جی پلاس/به مناسبت سالروز عملیات بیت المقدس ۳؛

دستاورد عملیات بیت المقدس ۳ چه بود؟/آیا این عملیات به اهداف خود رسید؟

عملیات بیت المقدس ۳ با هدف آزادسازی ارتفاعات شمال سلیمانیه عراق در ۲۴ اسفند ماه سال ۶۶ با رمز مقدس یا موسی بن جعفر علیهما السلام آغاز شد.

لینک کوتاه کپی شد

 

جی پلاس: عملیات بیت المقدس ۳ در ساعت یک بامداد روز بیست و چهارم اسفند ماه سال ۶۶ در منطقه عمومی استان سلیمانیه عراق و با رمز مقدس «یا موسی‌ بن‌ جعفر(ع)» و با هدف آزادسازی ارتفاعات شمال سلیمانیه و پاسخ به شرارت‌ های عراق در بمباران مناطق مسکونی آغاز شد.

 

آشنایی با عملیات بیت المقدس ۳

رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران تحت امر قرارگاه نجف با حمایت مؤثر هوانیروز از محور شمال به سمت جنوب و در عمق 65 کیلومتری خاک عراق به نیروهای دشمن هجوم برده و با در هم‌ کوبیدن پایگاه‌ ها و محل استقرار دشمن، موفق می‌ شوند در نخستین ساعات عملیّات، ارتفاعات اصلی گوجار و هلگان را به تصرف درآورند.

 

رزمندگان اسلام در این حمله موفّق، پس از کشته و زخمی کردن صدها تن از نیروهای عراقی روستاهای گواراده را آزاد می‌ کنند و همچنین موفق می‌ شوند پس از عبور از رودخانه‌ های کاناگوری، کان‌ خان، گواراده، کانی‌ داوود و ملکان، در بیست کیلومتری شهر سلیمانیه استقرار پیدا کنند.

 

در این تهاجم، علاوه بر انهدام مقادیر قابل توجهی ادوات سنگین و نیمه‌ سنگین دشمن، تعداد هزار تن از نفرات دشمن کشته و زخمی می‌ شوند و تعداد شصت نفر از آنها به اسارت درمی‌آیند. همچنین تیپ 604 پیاده عراق از سپاه یکم منهدم و یک فروند هواپیما هدف قرار گرفته و سرنگون می‌ شود.

 

دفاع مقدس

مرحله دوم عملیّات بیت المقدس ۳

رزمندگان نیروی زمینی سپاه‌ پاسداران در مرحله دوم این عملیّات با تاریک شدن هوا، هجوم گسترده خود را علیه نیروهای دشمن آغاز می‌ کنند، و طی نبردی بی‌امان، ارتفاعات 1460، 1490، 1526، 1680، 1787 را آزاد و پل ارتباطی ارتفاعات اولاغلو و سلسله جبال گوجار را تحت کنترل درمی‌آورند.

 

واحدهای توپخانه، ضد زره و خط‌ شکنان سپاه اسلام، طی این مرحله از عملیّات تعداد دیگری از نیروهای دشمن را به هلاکت می‌ رسانند و تعدادی را نیز اسیر می‌ کنند. حجم آتشباری قوای اسلام به قدری است که دشمن نمی‌ تواند نیروهای پراکنده خود را برای تحرکات و اقدامات بعدی جمع‌ آوری کند.

 

شرح و نتایج عملیّات بیت المقدس ۳

نام عملیات : بیت المقدس 3

رمز عملیات : یا موسی بن جعفر (علیه السلام)

منطقه عملیاتی : منطقه سلیمانیه عراق

محدوده زمانی عملیات: ۲۴/۱۲/۶۶ تا ۲۹/۱۲/۶۶

هدف عملیات : آزادسازی ارتفاعات شمال سلیمانیه عراق در منطقه سلیمانیه

نیروهای عمل کننده : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

مناطق و تأسیسات آزاد شده:

سلسله ارتفاعات گوجار.

ارتفاعات 2080 ملکان.

ارتفاعات سه‌گانه هلگان.

روستاهای گواراده و سومر.

قطع یال ارتباطی گوجار به اولاغلو.

تجهیزات منهدم‌ شده دشمن:

یک فروند هواپیما.

مقادیر زیادی سلاح سنگین و نیمه‌ سنگین.

یگان های منهدم‌ شده دشمن:

تیپ 604 پیاده از سپاه یکم.

غنایم:

تعداد زیادی سلاح سبک و نیمه‌ سنگین.

تعداد کشته و زخمی های دشمن:

بیش از 1100 نفر.

تعداد اسرا:

بیش از 80 نفر.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید