صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان تبریک سال نو و بیان تحول معجزه‏آسا در تمام قشرهای ملت
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع تبریک سال نو و بیان تحول معجزه‏آسا در تمام قشرهای ملت
  • حضار ملت ایران

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

ان شاءاللّه‏ این عید سعید و این سال نو بر همۀ مسلمین و بر ملت شریف ایران، بر خواهران، بر برادران مبارک و مسعود باشد. مبارک باشد عید بر تمام کسانی که در این سالِ در راه ـ در سالِ جلو ـ تمام توان خودشان را صَرف برای پیشرفت اسلام کردند. و امیدوارم که این دعایی که در اول سال و در حال تحویل خوانده می‏شود:یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَْبْصارْ یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهارْ یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الاَْحْوالْ حَوِّلْ حالَنا اِلی اَحْسَنِ الْحالْ[1]برای ملت ما در آن سال تحقق پیدا کرده است و برای این سال بالاتر از آن تحقق پیدا کند. تمام قلوب و تمام ابصار و بصیرتها در دست خدای تبارک تعالی و ید قدرت اوست. اوست که تدبیر می‏کند جهان را، لیل و نهار را، و اوست که قلوب را متحول می‏کند، و بصیرتها را روشن می‏کند، و اوست که حالات انسان را متحول می‏کند، و ما آن را در ملت عزیز خودمان، در زن و مرد، در کوچک و بزرگ یافتیم. این تقلیب قلوب که قلبها از آمال دنیوی و از چیزهایی که در طبیعت است بریده بشود و به حق تعالی پیوسته بشود، و بصیرتها روشن بشود و صلاح و فساد خودشان را به وسیلۀ بصیرت بفهمند، در ملت ما بحمداللّه‏ تا حدود چشمگیری حاصل شده است. و من امیدوارم که در این سال جدید به اعلا مرتبۀ خودش برسد. این قلبهایی که قبل از انقلاب توجه به دنیا داشت، توجه به آمال دنیوی داشت و از
غیب کمتر توجه داشت به غیب، و از غیب کمتر جلوه‏ای در او حاصل می‏شد، ما امروز می‏بینیم که این جلوه‏ها حاصل شده است، و این شوق و شعفها به لقاءاللّه‏ برای آنها حاصل شده است، و دست عنایت خدای تبارک و تعالی به سر این ملت کشیده شده است، و ایمان آنها را تقویت فرموده است که یکی از علائم ظهور بقیة‏اللّه‏ ـ ارواحنا فداه‏ـ است. بی‏انگیزه نیست که در یک ملتی که در طول مدت شاهنشاهی ستمشاهی، و در این پنجاه سالی که پنجاه سال سیاه بود برای این ملت، متحول بشود به یک قلبی که روشنی او از آفتاب روشنتر و یک بصیرتی که نور او برای ملک و ملکوت روشنایی می‏دهد، و یک تحول معجزه‏آسایی که در تمام قشرهای ملت تحقق پیدا کرده است.

مبارک باشد این روز جدید و این سال نو بر همۀ کسانی که قدرت ایمانشان به رشد رسیده است، و امید است به حد اعلای رشد برسد، و نثار کردن خون پیش آنها با شجاعت و با تصمیم عزم، یک چیز تازه‏ای است و یک چیزی است که تحقق پیدا کرده است. ایثار در این ملت به حد رشد رسیده است و ان‏شاءاللّه‏ در آتیه خواهد رسید. و من امیدوارم که این سال مثل سال سابق و مثل همیشه سالی باشد که هم مبارک باشد، و هم تمام ارگانهای دولتی بر طبق قوانین اسلامی عمل کنند، و مشکلات را به قدرت ایمان و پشتیبانی ملت یکی را بعد از دیگری از بین ببرند. ما اگر چه مشکلات زیاد داریم، لکن در برابر آن مشکلات یک قدرت انسانی عجیب و یک قدرت خداوندی در دنبالش و در پشتیبانی از او ما داریم. و ما که خدای تبارک و تعالی را پشتیبان خود می‏دانیم و مقصد ما و مقصد ملت ما آزادی از چنگال دشمنان اسلام است. و مقصد و مقصود ما استقلال کشور اسلامی است، به طوری که هیچ یک از قدرتهای عالم نتوانند آسیبی به آن برسانند، و ما برای خاطر خدای تبارک و تعالی این نهضت را و این ادامۀ نهضت را دنبال کردیم، و ملت ما بحمداللّه‏ با رشد ایمان و با قدرت الهی این انقلاب را به پیش می‏برد. و من امیدوارم که در این سال آتیه بهتر از سالهای قبل بر امور مسلط باشیم و باشید، و راه را برای خدا بهتر طی کنید، و صراط مستقیم انسانیت را بیشتر طی کنید، و به مقصود که رسیدن به مقامی است که خدای تبارک و تعالی برای مؤمنین و برای عارفان به خودش
وعده داده است ما برسیم. و دست همۀ قدرتها از کشور ما ان‏شاءاللّه‏ کوتاه شود و کوتاه شده است. و ما بحمداللّه‏ به مقامی رسیده‏ایم که دیگر با این وضعی که کشور ما دارد، با این وضعی که جوانان ما دارند، با این تعهدی که بانوان ما دارند، با این تعهدی که کشور ما تمام افرادش دارد، ما در مقابل هیچ مشکلی ان‏شاءاللّه‏ ضعیف نخواهیم شد. و بحمداللّه‏ تاکنون هم هر سال از سال دیگر بهتر بود و بهتر خواهد شد. و من امیدوارم که با ناگواریهایی که بر ما وارد شد لکن ایمانی که در ما و در شما و در همۀ ملت ما حاصل شد جبران آن را بکند. و امیدواریم که این انقلاب یک انقلاب جهانی بشود، و مقدمه برای ظهور حضرت بقیة‏اللّه‏ ـ ارواحنا له الفداء ـ باشد. من تبریک می‏گویم بر همۀ مؤمنین، بر همۀ مستضعفین جهان، بر همۀ مسلمین جهان و از همۀ مسلمین می‏خواهم که با قدرت و قوّت در راه اسلام قدم بردارند، و اسلام را پشتیبانی کنند تا اینکه ان‏شاءاللّه‏ دشمنان اسلام، آنهایی که نمی‏توانند اسلام را ببینند مقصور بشوند و منزوی.

والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته

1 ـ ای دگرگون کنندۀ دلها و چشمها، ای تدبیر کنندۀ شب و روز، ای تغییر دهندۀ سال و سالها، حال ما را به بهترین حالات دگرگون ساز.