغول تحصیل و تدریس و تألیف بود و در شهر مقدس قم به درجه عالیه اجتهاد نائل شد.

 

وفات

این عالم پارسا در یکشنبه هفتم شعبان المعظم ۱۴۳۴ برابر با بیست و ششم خرداد سال 1392 بر اثر بیماری در قم درگذشت.

پیکر مرحوم آیت‌ الله مدنی تبریزی، در قم تشییع و پس اقامه نماز توسط آیت‌الله شبیری زنجانی در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

 

آثار

الفواید الادبیة

توضیح المطوّل

درر الفوائد فى شرح الفرائد

حاشیه بر عروة الوثقى

الارشاد الى ولایة الفقیه

مختصر الاحکام

الفوائد القمیه

کتاب القضاء

قواعد الاصول

کتاب الجهاد فى بیان حکم اقسامه

کتاب الدفاع فى بیان حکم اقسامه

رسالة فى حکم المفسدین فى الارض

رسالة فى المحارب فى بیان احکام اقسامه

رسالة فى اقسام القتل

رسالة فى قاعدة لاضرر

شرح معالم الاصول

شرح مکاسب

شرح کفایة الاصول

 

دیدگاه تان را بنویسید