جی پلاس/به مناسبت رحلت آیت الله ضیاء آبادی؛

آیت الله ضیاء آبادی، امام و علامه طباطبایی را چگونه ستوده است؟/ایشان چگونه با تفسیرالمیزان آشنا شد؟

آیت الله سید محمد ضیاء آبادی از علما و مفسران شیعه که روز گذشته به علت بیماری کرونا از دنیا رفت از محضر اساتیدی مانند آیت الله بروجردی، امام و علامه طباطبایی بهره ها برد. وی به توصیف اساتید خود پرداخته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، آیت الله سید محمد ضیاء آبادی، استاد اخلاق و از مفسران شیعه که روز گذشته به علت بیماری کرونا از دنیا رفت، از تربیت یافتگان ویژه مکتب علمی امام خمینی به شمار می‌ رود. ایشان در درس اصول و فقه، به ویژه درس خارج مکاسب حضرت امام شرکت می‌ کرد و از محضر آن بزرگوار بهره مند می‌شد. آیت الله خود در این باره گفته است:

 

«زمانی که به درس حضرت امام رفتم و از نزدیک با محتوای درسی معظم له آشنا شدم، احساس کردم که با وجود چنین درس پرفایده‌ای نیازی به شرکت در درس سایر اساتید ندارم، لذا در ایام اقامت در قم سه استاد داشتم آقای بروجردی، امام و آقای طباطبایی. درباره امام و ویژگی های درس معظم له سخنان فراوانی از سوی شاگردان برجسته آن بزرگوار در منابع، کتب و مجلات آمده است که بنده هم تایید می‌ کنم.»

 

در همین رابطه بخوانید

آیت الله سید محمد ضیاء آبادی که بود؟

چه ویژگیهایی در آیت الله مهری او را ممتاز کرده بود؟/چرا بعضی از روزها مسجدی ها را به خانه اش دعوت می کرد؟

آیت الله عباس مُهری که بود؟/ علت هجرت وی از نجف به کویت چه بود؟/ او نسبت به شاه چه احساسی داشت؟/فعالیت های عام المنفعه وی از ساخت اولین مدرسه دخترانه در کویت تا...

 

آیت الله ضیاءآبادی از محضر علمی حکیم نامدار و مفسر الهی علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه نیز بهره برد، به خصوص اینکه درس اسفار اربعه ملاصدرا را طی پنج سال در محضر ایشان فراگرفت و آن را با یار باوفای خویش آیت‌ الله محمدی گیلانی مباحثه کرد. مدتی هم به درس تفسیر آن بزرگوار حاضر شد و روش های نوین برداشت تفسیری آن بزرگوار را آموخت. وی مانند بسیاری از فضلای فاضل و برجسته حوزه، در دروس خصوصی علامه که فقط در شب های پنج شنبه و جمعه به صورت سیار و در منازل اعضا برگزار می‌ شد، شرکت می‌ کرد.

 

آیت الله ضیاء آبادی با تجلیل درباره استاد خود علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه و مقام شامخ علمی و معنوی ایشان، درباره چگونگی آشنایی خود با تفسیر المیزان گفته است:

 

«برای اولین بار در یک کتاب فروشی با تفسیر المیزان آشنا شدم و یک جلد آن را خریدم و خواندم. مطالب آن بسیار مورد پسندم واقع شد، به گونه‌ ای که علاوه بر شرکت در درس تفسیر وی، از مطالعه کنندگان سرسخت المیزان شدم. من ذوق تفسیری خودم را مدیون علامه طباطبایی و کتاب شریف المیزان می‌ دانم.»

 

دیدگاه تان را بنویسید