اگر قرار باشد حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی افزایش ۲۱ درصدی داشته باشد (۲۱ درصد میزان افزایش دستمزد مصوب شده کارگران در شورای عالی کار)، حقوقشان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد، این در حالی است که حقوق هر بازنشسته کشوری کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیست.

به گزارش جماران؛ این روزها اولین و مهم ترین دغدغه‌ بازنشستگان تأمین اجتماعی، افزایش حقوقشان در سال ۹۹ است. دومین دغدغه آن‌ها کم بودن میزان حقوق دریافتی شان است و می‌گویند چرا بازنشستگان کشوری و لشکری حقوقشان افزایش یافت، اما حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنان همان چندرغازی است که پیش از این می‌گرفتند.

بندگان خدا راست هم می‌گویند، مگر در این دوره زمانه کسی می‌تواند با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زندگی کند؟ مخصوصا اگر بازنشسته شده و عیال وار باشد. با این حقوق‌ها نصف ماه هم نمی‌شود زندگی کرد، خرج دوا دکتر، خرج خانه، گاهی هم اجاره منزل، رفت و آمد فرزندان و... چطور با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تأمین شود. حالا هم که دو ماه از اول سال می‌گذرد، اما هنوز خبری از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیست.

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار به نتیجه رسیده باشد، اما این تعیین دستمزد با گذشت دو ماه از ابتدای سال، هنوز نتیجه‌ای نداشته است. هر ساله دستمزد کارگران پیش از شروع سال جدید مشخص می‌شد، اما امسال کرونا بهانه‌ای شد که نمایندگان کارگری در شورای عالی کار در تشکیل جلسات تعلل کنند؛ به همین دلیل تعیین دستمزد اواخر فروردین ماه ۹۹ مشخص شد و البته به دلیل آن که مورد قبول نمایندگان کارگری نبود، هنوز حقوق کارگران در سال جدید افزایش پیدا نکرده است.

طبق ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی حداقل مزدی که برای کارگران در شورای عالی کار مشخص می‌شود به عنوان حداقل حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران است، یعنی حداقل حقوق یک بازنشسته نباید از حداقل دستمزد یک کارگر کمتر باشد و از آن جایی که دستمزد کارگران در سال جدید نتیجه قطعی نداشته، هنوز حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی برای سال جدید نیز افزایش پیدا نکرده است.

علی دهقان کیا رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: طبق ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تأمین اجتماعی همان حداقل حقوق کارگری مصوب در شورای عالی کار است.

وی بیان‌کرد: قرار است شورای عالی کار جلساتی را مجدد برگزار کند، چراکه هنوز به طور قطعی حقوق کارگران معلوم نیست.

اگر قرار باشد حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی افزایش ۲۱ درصدی داشته باشد (۲۱ درصد میزان افزایش دستمزد مصوب شده کارگران در شورای عالی کار)، حقوقشان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد، این در حالی است که حقوق هر بازنشسته کشوری کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیست.

دغدغه دیگر بازنشستگان کم بودن حقوقشان است، در حالی که امسال از بودجه عمومی ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تخصیص داده شد و حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری علاوه بر افزایش حقوق هر ساله، مبلغی از بخش همسان سازی به حقوقشان افزوده شد، یعنی حدود ۸۰۰ هزار تومان حقوق این بازنشستگان افزایش یافت.

اکبر افتخاری رئیس صندوق بازنشستگی کشوری گفت: میانگین حقوق بازنشستگان کشوری در سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود و امسال با توجهی که دولت به این مجموعه داشت، به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

افتخاری افزود: تلاش‌ داشتیم که به بازنشستگان حداقل بگیر توجهاتی داشته باشیم، اما برای امسال میانگین حقوق بازنشستگان رشد ۸۰۰ هزار تومانی داشته است.

حال شاهد تبعیض فراوان بین بازنشستگان تأمین اجتماعی و دیگر صندوق‌ها هستیم. اجرای همسان سازی که هیچ، حتی حقوق این بازنشستگان با گذشت دو ماه از سال جدید هم همچنان افزایش پیدا نکرده است و معلوم نیست که چه زمانی قرار است حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تغییر کند و آیا مابه التفاوت این ماه‌های از دست رفته هم یکجا به حساب بازنشستگان واریز می‌شود؟

در این میان قول‌هایی هم برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان داده‌ شده، اما فقط در حد وعده است، چراکه قرار بود دولت بخشی از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کند تا این سازمان از این منابع همسان سازی را اجرا کند، اما کرونا این بلایی که نمی‌دانیم به یکباره از کجا بر سرمان نازل شد، شرایط را برای دولت سخت کرده و در این وضعیت بحرانی فعلی نمی‌شود از دولت توقع زیادی داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
43 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1427053
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی
  • نظرات
    2

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • ناشناس

    تاموقعی که کارگر کار میکنه همه شعار حمایت از کارگرمیدن وقتی بازنشسته میشه همه یادشون میره.

    پاسخ
  • ناشناس

    لطفا این موضوع رو پیگیری کنین؛ حقوقبازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی واقعا پایینه؛ اکثرشون حداقل بگیرند.واقعا با حقوق ۱.۷۰۰.۰۰۰ نمیشه زندگی کرد.

    پاسخ