نگاهی کوتاه به زندگینامه حضرت علی اکبر(س)؛

حضرت علی اکبر(س) چندمین پسر امام حسین(ع) بودند؟/ایشان در میان خانواده از چه جایگاهی برخوردار بودند؟

یازدهمین روز از ماه شعبان المعظم مصادف با میلاد با سعادت حضرت علی اکبر(س) است که شمه ای از زندگینامه آن حضرت منتشر می شود.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، روز ولادت حضرت علی اکبر سلام الله علیه که مصادف با یازدهم شعبان المعظم است به نام روز جوان نامگذاری شده است که همین مناسبت، فرصتی مغتنم برای مروری کوتاه بر زندگی آن بزرگوار است.
 
 حضرت علی اکبر (ع) فرزند ابی عبدالله الحسین (ع) بنا به روایتی در یازدهم شعبان در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. مادر محترم ایشان، بانو لیلی بنت ابی مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی است. 
 
درباره شخصیت حضرت علی اکبر (ع) گفته شده که وی جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بود و از نظر سیرت و خلق و خوی و صباحت رخسار، شبیه ترین مردم به پیامبر اکرم(ص) بود و شجاعت و رزمندگی را از جدشان علی ابن ابی طالب (ع) به ارث برده و جامع کمالات، محامد و محاسن بود. 
   
آیا حضرت علی اکبر (ع) بزرگترین پسر امام حسین(ع) بودند؟
 
درباره اینکه حضرت علی اکبر (س) بزرگترین پسر امام علیه السلام بوده یا خیر، نقل قول‌های متفاوتی هست. در روایات از قول امام حسین علیه السلام داریم که فرموده اند: اگر خداوند ۱۰ فرزند پسر هم به من می‌دادند، اسم همه آن‌ها را علی می‌گذاشتم. از سویی اکبر یعنی بزرگتر و با توجه به این نکته می‌توان متوجه شد که حضرت  علی اکبر (ع) فرزند بزرگ امام حسین (ع) بودند.
 
درباره سن ایشان هم نقل شده: ثمانیه عشرین؛ البته عده‌ای هم می‌گویند ثمانیه عشر که درست نیست و حضرت ۲۸ سال سن داشتند.
 
ازدواج حضرت علی اکبر (ع)
 
درباره ازدواج حضرت در برخی زیارات نقل شده است: (السلام علی اولادک) یعنی حضرت علی اکبر (ع) علاوه بر این که ازدواج کرده بودند، فرزند هم داشتند و در برخی مقاتل هم آمده که فرزندان او در کربلا و در زیر مرکب‌ها به شهادت رسیده‌اند. البته قول ضعیفی هم وجود دارد که می‌گوید حضرت علی اکبر (ع) ازدواج نکرده است، اما با توجه به آنچه گفته شد احتمال آن خیلی ضعیف است.
 
جایگاه حضرت علی اکبر(س) در خانواده
وقتی حضرت علی اکبر (ع) در روز عاشورا می خواستند به میدان جنگ بروند، اهل خیمه خواستند با گرفتن عبا و عمامه او مانع رفتنش به میدان جنگ شوند. اما امام حسین (ع) فرمودند: دع علی اکبر؛ یعنی علی اکبر را ر‌ها کنید: (علی ممسوس فی ذات الله) علی مجنون و سرگشته ذات الهی است. حضرت سکینه دختر امام حسین (ع) فرموده‌اند: ما در کربلا در سه زمان پدرمان را به حال مرگ دیدیدم؛ یک‌بار زمانی که علی اکبر (ع) می‌خواست به میدان برود. دوم زمانی که او طلب آب کرد و سوم زمانی که او بالای سر برادرم علی اکبر (ع) قرار گرفت.
 
اولین کسی که از اهل بیت امام حسین (ع) به میدان جنگ رفت
 
حضرت علی اکبر(س) اولین کسی بود که مقابل دشمن قرار گرفتند و وقتی که به میدان جنگ رفتند، نه تنها ظاهرشان شبیه پیامبر اکرم (ص) بود؛ بلکه خلقشان نیز شبیه خلق پیامبر(ص) و مجموع برخوردهایشان با اهل مدینه هم شبیه پیامبر(ص) بود بنابراین فرموده‌اند حضرت علی اکبر (ع) شبه پیامبر(ص) است و حتی نحوه سخن گفتنشان نیز شبیه پیامبر(ص) بود.
 
ماجرای خواب حضرت علی اکبر(س)
وجود مبارک حضرت علی اکبر(ع) در کربلا هم همراه پدرشان امام حسین (ع) بودند. ایشان درباره خواب خود از پدر سوال می کنند و اینگونه می گویند: من خواب دیده ام که کاروان ما در مسیر مرگ حرکت می‌کند؛ آیا مسیری که ما انتخاب کرده‌ایم درست است. او نه به عنوان فرزند امام حسین (ع) بلکه به عنوان کسی که در کنار امام حسین (ع) قرار داشت و همراه ایشان بود، با بصیرت خود در تبعیت از امام زمانش عمل می‌کند و همراه می‌شود و همه ما باید از این رفتار درس بگیریم و آن را سر لوحه کردار خود قرار دهیم.
 
 

 

دیدگاه تان را بنویسید