شهردار تبریز در دیدار دبیرکل مرکز بین‌المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی، با اشاره به جایگاه و نقش تمدن ایران در تاریخ اسلام پیشنهاد کرد تا همایش بین المللی گرامیداشت"اسیرعلی تبریزی"، معمار بزرگ ایرانی-اسلامی دربار عثمانی برگزار گردد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، ایرج شهین باهر در دیدار "خالد ارن"، دبیرکل ترک تبار مرکز بین‌المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی با بیان این مطلب اظهار کرد: اسیر علی تبریزی، معمار بزرگ آذربایجان و تبریز در عصر صفویه زندگی می‌کرد که به دنبال جنگ چالدران و اشغال آذربایجان از سوی "سلطان سلیم" به استانبول منتقل شد، در آن زمان حدود سه هزار تن از دانشمندان، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر تبریز و آذربایجان به دستور شاه عثمانی به این کشور کوچ کرده و منشاء خدمات ماندگاری در تاریخ بشریت شدند.
وی "اسیرعلی تبریزی" را یکی از مهمترین چهره‌های کوچانده شده به سرزمین عثمانی خواند و ادامه داد: بسیاری از بناهای کنونی اسلامی بنام، از جمله مساجد مهمی از استانبول تا "سارایوو" در شبهه جزیره بالکان از دستاوردهای بی نظیر این سرمعمار بزرگ قرن دهم هجری و 16 میلادی هستند، شهرداری تبریز آماده‌ی برپایی مشترک کنگره بین‌المللی "اسیر علی تبریز" در هر یک از شهرهای تبریز، استانبول یا سارایوو است.
وی هدف از این پیشنهاد را معرفی بزرگان فرهنگ و هنر این دیار در عرصه‌های بین‌المللی عنوان کرد و افزود: رویداد تبریز 2018 می‌تواند فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط یا ارتقای روابط فی مابین شهرداری و نهادهای بین‌المللی فرهنگ و هنر اسلامی باشد.

شهردار تبریز با اشاره به آثار بی‌نظیر هنرمندان این خطه و تاثیر فرهنگ و هنر ایران و تبریز در جهان اسلام گفت: مجموعه شهرداری تبریز، همزمان با رویداد فرهنگی "تبریز 2018" آماده‌ی معرفی این کهن شهر در عرصه فراملی و تبادل فرهنگی و هنری با جهان اسلام به ویژه سازمان‌های بین‌المللی اسلامی است.
در این دیدار، "خالد ارن" دبیرکل مرکز بین المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی نیز با تبریک انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 گفت: این مرکز به عنوان یکی از بازوان مشورتی سازمان کفرانس اسلامی نقش عمده ای در انتخاب تبریز داشت.

وی تبریز را کهن شهری بزرگ با تاریخ و تمدن تاثیرگذار دانست و افزود: به طور حتم این شهر از نظر تاریخی، فرهنگی و علمی، حرف‌های بسیاری برای گفتن در سطح بین‌المللی دارد.
ارن با اشاره به برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری اجرا شده از سوی مرکز بین‌المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی در استانبول و شهرهای مختلف کشورهای اسلامی عنوان کرد: در سال گذشته، جشنواره جهانی خطاطی آیات قرآن از سوی این مرکز در استانبول برگزار شد که در آن 20 خطاط ایرانی در بخش خط نستعلیق مورد تجلل قرار گرفتند، سال آینده نیز استانبول میزبان جشنواره بانوان فعال در صنایع دستی کشورهای اسلامی خواهد بود که بانوان هنرمند تبریزی هم می‌توانند بخشی از این رویداد بین‌المللی باشند.
دبیرکل مرکز بین المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که کتابخانه بزرگ این مجموعه با 80 هزار کتاب از جمله منابع مهم فرهنگ و هنر جهان اسلام است، از شهردار تبریز درخواست کرد تا کتاب‌های منتشر شده مربوط به معرفی آذربایجان و تبریز برای تکمیل منابع آن در اختیار مرکز قرار گیرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.