گزارش جی پلاس

پروتکل بهداشتی فوتبال ایران را بدانید/ لغو لیگ یا تعلیق تیم ها رخ می دهد؟

فدراسیون پزشکی ورزشی در آستانه شروع تمرینات تیم های فوتبال، پروتکل بهداشتی برگزاری تمرینات، مسابقات، اسکان و همینطور حمل و نقل تیم ها را اعلام کرد که رعایت نشدن این مسائل منجر به لغو مسابقه یا تعلیق یک تیم و ورود نهادهای قضایی خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ با صدور مجوز های لازم از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، تمرینات و مسابقات ورزشی کم برخورد از خردادماه سال جاری آغاز خواهد شد. تیم های فوتبال طی روزهای گذشته تست کرونا را انجام دادند و برخی از تیم ها مانند استقلال وارد فاز تمرینات شدند. ادامه این روند در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی، در پایان خرداد منجر به آغاز لیگ برتر خواهد شد اما این اتفاق نیازمند رعایت مسائل بهداشتی است که فدراسیون پزشکی ورزشی این موارد را در قالب یک پروتکل تهیه کرده است که رعایت برخی از این موارد الزامی است.

پروتکل بهداشتی برگزاری لیگ برتر در چندین سرفصل تهیه شده است که برخی از این موارد برگرفته از قوانین لیگ های اروپایی است که در حال حاضر در اسپانیا، ایتالیا، انگلیس و آلمان انجام می شود. پیش از ورود به بررسی این موارد باید تاکید کرد که رعایت نکردن این مسائل و بروز هر گونه نقص در اجرای این دستورالعمل می تواند منجر به یک رویداد شود که به طور صریح در این پروتکل آمده است:

در صورت رعایت نشدن این مفاد، هماهنگی با مراجع قضایی برای انجام اقدامات قانونی لازم انجام می شود  و به تعطیلی رویداد منجر خواهد شد.

وجود 5 نفر مبتلا به ویروس کرونا در هر تیم به منزله تعلیق فعالیت های تیم مذکور تا زمان رفع این بیماری است.

در ادامه جی پلاس به بررسی این دستورالعمل و نکات برجسته آن می پردازد که رعایت برخی از این قوانین در گذشته بی سابقه بوده و چه بسا با توجه به وضعیت آماتوری تیم های ایرانی و ضعف در زیرساخت ها، خارج از توان تیم ها خواهد بود.

برای شروع لیگ برتر لازم است موارد زیر رعایت شود: (نکات مهم)

مسابقات بدون تماشاگر برگزار می شود.

حضور تماشاچی در طول تمرینات ممنوع  است.

رفتن به سمت نیمکت تیم مقابل و اهدای جوایز و گل ممنوع می باشد.

در هنگام تمرینات گروهی سعی شود حداقل برخورد بدنی با دیگران صورت بپذیرد.

تمرینات کششی به صورت کمک گرفتن از دیگران ممنوع است.

مراسم استقرار دسته جمعی تیم ها قبل و بعد از مسابقه و دست دادن و رد و بدل کردن نمادهای تیم ها به یکدیگر ممنوع است.

بازیکنان، کادرفنی و سایر افراد جهت تردد در صورت امکان از اتومبیل شخصی خود استفاده کنند و در صورت استفاده از ماشین های عمومی از جمله اتوبوس، مینی بوس و ون در هر ردیف یک نفر و به صورت ضربدری بنشینند و حداکثر از یک سوم تا یک چهارم ظرفیت خودرو استفاده شود. در صورت استفاده از اتومبیل های سواری حداقل با احتساب سه نفر در هر خودرو حضور داشته باشد.

حلقه زدن تیمی در تمرینات و بازی ممنوع است.

حضور عکاسان و خبرنگاران در تمرینات با توجه به مفاد این دستورالعمل، به صورت حداقل ممکن خواهد بود. در صورت حضور ایشان رعایت بهداشت فردی با ماسک و فاصله گذاری الزامی است.

حداکثر 10 نفر عکاس مجاز هستند با ماسک و دستکش و با حفظ فاصله فیزیکی در ورزشگاه حاضر شوند.

توپ جمع کن ها با حفظ فاصله 3 متری بر اساس وسعت ورزشگاه در مکان های مشخص با ماسک ودستکش استقرار یابند.

ناظر داوری، ناظر بازی و داور چهارم با حفظ فاصله حداقل ۲ متری با ماسک و دستکش مجاز به حضور در کنار زمین هستند.

در حین انجام هرگونه تمرینات غیر توپی حداقل فاصله (۲ متر) ضروری است.

تا حد امکان از برگزاری جلسات حضوری خودداری شود و جلسات به صورت ویدئو کنفرانسی باشد. در صورت برگزاری جلسات رعایت فاصله گذاری و همچنین استفاده از ماسک الزامی می باشد.

در تمرین بازیکنان به صورت انفرادی، در این مرحله فقط به صورت انفرادی و در فضای آزاد با حفظ فاصله فیزیکی مجاز (۲ متر از هر طرف) صورت می گیرد و در حین تمرین در صورت حضور مربی در کنار بازیکن باید فاصله حداقل دو متر رعایت شود.

فوتبال و کرونا

*شرایط حضور بازیکنان در رختکن

برای حضور در رختکن در ابتدا ۱۱ نفر اصلی هر تیم در دو گروه ۵ و ۶ نفره برای دریافت خدمات پزشکی (درصورت لزوم) و نیز پوشیدن لباس وارد رختکن شوند که هر گروه ۱۰ دقیقه فرصت آماده شدن را خواهد داشت. بقیه بازیکنان در دو گروه پنج و چهار نفره وارد رختکن می شوند.

کلیه افراد که ملزم به حضور در محل تمرین هستند و نیاز به استفاده از وسیله نقلیه تیم دارند، باید به روش زیر در وسیله مذکور استقرار یابند:

در هر ردیف اتوبوس تنها یک نفر قرار گرفته و نفر بعدی در ردیف بعدی به صورت متقاطع بنشیند. محل نشستن در هر وسیله مشخص و مختص به همان فرد باشد .

با توجه به شرایط مذکور هر تیم می بایست توسط حداقل دو اتوبوس انتقال یابد.  

افراد مجاز برای نشستن بر روی نیمکت هر تیم با حفظ فاصله یک صندلی عبارتند از : سرپرست، سرمربی، یک نفر مربی، یک نفر مربی دروازه بان ها، یک نفر پزشک یا فیزیوتراپیست، یک نفر امدادگر و یک نفر تدارکات.

تبصره ۱: سایر بازیکنان (بازیکنان ذخیره) باید در نزدیک ترین جایگاه به نیمکت با حفظ فاصله استقرار یابند.

*غربالگری، مراقبت و بازتوانی

لازم است براساس طرح فاصله گذاری اجتماعی، پیش از ورود به محل ورزشگاه فعالیت های زیر انجام پذیرد:

همه موظف هستند در بدو ورود به محل ورزشگاه فرم خود اظهاری را مبنی بر عدم وجود علائم تنفسی مرتبط با کووید-۱۹ با وجود تماس نزدیک با بیمار را تکمیل نمایند.

بررسی روزانه علائم شاغلین و ورزشکاران: در صورتی که شاغل و ورزشکاران دارای علامت باشند، می بایست علائم فرد در سامانه وزارت بهداشت به آدرس salamatgov.ir ثبت گردد و در صورت وجود هشدار، مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، از ادامه فعالیت شاغل در محل کار ممانعت به عمل آید و در صورت عدم دسترسی به سامانه فوق، فرد علامتدار جهت ارزیابی به مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده می شود. در صورتی که نیاز به قرنطینه خانگی برای این شاغلین وجود داشت ارائه گواهی پزشک معالج به مدیر الزامی است. این افراد باید پروسه های مربوط به تشخیص، درمان، نقاهت و بازگشت به کار را طی کنند.

دست اندرکاران تهیه و توزیع مواد غذایی در بین کارکنان و ورزشکاران ملزم به دریافت کارت بهداشت می باشند.

ناظر بهداشتی که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی مشخص می شود، ناظر بر حسن اجرای کلیه امور بهداشتی بوده و سرپرست تیم موظف است تمام اطلاعات در خصوص زمان و مکان تمرینات و مسابقات را در اختیار ایشان قرار دهد.

در مدت زمان تمرین انفرادی در صورت بروز علایم ضروریست بلافاصله از فرد تست گرفته شود.

در تمرینات، شامل گرم کردن، تمرینات کششی بدون کمک فرد دیگر، تمرینات با وزنه، تمرینات هوازی سرد کردن و ... نباید هیچ گونه تماس و درگیری فیزیکی وجود داشته باشد.

در صورت وجود علائم یا تست مثبت، فرد مذکور مجوز همراهی تیم را نداشته و ضروریست به مدت ۱۴ روز قرنطینه باشد.

*بهداشت مواد غذایی

 سرو غذا سر هر میز به صورت پرسی انجام گیرد و از صرف غذا به صورت سلف سرویس و بوفه ای خودداری شود.

