رئیس جمهور ترکیه در اقدامی غیرمنتظره بعد از پایان رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، شهر«استانبول» را به مقصد آنکارا پایتخت این کشور ترک کرد.

به گزارش جماران به نقل از  الجزیره، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز برگزار شد. انتخاباتی که برای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور بسیار مهم  و حساس به شمار می رود زیرا آینده وی را همین انتخابات رقم می زند.

طبق گفته شمار زیادی از ناظران و کارشناسان مهمترین انتخابات سال ۲۰۲۳، انتخابات ترکیه است؛ جایی‌که رجب طیب اردوغان پس از دو دهه حضور در قدرت، این‌بار با کاهش شدید محبوبیت روبرو است و قلیچداراوغلو، رقیب او توانسته است در بسیاری از نظرسنجی‌ها پیشی بگیرد.

 

آخرین تحولات

 

 رسانه ها: دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قطعی شد/ تمام آراء شمارش شدند

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند تمام آرای ریاست‌جمهوری شمارش شده و هیچ کدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند.

نتیجه نهایی:

رجب طیب اردوغان: ۴۹.۳۵ درصد آراء

کمال قلیچدار اوغلو: ۴۵ درصد آراء

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه دو هفته بعد یعنی ۲۸ می (۷ خرداد) برگزار خواهد شد.

 

نتایج شمارش ۹۹.۹۱ درصد آرای ریاست جمهوری ترکیه

 اردوغان: ۴۹.۳۴ درصد

 قلیچدار اوغلو: ۴۴.۹۹ درصد

 سنان اوغان:  ۵.۲۴ درصد

 

 ارزش لیر ترکیه پس از انتخابات به پایین‌ترین حد در دو ماه اخیر رسید

 لیر ترکیه با شروع معاملات بازارهای مالی در پی انتخابات (که به نظر می‌رسد به دور دوم کشیده شود)، به پایین‌ترین حد خود در دو ماه اخیر سقوط کرده است.

 این ارز تا ۱۹.۷۰ دلار تضعیف شد و سپس برخی از زیان‌های خود را به ۱۹.۶۶ رساند و در مسیر بدترین دوره خود از اوایل نوامبر قرار گرفت.

 این میزان از سطح ۱۹.۸۰ که در اوایل ماه مارس پس از زمین لرزه‌های مرگبار در ماه فوریه به آن رسید، فاصله زیادی نداشت./ الجزیره

 

«ائتلاف جمهور» اردوغان پیروز انتخابات پارلمانی

نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه تقریبا قطعی شده و ائتلاف جمهور اردوغان نیمی از کرسی‌های مجلس را از آن خود کرده است.

حزب عدالت و توسعه (اردوغان) ۲۶۶ کرسی

حزب جمهوری خلق (قلیچداراوغلو) ۱۶۸ کرسی

حزب سبز و آینده چپ ۶۲ کرسی

حزب جنبش ملی گرا ۵۱ کرسی

 حزب خوب ۴۴ کرسی

حزب رفاه نو ۵ کرسی

حزب کارگران ترکیه ۴ کرسی

 

 

با شمارش ۸۸ درصد آراء انتخابات ترکیه وضعیت آرا بدین صورت است:

اردوغان ۵۰.۱ درصد

کمال ۴۴.۲ درصد

سینان ۵.۳ درصد

 

 

شمارش70درصد آرا

طبق آخرین آمار اعلام شده پس از شمارش 70 درصد آرا، اردوغان با 51 درصد آرا پیشتاز است. 

کمال قلیچدار اوغلو نیز با 43.1 درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. سنان اوغان نیز 5.35 درصد آرا را کسب کرده است. رای محرم اینجه کمتر از یک درصد اعلام شده است. 

 

دمیرتاش از زندان: از آرای خود محافظت کنید

صلاح الدین دمیرتاش، سیاستمدار کرد زندانی از شهروندان و مقاماتی که در روند شمارش آرا مشغول به فعالیت هستند خواسته است که سمت خود را ترک نکنند.

رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها که سومین حزب بزرگ کشور است در توییتی نوشت: «هرگز صندوق‌های رای و هیات‌های انتخابات را ترک نکنید حتی اگر چند روز طول بکشد تا نتایج نهایی شود.»

او گفت: «از آرای خود محافظت کنید، همه ترکیه پیروز می‌شود.»

وی اضافه کرد پیش بینی می‌شود که مخالفان بگویند که در دور نخست پیروز شده‌اند. 

 

سخنگوی حزب اردوغان، رهبران اپوزیسیون ترکیه را به «تلاش برای ترور اراده ملی» متهم کرد

عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان رهبران اپوزیسیون ترکیه را به «تلاش برای ترور اراده ملی» متهم کرد. 

وی افزود: «قبل از نهایی شدن نتایج، ناگهان سخنگوی ائتلاف اپوزیسیون و شهرداران در تلویزیون ظاهر می‌شوند. طبق معمول آن‌ها شروع کردند به اینکه بگویند آناتولی داده‌ها را دستکاری می‌کند.»

 

جانان کفتانچی: کمال قلیچدار اوغلو در استانبول پیشتاز است

جانان کفتانچی اوغلو، رهبر سابق حزب جمهوری خواه خلق در استانبول گفت: «میزان رای کمال قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف ملت در استانبول ۵۱.۴۲ درصد است.»

وی تاکید کرد که این میزان رای از ۴۰ درصد آرای شمارش شده به دست آمده است.

شهرداران آنکارا و استانبول در یک نشست خبری از خبرگزاری آناتولی انتقاد کردند: «نتایج تحریف شده را منتشر می‌کند»

منصور یاواش و اکرم امام اوغلو نامزدهای اپوزیسیون ترکیه برای پست معاونت ریاست جمهوری در یک نشست خبری در آنکارا، از خبرگزاری دولتی آناتولی به دلیل آنچه که آن‌ها می‌گویند «نتایج تحریف شده را پخش می‌کند» انتقاد کردند. 

این دو چهره شاخص اپوزیسیون که شهرداری آنکارا و استانبول را در اختیار دارند، آناتولی را متهم به پخش آرای شمارش شده حزب عدالت و توسعه کردند و می‌گویند که نامزد ائتلاف آن‌ها یعنی کمال قلیچدار اوغلو پیشتاز است. 

حزب جمهوریخواه خلق به‌عنوان بزرگترین حزب اپوزیسیون با استقرار ناظران خود در هر صندوق و عکس گرفتن از هر برگه رای در حین شمارش، شمارش موازی را انجام می‌دهد. 

منصور یاواش، شهردار آنکارا گفت: «طبق نتایج ما از شمارش ۲۳.۸۷ درصد آرا، کمال قلیچدار اوغلو جلوتر است.»

وی تاکید کرد که این داده‌ها از سراسر ترکیه می‌آید و می‌توانم بگویم که در استانبول و آنکارا جلوتر هستیم. 

اکرم امام اوغلو شهردار استانبول نیز با انتقاد از خبرگزاری آناتولی گفت که « متاسفانه، ما هر دفعه صحنه‌هایی را که در هر انتخابات می‌بینیم باز تجربه می‌کنیم. یکی از موارد خبرگزاری آناتولی است که اعتبار آن زیر صفر است.»

 

توئیت کوتاه قلیچدار اوغلو: جلوتر هستیم

کمال قلیچدار اوغلو، رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در توئیت کوتاهی نوشت: «ما جلوتر هستیم.»

برخی نتایج اولیه که تاکنون منتشر شده است از پیشتازی اردوغان خبر می‌دهد اما اپوزیسیون ترکیه می‌گویند که این نتایج «صرفا از پایگاه‌های حزب اردوغان می‌آیند.»

 

سخنگوی حزب جمهوریخواه خلق ترکیه: نتایج اولیه انتخابات از پایگاه‌های حزب اردوغان می‌آیند

فائق اوزتراک، سخنگو و معاون حزب جمهوریخواه خلق به‌عنوان حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه در نخستین واکنش خود به انتشار نتایج اولیه انتخابات گفت: «آنچه که مشخص شده تاکنون مثبت است.»

وی در عین حال به ترک‌ها هشدار داد که به نتایج اولیه منتشر شده از سوی آناتولی توجه نکنند. 

وی افزود: «مطمئنا نتایج اولیه صرفا از پایگاه‌های حزب اردوغان می‌آیند.» 

وی گفت: «فکر می‌کنیم که شرکت در انتخابات یک رکورد را ثبت خواهد کرد.» 

آقای اوزتراک در عین حال تصریح کرد که منتظر ارقام معنی‌دارتر باشند. 

 

شمارش 30 درصد آرا؛ اردوغان با 53 درصد پیشتاز است

طبق آخرین آمار اعلام شده پس از شمارش 30 درصد آرا، اردوغان با شمارش 30 درصد آرا اردوغان با 53.62 از قلیچدار پیشتاز است. 
کمال قلیچدار اوغلو نیز با 40.62  درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. سنان اوغان نیز ۵.۴۱ درصد آرا را کسب کرده است. رای محرم اینجه کمتر از یک درصد اعلام شده است. 

 

شمارش ۱۲ درصد آرای انتخابات ترکیه؛ اردوغان پیشتاز است

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، در نخستین نتایج منتشر شده از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و با شمارش ۱۲ درصد آرا، رجب طیب اردوغان با کسب ۵۷.۴۶ درصد آرا پیشتاز است. 

کمال قلیچداراوغلو با ۳۶.۶۶ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است. 

سنان اوغان نیز با ۵.۲۸ درصد آرا در جایگاه سوم است. این آرا بیشتر از شهرستان‌های کوچک شمارش شده است. 

 

میزان مشارکت 93.6درصد

برخی منابع مخالفان ترکیه اعلام کردند که میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که امروز برگزار شد به 93.6 رسید.

به گفته این منابع این یک رکورد است.

 

شمارش ۹ درصد آرای انتخابات ترکیه؛ اردوغان پیشتاز است

در نخستین نتایج منتشر شده از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و با شمارش ۹ درصد آرا، رجب طیب اردوغان با کسب ۵۹.۴۷ درصد آرا پیشتاز است. 

کمال قلیچداراوغلو با ۳۴.۷۹ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است. 

سنان اوغان نیز با ۵.۱۱ درصد آرا در جایگاه سوم است. این آرا بیشتر از شهرستان‌های کوچک شمارش شده است. 

 

آغاز شمارش آرا

 پس از بسته شدن مراکز رای گیری در سراسر ترکیه، شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور آغاز شد.

 

یک مقام ترکیه: اعلام نتایج انتخابات قبل از ساعت ۲۱ ممنوع است

ابوبکر شاهین، رئیس شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه هشدار داد که نتایج انتخابات عمومی ریاست جمهوری و پارلمانی نمی‌تواند تا ساعت ۲۱ به وقت محلی منتشر شود مگر اینکه هیات عالی انتخابات تصمیم دیگری در این زمینه بگیرند. 

وی در بیانیه خود یادآور شد طبق تصمیمات هیات عالی انتخابات ارائه نتایج قبل از ساعت ۲۱ جزو اقدامات ممنوعه است و یک الزام قانونی محسوب می‌شود. 

وی در عین حال گفت که هیات عالی انتخابات این اختیار را دارد که این زمان را به تاخیر بیاندازد. 

 

قلیچدار اوغلو: صندوق‌های رای را ترک نکنید

کمال قلیچدار اوغلو، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در توییتی گفت «تا زمانی که آخرین گزارش صندوق رای امضا شده تحویل داده نشود، هرگز صندوق‌های رای را ترک نکنید. تجلی کامل و صحیح اراده مردم به عزم شما بستگی دارد. خواهید دید که خستگی شما ارزشش را خواهد داشت.»

 

واکنش اردوغان به آغاز شمارش آرا

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  در اقدامی غیرمنتظره بعد از پایان رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، شهر«استانبول» را به مقصد آنکارا پایتخت این کشور ترک کرد.

اردوغان در واکنش به پایان فرایند رای گیری در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری توئیتی را در حساب توئیتری اش منتشر کرد و نوشت: عزیزان، رفیقان راه و مساله، فرایند رای گیری آن چنان که در خور دموکراسی ماست به پایان رسید و خدا را شکر.

اردوغان افزود: اکنون، طبق معمول همیشه، زمان دنبال کردن نتایج صندوق های رای است و تا رسیدن به نتایج نهایی به حمایت از اراده امت و ملت مان ادامه می دهیم.

 

شعب اخذ رای بسته شدند اما رای‌گیری ادامه دارد

شعب اخذ رای در ترکیه ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی بسته شدند اما به دلیل صف‌های طولانی افرادی که در صف ایستاده‌اند اجازه دارند رای خود را به صندوق بیاندازند. 

طبق قانون، رئیس شعبه باید مدارک هویتی افرادی را که در صف هستند جمع کند و پس از اتمام زمان رای به آن‌ها اجازه انداختن رای خود به صندوق را بدهد. 

 

اردوغان در سفر از پیش اعلام نشده از استانبول به آنکارا رفت

اردوغان در چارچوب یک سفر برنامه‌ریزی نشده به پایتخت ترکیه وارد شد.

طبق سنت، اردوغان در استانبول شهری که در آن متولد شده و فعالیت سیاسی خود را آغاز کرده رای می‌دهد و سپس در همین شهر نتایج را پیگیری می‌کند و در نهایت به محض اعلام نتایج اولیه حوالی نیمه شب برای سخنرانی به پایتخت پرواز می‌کند.

