تجلیل شبکه مستند از منوچهر آذری / پخش «شادخوان» در نوروز 98

آئین بزرگداشت منوچهر آذری بازیگر و گوینده طناز ایرانی هم‌زمان با آیین رونمایی از مستند «شادخوان» شنبه 4 اسفند در فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، آیین نکوداشت منوچهر آذری بازیگر و گوینده طناز ایرانی با رونمایی از مستند «شادخوان» شنبه ۴ اسفند با حضور حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی، سلیم غفوری مدیر، ابوالقاسم ناصری مدیر تولید، مهدی مینایی مدیر تأمین و پخش و احمد دهدشتی مقدم مدیر مالی شبکه مستند، جلال مقامی، علی همت مومیوند، اکبر منانی، امیر صمصامی از پیشکسوتان عرصه دوبله  و از اهالی رادیو سعید توکل و حسین هاشمی نویسنده و همچنین ابوالفضل توکلی کارگردان مستند «شادخوان» برگزار شد.

سلیم غفوری مدیر شبکه مستند در مراسم رونمایی از مستند شادخوان در سخنانی با تجلیل از منوچهر آذری گفت: ما از ایام طفولیت با صدای گرم استاد منوچهر آذری به‌یادماندنی داریم. من جزو مشتریان پر و پا قرص صبح جمعه با شما بودم و لحظات شیرینی را با این برنامه تجربه کردم. 

وی افزود: خوشحالم که امروز در ادامه برنامه‌های تجلیل از پیشکسوتان دوبله در خدمت منوچهر آذری هستیم و شاکرم که خداوند این توفیق را به ما داد تا امروز در پاسداشت مقام یک پیشکسوت دیگر حضور پیدا کنیم.

مدیر شبکه مستند تصریح کرد: انصافاً برنامه‌هایی که از منوچهر آذری به یادگار مانده است هرکدام سرشار از شادی و محبتی است که ایشان به مردم کشورمان داشته است؛ لحظات شادی که ایشان  برای ما رقم‌زده به‌یادماندنی است. 

غفوری گفت: برنامه‌هایی که ما در شبکه مستند برای پاسداشت پیشکسوتان عرصه دوبله و صدا تولید کرده‌ایم گام  بسیار کوچکی است و قطعاً در مقابل کاری که اساتید انجام می‌دهند تحفه‌ای ناچیزی بیش نیست اما امیدواریم با تولید این مستندها حداقل در ماندگار کردن بخشی از آثار این عزیزان پیشکسوت قدم کوچکی برداشته باشیم.

غفوری در پایان افزود: امیدواریم این مسیر را ادامه دهیم و امیدوارم صنعت دوبله در رادیو و تلویزیون باقدرت و زیبایی گذشته  ادامه پیدا کند و به‌واسطه دوبله بتوانیم قدم کوچکی در حفظ و پاسداشت زبان و ادبیات غنی فارسی برداریم.

منوچهر آذری بمب شادی است

جلال مقامی که در مراسم تجلیل از منوچهر آذری شرکت کرده بود، در سخنانی بابیان اینکه همین مصرع برای من کافی است، گفت: چند سال است که متأسفانه فعالیتم در دوبلاژ و سایر برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی کم شده است. شاید  بهتر است بگویم قطع‌شده و دلم برای همکارانم تنگ‌شده است.

وی افزود: من  بسیار خوشحالم در این جمع سه تن از همکاران واحد دوبلاژ آقای همت،  امیر صمصامی و اکبر منانی را دیدم. دلم برای بچه‌های دوبله و فضای دوبلاژ تنگ‌شده است. شوخی نیست ۶۰ سال در دوبلاژ بوده‌ام و این دلتنگی‌ها طبیعی است.

این دوبلور پیشکسوت درباره منوچهر آذری نیز گفت: منوچهر آذری بمب شادی و نشاط است. او و منوچهر نوذری باهم در رادیو بودند و آن‌قدر نشاط و شادمانی در وجود  منوچهر است که مردم ناخودآگاه  وقتی او  را می‌دیدند، می‌خندیدند. مردم شادی می‌خواهند و چقدر خوب است کسانی مانند منوچهر آذری باشند که ساعاتی مردم را شاد کنند، آرزو می‌کنم این عزیز بزرگوار سال‌های سال زنده باشد و لبخند را بر لب مردم بنشاند. 

وی با اشاره به نام این مستند گفت: اسم زیبایی برای این مستند انتخاب‌شده و منوچهر آذری واقعاً «شادخوان» است.