قطع تمرین برای نوشیدن مایعات هر ۳۰ دقیقه و زیر نظر کادر پزشکی الزامی است.

استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده و به صورت انفرادی و اختصاصی در زمان تغذیه بین و بعد از تمرین الزامی است.

قرار دادن بطری آب در کنار زمین ممنوع بوده و هر فرد باید از قمقمه مربوط به خود برای نوشیدن مایعات استفاده نماید.

مسئول خرید و توزیع تغذیه هر تیم می بایست مشخص بوده و مشخصات وی در اختیار ناظر بهداشتی قرار گیرد تا گواهی سلامت فدراسیون پزشکی را بعد از طی مراحل مربوطه دریافت نماید.

حضور کلیه افراد در محل های عمومی از جمله سالن غذا خوری و مشابه با ماسک الزامی است.

در زمان استفاده از رستوران و سلف سرویس در حد امکان هر نفر روی یک میز بنشینند و فاصله بین میزها از طرفین حداقل دو متر رعایت شود.

فوتبال

مشخصات رانندگان و وسایل نقلیه هر تیم باید در اختیار ناظر بهداشتی هر تیم قرار گیرد. رانندگان هر تیم نیز باید مورد غربالگری قرار گیرند و دارای گواهی سلامت از طرف فدراسیون پزشکی ورزشی باشند.

توپ، مخروط ، آدمک و ... باید حداقل روزی دو بار گندزدایی شوند. توپ در فواصل زمانی اوت یا توقف تمرین و قبل و بعد از بازی گندزدایی شود.

استفاده از لباس و وسایل ورزشی دیگران همچون کش و ساق بند و سینه بند ضربان شمار و غیره ممنوع است. در صورت نیاز به استفاده از تجهیزات بدنسازی، باید حفظ فاصله فیزیکی و گندزدایی وسایل قبل از هر بار استفاده به دقت مورد نظر قرار گیرد.

در صورت استفاده از تجهیزات و ابزار مانند تشکچه، توپ مدیسن بال، جیم بال، کونز، وزنه و کش باید این ابزار اختصاصی بوده و یا در صورت استفاده مشترک قبل از هر بار استفاده به طور دقیق و طبق دستورالعمل های وزارت بهداشت گند زدایی گردد.

*بهداشت ساختمان

اقامت هر نفر در یک اتفاق الزامی است.  

تا حد امکان محل قرنطینه و تمرین در یک مکان باشد

استفاده از ماساژ و حوضچه های سرد و گرم ممنوع است.

حضور حداکثر شش نفر در رختکن برای تعویض لباس الزامی است.

تمیز کردن این اماکن توسط یک نفر باید انجام شود که باید دارای گواهی بهداشتی باشد.

برگزاری جلسات مسئولان برگزاری مسابقات در هر استان با هیات پزشکی ورزشی استان، شهرستان و شهر و معاونت های محترم بهداشتی علوم پزشکی است.

در صورت رعایت نشدن این مفاد، هماهنگی با مراجع قضایی برای انجام اقدامات قانونی لازم انجام می شود  و به تعطیلی رویداد منجر خواهد شد.

انحام تست کرونا در فاصله هر 5 رو یک بار میان تمام عوامل تیم ها الزامی است.

حداکثر 25 بازیکن می توانند در هر تمرین حاضر شوند.

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ اجرای این پروتکل توسط تیم های حاضر در تمام لیگ های فوتبال الزامی است و صرفا شامل لیگ برتر نمی شود اما بدون شک نیازمند توان اضافی از سوی تیم ها و باشگاه ها است که برخی از این تیم ها مقروض  را باتوجه به هزینه های زیاد، دچار مشکل می کند.

طی روزهای گذشته سعید آذری، مدیرعامل فولاد هزینه اجرای این پروتکل را حدود یک میلیارد تومان برآورد کرده است که با توجه به هزینه یک میلیون تومانی اجرای هر تست کرونا، این عدد دور از انتظار نیست.

هر چند تیم ها در این چند وقت با اشاره به این قبیل هزینه ها با شروع لیگ مخالفت کردند، اما همانطور که بارها گفته شد، رعایت این پروتکل مربوط به فصل بهار و تابستان و فصل جاری فوتبال نیست و باید در پاییز و فصل آینده هم اجرایی شود.

 

شرایط لیگ های فوتبال در میان ۱۰ کشور نخست درگیر کرونا +زمان شروع رقابت ها و آمار مبتلایان

دیدگاه تان را بنویسید