با این حال اردوغان زودتر از حد انتظار به مجمع ریاست جمهوری در آنکارا رفت و نتایج را از مقر حزب عدالت و توسعه تماشا خواهد کرد. 

 

آیا ساعت رای‌گیری در انتخابات ترکیه تمدید می‌شود؟

با وجود صف‌های طولانی رای‌دهی در بسیاری از شعب اخذ رای اما افرادی که پس از ساعت پنج به مراکز مراجعه کنند اجازه انداختن رای به صندوق را نخواهند داشت. ساعت رای‌گیری در انتخابات ترکیه تمدید نمی‌شود. 

اگرچه قرار است ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی مراکز رای‌گیری بسته شوند اما طبق قانون مسئولان انتخابات می‌توانند مدارک هویتی افرادی را که همچنان در صف هستند جمع‌آوری کنند و پس از اتمام زمان رای دادن به آن‌ها اجازه انداختن رای را بدهند. با این حال هر فردی که بعد از ساعت پنج به صف بپیوندد نمی‌تواند رای دهد. 

 

آنچه نامزدها پس از رای دادن گفتند

اردوغان:

«رای‌گیری در سراسر ترکیه بدون هیچ مشکلی ادامه دارد. مهمترین موضوع این بود که مردم در مناطق زلزله‌زده توانستند رای خود را به صندوق بیاندازند. حضور در انتخابات برای نشان دادن قدرت دموکراسی ترکیه مهم است. به خواست خدا، روز آرامی برای دموکراسی ترکیه خواهد بود.»

 

قلیچدار اوغلو:

«همه ما دلتنگ دموکراسی شدیم. دلتنگ باهم بودن هستیم. خواهیم دید از امروز بهار به این کشور می‌آید و بهارها همیشه ادامه خواهد داشت.»

 

اوغان:

«می‌خواهم از همه شهروندان بخواهم که لطفا پای صندوق‌های رای بیایند و رای خود را بدهند. بیایید امروز یک انتخابات آرام داشته باشیم.»

 

چه اتفاقی بعد از پایان رای‌گیری رخ می‌دهد؟

شعب اخذ رای در ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی بسته خواهند شد. طبق قانون ترکیه گزارش هرگونه نتیجه تا ساعت ۹ شب ممنوع است. با این حال تا اواخر شب اطلاعاتی درباره اینکه آیا یکی از نامزدها برنده شده است یا انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود ارائه خواهد شد. 

 

شلوغی در مراکز رای گیری همزمان با نزدیک شدن به پایان ساعت رای‌گیری

طبق گزارش‌های منتشر شده با وجود اینکه درهای مراکز رای‌گیری به زودی بسته خواهد شد اما مشارکت رای‌دهندگان در مراکز رای‌گیری همچنان بالا است. 

طبق تصاویر منتشر شده در شماری از شهرهای ترکیه صف‌های طولانی در مراکز رای‌گیری شکل گرفته است. 

 

رای به نامزد انصرافی شمارش می‌شود

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده است که رای به محرم اینجه نامزد انصرافی انتخابات ریاست جمهوری شمارش می‌شود و باطل تلقی نخواهد شد. 

اینجه رهبر حزب میهن و نامزد سابق ریاست جمهوری است که چند روز پیش از رقابت انصراف داد. 

 

سهم اندک زنان ترکیه به‌عنوان قانونگذار در پارلمان

زنان ۵۰.۷ درصد از رای‌دهندگان در ترکیه را تشکیل می‌دهند اما هنوز در پارلمان حضور پررنگی ندارند. 

طبق گزارش اتحادیه بین المجالس، زنان تنها در پنج کشور نیمی یا بیشتر از نیمی از قانونگذاران را تشکیل می‌دهند. تنها ۱۷.۴ درصد از نمایندگان پارلمان ترکیه را زنان تشکیل می‌دهند. 

 

رای گیری از شهروندان ترکیه در خارج از کشور به پایان رسیده است

میلیون‌ها شهروند ترکیه که ساکن خارج از کشور هستند رای خود را تا ۹ دی به صندوق‌ها ریخته‌اند و رای‌گیری در خارج از ترکیه به پایان رسیده است. 

این افراد ۳.۴ میلیون از ۶۴.۱ میلیون رای‌دهنده ثبت‌نام شده ترکیه را تشکیل می‌دهند.

میزان رسمی مشارکت در خارج از ترکیه از ۵۱ درصد فراتر رفته است و آلمان نزدیک به نیمی از آرای شهروندان ترکیه در خارج از کشور را به خود اختصاص داده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.