وزیر خارجه اوکراین تأکید کرد که جنگ در کشورش بعد از بازپس گیری شهر«خرسون» ادامه دارد.

به گزارش جماران، «دیمتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین تأکید کرد که جنگ در کشورش بعد از بازپس گیری شهر«خرسون» ادامه دارد. نیروهای روسی جمعه از این شهر به طور کامل عقب نشینی کردند.

وزیر خارجه اوکراین تأکید کرد که اوکراین برای آزادی اراضی اش مبارزه را ادامه می دهد.

وی افزود: ما در نبردها پیروز می شویم اما جنگ ادامه دارد.

کولبا تصریح کرد: من درک می کنم که همه می خواهند این جنگ در سریع ترین زمان ممکن به پایان برسد و بی تردید ما نیز بیش از هر طرف دیگری می خواهیم این جنگ به پایان برسد.

 

 جشن و پایکوبی مردم در شهر خرسون پس از خروج نیروهای روسی

بعد از خروج نیروهای روسیه از خرسون، مردم این شهر با پرچم اوکراین، در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند. 

در تصاویر منتشر شده از خرسون، مردم در میدان مقابل ساختمان شهرداری ورود نیروهای اوکراینی به شهر را جشن می‌گیرند. روسیه روز جمعه اعلام کرد که بیش از ۳۰ هزار سرباز خود در منطقه خرسون در جنوب اوکراین را خارج و به سمت کرانه شرقی رودخانه دنیپرو منتقل کرده است.

به دنبال خروج نیروهای نظامی روسیه از خرسون، رییس‌جمهوری اوکراین در پیامی آن را یک "واقعه تاریخی" خواند.

بنابر گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین در این پیام ویدیویی گفت: امروز یک روز تاریخی است. ما به زودی جنوب کشور را پس می‌گیریم، ما خرسون را پس می‌گیریم.

وی ادامه داد: نیروهای ما به سمت خرسون در حرکت هستند و عملیات امن سازی و خنثی‌سازی مین‌های زمینی در سریعترین زمان ممکن آغاز خواهد شد.

تارنمای خبری هیل نیز در گزارشی از اظهارات زلنسکی نوشت: رییس‌جمهوری اوکراین در بخشی از این پیام با مخاطب قرار دادن نیروهای مخالف اعلام کرد که سربازان روسی، مزدوران و همکاران آن‌ها که جا مانده‌اند خود را تسلیم کنند.

زلنسکی با تاکید بر اینکه تسلیم داوطلبانه تنها راهکار پیش روی به جا مانده‌ها است، اطمینان داد که اوکراین با آن‌ها براساس قوانین و استانداردهای بین‌المللی برخورد خواهد کرد.

رویترز در این گزارش با اشاره به ویدیوهای منتشر شده از جشن و شادی مردم خرسون ادامه داد: مردم محلی پرچم اوکراین را به عنوان نماد پایان حضور ۸ ماهه نیروهای روسی در این شهر، در میدان مرکزی قرار دادند. ساکنان خرسون با حضور در میدان مرکزی شهر به استقبال از سربازان اوکراینی رفتند.

بر این اساس، این سومین عقب نشینی مسکو در جنگ با اوکراین محسوب می‌شود.

یک مقام ارشد روسیه در اظهاراتی عقب‌نشینی از دنیپرو را دردناک اما ضروری دانست و گفت مسکو می‌تواند با سازماندهی دوباره حمله جدیدی را آغاز کند.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه (۱۸ آبان) به نیروهای خود دستور داد تا در مقابل حملات اوکراین در نزدیکی شهر خرسون، به سمت کرانه غربی رودخانه دنیپرو عقب نشینی کنند.

وزارت دفاع روسیه ۲ روز بعد اعلام کرد که خروج نیروها از این منطقه به پایان رسیده، هیچ سلاح و تجهیزاتی باقی نمانده است.

خرسون یکی از چهار منطقه‌ای است که روسیه همه‌پرسی به الحاق آن‌ها به خاک این کشور را برگزار کرده بود.

همچنین این منطقه به عنوان دروازه زمینی ورود به شبه جزیه کریمه که در ۲۰۱۴ به خاک روسیه اضافه شد، از اهمیت راهبردی و استراتژیکی برخوردار است.

 

راست‌های افراطی در راهپیمایی سالگرد استقلال لهستان علیه اوکراین و اتحادیه اروپا شعار سر دادند 

ده‌ها هزار نفر از ملی‌گرایان و اعضای گروه‌های راست افراطی لهستان روز جمعه ۱۱ نوامبر به مناسبت اعلام استقلال این کشور در ورشو، پایتخت لهستان راهپیمایی کردند.

در این راهپیمایی که هم‌زمان با سالگرد پایان جنگ جهانی اول برگزار شد، هواداران جناح راست افراطی علیه اوکراین و اتحادیه اروپا شعار دادند.

راست‌های افراطی لهستان یکی از برگزارکنندگان اصلی این راهپیمایی سالانه هستند که در سال‌های گذشته مخالفت خودشان را با مسلمانان مهاجر و هر آنچه مخالف ارزش‌های لهستان کاتولیک است، اعلام کرده بودند.

با وجود این بسیاری از مردم لهستان مراسم روز استقلال این کشور را راهی برای نشان دادن میهن‌پرستی می‌دانند. برخی از راهپیمایان که به همراه خانواده‌های خود در این مراسم شرکت کرده بودند، گفتند که آن‌ها به لهستانی بودن و داشتن یک کشور مستقل افتخار می‌کنند.

رافال ترزاسکوفسکی، شهردار ورشو در یک نشست خبری گفت با ابراز خوشحالی از اینکه راهپیمایی روز جمعه بدون خشونت برگزار شده، اما گفت که از شعارهای ضد اوکراینی و ضد اتحادیه اروپا ناراحت است. راهپیمایی روز استقلال لهستان در سال‌های گذشته بیشتر با زد و خورد و خشونت پایان می‌پذیرفت.

شرکت‌کنندگان در این مراسم با در دست داشتند پرچم‌های سفید و قرمز لهستان و افروختن فشفشه‌های سرخ‌رنگ، حضور خود را نشان دادند.

برخی از راهپیمایان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نمادهای راست افراطی و فاشیستی نقش بسته بود. همچنین در راهپیمایی روز جمعه، شعارهایی علیه دگرباشان جنسی از جمله «تبلیغات رنگین کمانی را متوقف کنید»، سر داده شد.

شمار زیادی از نیروهای پلیس صف «معترضان ضد فاشیست» را از بقیه برای جلوگیری از درگیری جدا کرده بودند.

همزمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک ویدئوی کوتاه روز استقلال لهستان را تبریک گفت و از کمک‌های ورشو به کی‌یف پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین قدردانی کرد.

لهستان اگرچه با اوکراین اختلافاتی بر سر موضوعات قومی دارد اما پذیرای شمار زیادی از پناهجویان اوکراینی بوده است. برخی از گروه‌های راست افراطی که برای زنده نگه داشتن این اختلاف‌ها تلاش می‌کنند روز جمعه پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «اوکراینی شدن لهستان را متوقف کنید.»

 

بلاروس مدعی شد اوکراین نواحی مرزی  را مین گذاری می کند

مینسک از مین گذاری نظامیان اوکراینی در مرز بلاروس خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، کمیته مرزی دولتی بلاروس اعلام کرد که نظامیان اوکراین به مین گذاری مناطق مرزی بلاروس ادامه می دهند.

سرویس مطبوعاتی کمبته مرکزی دولتی بلاروس در روز شنبه در بیانیه ای اعلام می کند که نظامیان اوکراین همچنان به مین گذاری مناطق مرزی با بلاروس ادامه می دهند. علاوه بر تخریب راه های ورودی و تأسیسات زیرساختی در نزدیکی ایست های بازرسی، در سمت مجاور و در مرز سبز نیز مین گذاری می کنند. 9 نوامبر مجددا چنین شواهدی به ثبت رسیده است.

پیشتر، مقامات بلاروس بارها در مورد تحریکات احتمالی در مرز اوکراین اعلام کرده بودند. از جمله ، اشاره شد که اوکراینی ها در حال مین گذاری جاده ها و پل ها در قلمرو مجاور بودند و گشت زنی های نیروها را افزایش داده اند. به گفته ستاد کل بلاروس، در اواسط ماه مه، اوکراین حدود 10 هزار سرباز را علیه بلاروس در جهت روونسک، 6 هزار سرباز در جهت اوروچسک و 4.5 هزارسرباز در جهت چرنیهوفسک متمرکز کرد.

اردوغان اعلام کرد که امیدوار است طی دو تا سه روز آینده با پوتین مذاکره کند

اردوغان اعلام کرد که امیدوار است طی دو تا سه روز آینده با پوتین مذاکره کند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اظهار امیدواری کرد تا در دو، سه روز آتی با رییس جمهور روسیه ، ولادیمیر پوتین مذاکره کند.

اردوغان در حین بازگشت از ازبکستان در هواپیما به خبرنگاران گفت " "در این 2 تا 3 روز، اگر بتوانم با او (ولادیمیر پوتین) تماس بگیرم، این فرصت را خواهم داشت که با او در مورد آنچه فکر می‌کند، گام‌هایی که برمی‌دارند صحبت کنم، به‌ ویژه اینکه چه اقداماتی می‌توانند برای تغییر این روند ( حل و فصل موضوع اوکراین) انجام دهند.

وی افزود که قصد دارد با ولادیمیر زلنسکی برای اطلاع از موضع کیف در مورد مذاکرات صلح با مسکو گفتگو کند.

او اظهار کرد: "ما همچنین با آقای زلنسکی صحبت خواهیم کرد و خواهیم دید که آنها چه فکر می کنند، چگونه به این امر (در زمینه میانجیگری ترکیه در اوکراین و چشم انداز مذاکرات صلح ) نگاه می کنند، البته نظر آنها را خواهیم فهمید. اردوغان گفت و ما به دنبال راه هایی خواهیم بود تا بفهمیم آیا این میانجیگری ما را به صلح می رساند یا خیر.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.