مقامی با اشاره به کارنامه هنری آذری تصریح کرد: منوچهر دوبلور خوبی بود، در رادیو و تلویزیون هم فوق‌العاده بود و درصحنه تئاتر هم آن‌قدر تحرک داشت که فکر می‌کردید الان است که انرژی خود را از دست بدهد و بر زمین بیفتد. من منوچهر را دوست دارم و همه مردم باید او را دوست داشته باشند چون مانند منوچهر آذری کم است. 

جلال مقامی در پایان سخنانش  با قدردانی از ابوالفضل توکلی برای تولید مجموعه مستندهای پیشکسوتان دوبله و صدا گفت: بچه‌های دوبله در اتاق‌های تاریک مشغول کار هستند؛ مردم از صدای آن‌ها لذت می‌برند اما آن‌ها را نمی‌شناسند و این حرکت آقای توکلی را باید قدر دانست.

به دنبال  منوچهر آذری می‌دویدیم

ابوالفضل توکلی کارگردان مستند نیز با قدردانی از حمایت مدیران شبکه مستند برای تولید مجموعه مستندهای  پیشکسوتان دوبله و صدا گفت: در «شادخوان» صحنه‌ای داشتیم که لازم بود در ارتفاعات تهران بک گراند تصویرمان برج میلاد تهران باشد و فیلمبرداری را در گرم‌ترین روزهای تهران شروع کردیم. آقای آذری برای گرفتن این صحنه‌ها نه استراحت می‌کرد نه خسته می‌شد حتی برای ساخت این مستند ما به دنبال او می‌دویدیم چون پر از انرژی بود.

این کارگردان گفت: ما با منوچهر آذری خاطره داریم، صبح جمعه با شما برای ما رادیویی و تلویزیونی بود و  ما با صداهای خوب مرحوم نوذری، عرفانی و دیگران تصویرسازی می‌کردیم.

وی اضافه کرد: شادخوان اولین اسمی بود که به نظرم رسید و جالب است که آذری همه‌چیز را با نگاه طنز می‌بیند و حتی وقتی اسم را شنید گفت خوب است اما من را یاد کارتخوان می‌اندازد. 

قدردانی از حمایت شبکه مستند 

منوچهر آذری با قدردانی از مدیر شبکه مستند گفت: از آقای غفوری ممنونم که امکانات در اختیار ما گذاشتند و از تولید مستندی که به قول پسرم به یادگار می‌ماند، حمایت کردند. 

این هنرمند رادیو تصریح کرد: اینجا باید از افراد بسیاری تشکر کنم، از سعید توکل ممنونم که سال‌ها عمر من با او گذشت و من بدون او به رادیو نخواهم رفت.

وی اضافه کرد: این تجلیل‌ها کار بسیار خوبی است و من درخواست می‌کنم شبکه مستند این کار را ادامه دهد تا مردم بدانند چطور این دوبلورها چطور گل کردند.

آذری در پایان با اشاره به خاطره خود در دوبله یکی از فیلم‌ها گفت: اکبر منانی در یکی از فیلم‌ها از من خواست که فقط سوت بزنم من هم مدل خودم برای آن شخصیت سوت زدم و دیدم فردایش پسرم گفت دوستانش مرا در فیلم دیده‌اند. آن‌قدر که سوت‌های من ایرانی است و با شنیدن سوت بلبلی‌های من به این نتیجه رسیده‌اند که خودم هستم.

در پایان این مراسم از منوچهر آذری تجلیل و فیلم «شادخوان» برای حاضران پخش شد. 

«شادخوان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی و از تولیدات شبکه مستند نهمین قسمت از مجموعه مستندهای «پیشکسوتان دوبله و صدا» است که با محوریت 60 سال زندگی حرفه‌ای منوچهر آذری ساخته‌شده است.

بخش‌هایی از این مستند به خاطره بازی در ساختمان ارگ رادیو می‌گذرد، آذری از برنامه تلویزیونی "شبکه صفر"وارد برنامه‌های رادیویی شد و فعالیت خود را در رادیو ارگ شروع کرد.

در این مستند باهمکاران قدیمی و خانواده این هنرمند گفت‌وگو شده است و یادی فرهنگ مهرپرور زوج هنری آقای آذری و زنده‌یاد حسین عرفانی بازیگر و صدای ماندگار دوبله خواهد شد.

«شادخوان»  نوروز 98 از شبکه مستند روانه آنتن می‌شود.

12

دیدگاه تان را بنویسید