گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بورس ایران با نرخ دلار و انتخابات آمریکا چه اثری می پذیرد؟ / کدام گروه ها در روزهای آینده رشد می کنند؟ / خانکی: شاخص سقوط نمی کند / تا انتخابات بازار نوسان دارد

یک کارشناس بازار بورس به بررسی وضعیت رشد این بازار در صورت انتخاب هریک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و وضعیت گروه های بورسی در روزهای آینده پرداخت.

پایگاه خبری جماران، بازار بورس بعد اصلاح شدید شاخص، در هفته های اخیر همچنان دچار نوسان است و از سوی دیگر رشد بازارهی موازی به خروج سرمایه از این بازار شدت بخشید. همچنین بحث انتخابات آمریکا نیز به یکی از مولفه های مورد توجه سرمایه گذاران بازار تبدیل شده است. جی پلاس در گفت و گو با یک کارشناس بازار بورس به بررسی تحولات اخیر بازار بورس پرداخته است.

بازار تا برگزاری انتخابات آمریکا در نوسان خواهد بود 

رضا خانکی کارشناس بازار بورس در خصوص رشد اندک شاخص در معاملات امروز(شنبه 19 مهر) علی رغم رشد آن در پایان معاملات هفته گذشته به خبرنگار جمارانگفت: تصور من این است که بازار تا برگزاری انتخابات آمریکا در نوسان خواهد بود چرا که با نرخ فعلی دلار خیلی از سهم ها می تواند قیمت بالاتری داشته باشد ولی از آنجایی که بازار به ادامه دار بودن افزایش این نرخ اطمینان ندارد تا انتخابات آمریکا رشد محسوسی برای بازار بورس متصور نیستم و ممکن است یک روز منفی و یک روز مثبت باشد که این روند هم عاقلانه است و هم به نفع بازار؛ تا اینکه شرایط رشد آن بهتر مشخص شود.

شاخص سقوط نمی کند

این کارشناس در خصوص احتمال سقوط شاخص بازار بورس با کاهش احتمالی نرخ دلار در حالی که شاخص در زمان اوج گرفتن قیمت دلار اصلاحی شد، نیز تصریح کرد: چون رفتار بازار خاصیت پیش نگری دارد ممکن است رفتار بازارها همزمان نباشد؛ در نتیجه این امکان وجود دارد که بازار بورس، دلار را در قیمت های بالاتری می دیده و به همین دلیل زیاد رشد کرده بود، و اکنون منتظر بماند که بازار موازی مانند ارز با آن همسنگ شود.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد بازار نسبت به قیمت بالای دلار عجولانه رفتار کرد و منتظر ماند که شرایط را بررسی کرده و مجددا حرکت خود را آغاز کند اما در مجموع با توجه به شرایطی که گفته شد در کل افت شاخص را نمی توان متصور بود.

بانکی ها پتانسیل های رشد خوبی دارند

خانکی در خصوص افزایش نرخ تسعیر ارز و تاثیر احتمالی آن بر قیمت سهام گروه بانکی نیز به جی پلاس گفت: نباید فراموش کرد که نرخ تسعیر اعلام شده برای 6 ماهه سال است و ما احتمالا یک نرخ تسعیر 12 ماهه نیز داریم که در بین تحلیل گران اختلاف نظرهایی درباره نرخ آن وجود دارد چراکه مثلا برای نرخ بالای 20 هزار تومان ارز می تواند شرایط را خیلی متفاوت تر کند.

وی افزود: بانکی ها پتانسیل های رشد خوبی دارند چراکه نرخ نگهداری سپرده ها کاهش یافته است و هزینه های بانک ها کاهش یافته است و علاوه بر افزایش نرخ تسعیر، تحولات مثبت احتمالی در پی انتخابات آمریکا نیزمی تواند بر ارزش سهام گروه بانکی تاثیر مثبت بگذارد.

خانکی همچنین درخصوص وضعیت سایرگروه های بورسی، خاطرنشان کرد: گروه فلزی نیز با توجه به اینکه دو ریسک قیمت های جهانی و نرخ دلار را به همراه خود دارد، درصورت تثبین نرخ های جهانی ارزنده خواهد بود. در خصوص سایر صنایع نیز آن دسته از شرکت هایی که هنوز ارز 4200 تومانی می گیرند مانند دارویی ها و ... لاجرم افزایش نرخ خواهند گرفت و پتانسیل رشد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص  گروه خودرویی هم اظهار کرد: اگر دولت از قیمت گذاری دستوری دست بردارد، می شود باقیمت فعلی خودرو در یک سال و نیم آتی بخش عمده ای از زیان انباشته این شرکت ها کاهش داد ولی اگر این نحوه قیمت گذاری خودرو ادامه یابد بازار خیلی امیدی به خودروسازها نخواهد داشت چرا که سود واقعی این صنعت هم اکنون به جیب دلالان می رود.

در صورت انتخاب ترامپ بازار بورس به مسیر خود ادامه می دهد

خانکی در تشریح تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار بورس ایران هم تصریح کرد: اگر ترامپ مجددا انتخاب شود تاثیر خاصی بر روند فعلی نخواهد گذاشت و بازار همینگونه خواهد ماند ولی در صورت انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا بایستی به سیاست گذاری های جدید نگریست که نرخ دلار تغییر می کند یا نه اما با توجه به حجم نقدینگی و قاچاقی که صورت می گیرد بعید است دولت موافق کاهش زیاد نرخ دلار باشد. همین موضوع در جریان تصویب برجام نیز رخ داد.

وی تاکید کرد: آثار روانی انتخابات آمریکا می تواند در یکی دوروز تخلیه شود.

بازار در نیمه دوم سال صعودی خواهد بود

این کارشناس بازار بورس در خصوص روند بازار بورس درشش ماهه دوم سال جاری نیز به خبرنگار جی پلاس گفت: چون ما هم تورم داریم و برای نرخ دلار نیز کاهش معناداری متصور نیستیم، بازار به رشد خود ادامه خواهد داد به این صورت که در صورت انتخاب ترامپ با همین اهرم ها، بازار رشد خواهد کرد و در صورت انتخاب بایدن، رشد بازار نه بر اساس دلار بلکه بر اساس منتفع بودن بخش های بازار از تحولات سیاسی احتمالی ادامه پیدا می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.