جی پلاس/به مناسبت سالروز ولادت؛

چرا دوره امام سجاد(ع) سخت ترین دوره ای است که بر یک امام(ع) گذشت؟/شهید صدر پاسخ می دهد

شهید سید محمدباقر صدر به روزگار سخت امام سجاد علیه السلام اشاره کرده و آن را سخت ترین دوره ای دانسته که بر یک امام معصوم علیه السلام گذشته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام سجاد علیه السلام در پنجم ماه شعبان المعظم ۳۸ هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند. ولادت بابرکت امام علی بن حسین، امام سجاد علیه السلام ما را بر آن داشت که به مناسبت این میلاد فرخنده، به بحث روزگار سخت امام علیه السلام از میان مبحث مطرح شده در کتاب امامان اهل بیت علیهم السلام اثر شهید سید محمد باقر صدر بپردازیم:

 

امام زین العابدین علیه السلام آخرین امام از مرحله نخست بود؛ نخستین مرحله از مراحل سه گانه ای که در زندگی امامان علیهم السلام برشمردیم در سایه آن امام آزموده که در سخت‌ترین دوره از دورانی که بر رهبران اهل بیت علیهم السلام گذشت، رنج برد؛ چرا که ایشان با آغاز اوج گیری کژروی معاصر بود همان کژروی که بلافاصله پس از درگذشت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آغاز شد.

 

 در دوران امام علی بن حسین علیهما السلام به تدریج این کژروی صریح و واضح و بی‌پرده آشکار شد نه فقط در سطح محتوا بلکه همچنین در سطح شعارها و سخنانی که حاکمان در عملکرد و اجرا سر می‌دادند این گونه حقیقت حکومت، در نظر و عمل، رو به آشکار شدن گذاشت.

 

در همین رابطه بخوانید:

چرا امام حسین(ع) کشتی نجات است؟ امام موسی صدر پاسخ داده است

عباس به چه معناست و چرا این اسم را بر حضرت ابوالفضل(س) گذاشتند؟/جایگاه ایشان در میان ائمه(ع)/ علت گریه حضرت امیر(س) به هنگام تولد حضرت عباس(س) چه بود؟

 

امام سجاد علیه السلام سه سال پیش از درگذشت امیرمومنان علیه السلام به دنیا آمد یعنی ایشان در زمانی زاده شد که امیرمومنان علیه السلام در حال جهاد در جنگ جمل یا در آستانه این جنگ بود. امام سجاد علیه السلام کودکی خود را همراه با امیر مومنان علیه‌السلام در آزمون سخت ایشان گذراند و سپس با امام حسن علیه السلام در آزمون سخت ایشان زندگی کرد و سپس در کنار امام حسین علیه السلام در آزمون سخت آن امام روزگار گذراند. سپس در آزمون سخت خود به سر بود تا آنجا که به چشم خود سپاهیان خط کجرو را دید که به مسجد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در می‌آیند و اسبان خود را به ستون های مسجد می‌بندند ایشان خود باز می گوید که به مسجد پیامبر رفته است. مسجدی که مفروض بوده خاستگاه افکار و مفاهیم و روشنی رسالت اسلام سوی سرتاسر جهان باشد، در روزگار امام سجاد علیه السلام به چنین سطحی از خواری و زبونی در می‌افتد.

 

سپاه کژروی یعنی سپاه بنی امیه به مدینه می آید و حرمت مدینه را علنا زیر پا می‌گذارد و حرمت های پیامبر در مدینه را سراسر می‌شکند و به مسجد پیامبر در می آید و اسبان خود را به ستون های مسجد می‌بندد.

 

امام سجاد علیه السلام با چنین آزمون سختی روزگار گذراند آزمون سخت جنگ جمل تا آزمون سخت روزگاری که سپاهیان کژروی به مسجد در می‌آیند و این چنین به حرمت های پیامبر توهین می‌کنند. می‌توان دوره امام سجاد علیه السلام را سخت‌ترین دوره‌ ای دانست که بر یک امام گذشته است زیرا این دوره سرآغاز آشکاری اوج کژروی است.

 

درست است که این اوج پس از آن نیز فرو ننشست و بر جا ماند اما سرآغاز آن در روزگار ایشان بود این بود که ما آزمون امام سجاد علیه السلام را سخت‌تر از آزمون امامان دیگر علیهم السلام می دانیم.

 

برشی از کتاب امامان اهل بیت علیهم السلام، مرزبانان حریم اسلام؛ ص ۳۴۵-۳۴۶ 

دیدگاه تان را بنویسید