بازار ارز و طلا در دست دلالان

رئیس کل بانک مرکزی اعتقاد دارد که وضعیت امروز بازارها سخت‌تر از تابستان ۱۳۹۷ نیست و ثبات لازم به بازار برمی‌گردد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با عبور نرخ دلار از آستانه 17،200 تومان و تلاش سکه و طلا برای رسیدن به مرزهای روانی هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، حالا بسیاری از فعالان بازارهای مالی صحبت از تکرار تجربه سال ۹۷ را پیش کشیده‌اند و روند روزهای اخیر این بازارها را سرآغازی برای رهاسازی فنر فشرده این بازارها می‌دانند.

اقتصاد ایران در حالی پای در سال 99 گذاشت که از طرفی با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد و از طرف دیگر در روزهای پایانی سال کرونا گریبانش را گرفته بود. این روند باعث شد تولیدکنندگان شب عید سال 99 را پررکودتر از هر زمانی پشت‌سر بگذارند. در این مدت چنان رکودی به جان کسب‌وکارها افتاد که فعالان این حوزه حتی در زمان جنگ‌های مختلف هم چنین شرایطی را تجربه نکرده بودند. اما بازارهای مالی در ایران شرایط دیگری را پشت‌سر گذاشتند. بورس که بدون اعتنا به کرونا و حتی بی‌توجه به قرارگرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF طی سه ماه تا دو برابر رشد کرد و حتی چند روز شاخص یک میلیون واحد را هم پشت‌سر گذاشت.

بازارهای ارز، طلا و سکه هم وارد بازه‌ای شدند که کارشناسان را به یاد روزهای پرالتهاب سال 97 انداخته است. روزهایی که نرخ این اوراق و فلزهای بهادار به شکل ثانیه‌ای افزایش می‌یافتند و کسی حتی نمی‌توانست یک دقیقه بعد بازار را پیش‌بینی کند. شرایطی که درنهایت سفره مردم را تحت تاثیر قرار داد و به‌رغم اینکه دولت پرداخت ارز 4200 تومانی برای واردات کلیه کالاها را در دستور کار قرار داد، اما دیری نپایید که قیمت تمامی کالاها اعم از داخلی و وارداتی از مواد مصرفی روزانه گرفته تا کالاهای لوکس به شکل نجومی بالا رفتند.

 

حباب یک میلیون تومانی سکه

این روزها در حالی مسئولان بانک مرکزی از ثبات بازارها سخن می‌گویند که قیمت ارز، طلا و سکه حتی در صرافی‌های مجاز بانکی هم آرام و قرار ندارد. دیروز در صرافی‌های مجازی نرخ هر دلار به 17 هزار و 200 تومان رسید. البته دلالان در کوچه پس‌کوچه‌های فردوسی با عرضه دلار 18 هزار تومانی همچنان نشان می‌دهند که قصد دارند نبض بازار را در دست بگیرند که در این زمینه حداقل طی هفته‌های اخیر موفق هم بوده‌اند.

اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی را هفت میلیون و 650 هزار تومان قیمت‌گذاری کرد. هر گرم طلای 18 عیار نیز روز گذشته 745 هزار تومان به مشتریان فروخته می‌شد. این شرایط باعث شده دست‌اندرکاران این حوزه از حباب یک میلیون تومان سکه سخن بگویند؛ حبابی که هر روز بزرگ‌تر شده و استفاده از عنوان رکوردشکنی قیمت دلار و سکه را به یک کلیشه تبدیل کرده است. البته دیروز هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1760 دلار و 85 سنت قیمت‌گذاری شد تا در بالاترین حد قیمتی 9 سال اخیر بایستد.

 

وعده پرتکرار «بازگشت آرامش به بازار»

«بازگشت آرامش به بازار»؛ این شعاری است که بارها و بارها از سوی مسئولان شنیده‌ایم. چه آن موقع که دلار 900 تومان و چه امروز که قیمت این ارز آمریکایی از 17 هزار تومان عبور کرده؛ آنها هر گاه که متوجه تلاطم بازارهای مالی می‌شوند، بلافاصله از تحت کنترل‌بودن بازارها سخن می‌گویند.

رئیس کل بانک مرکزی هم که بارها از عقب‌‌نشینی نرخ دلار به زیر 10 هزار تومان سخن گفته بود، حالا در مواجهه با دلار 17 هزار و 200 تومانی اعلام کرده است که شرایط بدتر از سال 97 نیست. اما در شرایطی که امروز تحریم‌ها به بیشترین حد خود رسیده و قیمت نفت هم در پایین‌ترین حد خود در چند سال اخیر قرار گرفته پرسش این است که چرا عبدالناصر همتی شرایط امروز را بهتر از سال 97 می‌داند؟ اگر واقعا چنین است چرا فقط طی 60 روز قیمت دلار 1500 تومان و نرخ سکه بیش از یک میلیون و 600 هزار تومان افزایش یافته است؟

مطلب مرتبط: 

 

دیدگاه تان را بنویسید