یکی از مسئولان ارشد کره شمالی امروز جمعه به آمریکا هشدار داد که کشورش هر گونه اقدام خصمانه توسط آمریکا را اعلان جنگ می داند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، یکی از مسئولان ارشد کره شمالی امروز  جمعه به آمریکا هشدار داد که کشورش هر گونه اقدام خصمانه توسط آمریکا را اعلان جنگ می داند.

«کوون جونگ گون»مدیر کل مسئول امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی با صدور بیانیه ای که خبرگزاری رسمی کره شمالی آن را منتشر کرد، تأکید کرد : آمریکا باید بداند که اگر به اقدامات خصمانه و تحریک آمیز علیه کره شمالی ادامه بدهد ما آن را به مثابه اعلام جنگ ضد کشورمان به شمار می آوریم.

این مسئول کره شمالی رزمایش اخیر مشترک کره جنوبی و آمریکا را شبیه سازی جنگ علیه پیونگ یانگ توصیف کرد.

این در حالی است که رسانه دولتی کره شمالی جمعه اعلام کردن که این کشور چهار موشک کروز جدید را آزمایش کرده است.

در این تست چهار موشک «هواسال۲» در شهر کیم چاک در استان «هامگیونگ شمالی» به سمت دریا در کرانه های شرقی شلیک شده اند. کره شمالی می گوید که این ۴ موشک کروز مسافت ۲۰۰۰ کیلومتری را طی کرده و به هدف اصابت کرده اند.

وزارت دفاع کره جنوبی بدون اشاره به جزئیات پرتاب این موشک ها، در بیانیه ای اعلام کرد «تفاوتهای آشکاری بین آنچه دولت کره شمالی ادعا می کند و مستندات این وزارتخانه درباره این آزمایش وجود دارد.»

سه روز پیش از پرتاب این موشک ها، استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پرتاب و آزمایشهای گسترده موشکی توسط پیونگ یانگ را محکوم کرد و از حکومت کمونیستی کره شمالی خواست تا «اقدامات تحریک آمیز» را متوقف کنند.

سازمان ملل می گوید کره شمالی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ موشک را بصورت آزمایشی پرتاب کرده است.

ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل می خواهد تا در یک تصمیم جمعی پیونگ یانگ را تحریم کند، خواسته ای که همواره با وتوی روسیه و چین مواجه شده است.

کره شمالی سازمان ملل را متهم می کند که در مورد فعالیت های نظامی این کشور«بی انصافی» می کند. کره شمالی همزمان نسبت به رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی ابراز نگرانی کرده است. کوون جونگ گون، دیپلمات ارشد وزارت خارجه کره شمالی می گوید «که اگر سازمان ملل به عنوان ابزار ایالات متحده برای فشار به پیونگ یانگ عمل کند، کره شمالی اقدامات متقابل قوی را در نظر خواهد گرفت.»

 

رزمایش مشترک کره جنوبی و ایالات متحده

آزمایش موشک های کره شمالی دو روز پس از برگزاری رزمایش مشترک ایالات متحده و کره جنوبی انجام شد.

پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش ایالات متحده و کره جنوبی در یک رزمایش با شبیه سازی و تمرکز بر «امکان استفاده کره شمالی از بمب اتمی» شرکت کردند.

ایالات متحده و کره جنوبی به جامعه جهانی هشدار داده اند که کره شمالی ممکن است برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۷ یک موشک با کلاهک هسته ای را به آزمایش بگذارد.

این هشتمین رزمایش مشترک ارتش کره جنوبی و ایالات متحده پس از توافق سال گذشته بین دو کشور است.

در بیانیه پنتاگون درباره برگزاری این رزمایش آمده است: « با توجه به سیاست های تهاجمی اخیر کره شمالی و پیشرفت این کشور در زمینه هسته ای رزمایش اخیر کاملا متمرکز روی حمله احتمالی با تسلیحات هسته ای بود.»

وزارت دفاع کره جنوبی هم در بیانیه ای اعلام کرد که « این کشور با متحد خود، ایالات متحده، تاکید دارند که استفاده از سلاح هسته ای غیرقابل قبول بوده و به هرروی منجر به پایان رژیم کره شمالی خواهد شد.»

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی از زمان بروی کار آمدن در ماه مه گذشته سعی می کند با کمک ایالات متحده، مهم ترین متحد نظامی و تجاری این کشور، «بحث بازدارندگی» را در عرصه سیاست خارجی تقویت کند. وی برخلاف سلف خود که سعی فراوانی برای دیدار و گفتگو با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی داشت، معتقد است که «دیکتاتوری کره شمالی تنها با زور متقابل است که به درخواست های جامعه جهانی پاسخ خواهدداد.»

کره جنوبی هرچند تسلیحات هسته ای ندارد اما همواره نیروهای آمریکایی برای حمایت از این کشور در منطقه حاضرند.

بیانیه تند اتحادیه اروپا علیه کره شمالی

شورای اتحادیه اروپا هم  روز پنجشنبه در بیانیه ای «خواست کره شمالی بر ادامه توسعه تسلیحات هسته ای را محکوم کرد» و تاکید کرد که گسترش سلاح های هسته ای کره شمالی تمام کشورهای جهان را تهدید می کند.

این شورا در بخش دیگری از این بیانیه اعلام کرد که «جامعه بین‌الملل باید قبل از اینکه اقدامات کره شمالی به گسترش سلاح های هسته ای در جهان کمک کند» به شیوه‌ای متحد و محکم پاسخ پیونگ یانگ را بدهد.

شورای اتحادیه اروپا از کره شمالی خواست هر چه سریعتر تمامی «تسلیحات هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی را کنارگذاشته و برنامه گسترش موشک های بالیستیک را متوقف کند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.