زندگینامه محمدباقر نوبخت حقیقی

متولد:
1329-09-22
خلاصه مطلب:

محمدباقر نوبخت حقیقی در 22 آذر ماه سال 1329 در خانواده ای مذهبی در رشت متولد شد. او خواهرزاده روحانی سرشناس گیلان، آیت الله حجتی و نوه آیت‌الله ابوالقاسم حجتی است و دو برادرش نیز در سمت‌های دولتی و قضایی مشغول به فعالیت می‌باشند.

نوبخت از سیاستمداران و اساتید دانشگاه تهران است، وی چهار دوره به عنوان نماینده مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی حاضر بود و در دولت های یازدهم و دوازدهم به عنوان سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه فعالیت داشته است.

توضیحات :

دکتر محمدباقر نوبخت مدرک دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه پیزلی اسکاتلند دریافت کرده، و دارای مدرک دکترای مدیریت از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، و همچنین دوره بعد از دکتری در توسعه اقتصادی از مرکز مطالعات کاربردی CASIN (ژنو، سوئیس) است.

او در دهه سوم زندگی اش مدیر دبیرستان دکتر بهشتی رشت بود و پس از آن مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه شد، وی چهار دوره ی سوم، چهارم، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی را به عنوان نماینده مردم رشت در مجلس حضور یافت، و قبل از دولت یازدهم معاون پژوهش‌های اقتصادیِ مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، و در کنار دکتر حسن روحانی فعالیت می کرد. 

نوبخت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴، سخنگویی ائتلافی با عنوان «ائتلاف نهم برای فردایی بهتر» را بر عهده داشت. این ائتلاف از چند حزب و گروه تشکیل شده بود، از جمله حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه، که حامی اصلی ورود آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به انتخابات ریاست جمهوری و در اصل، ستاد انتخاباتی غیررسمی او محسوب می‌شد. او همچنین در انتخابات سال ۱۳۸۸ از حامیان جدی میرحسین موسوی بود.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 دکتر محمدباقر نوبخت ابتدا به عنوان سخنگوی ستاد حسن روحانی منصوب شد، و پس از آن با ثبت‌نام آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات، به عنوان رئیس ستاد انتخابات او در استان گیلان انتخاب شد. بعد از عدم تایید صلاحیت آیت الله هاشمی، نوبخت دوباره فعالیتش را به عنوان سخنگوی ستاد دکتر روحانی از سر گرفت. 

او پس از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات به عنوان نماینده رئیس‌جمهور برای همکاری با محمدرضا باهنر، به عنوان نماینده رئیس مجلس شورای اسلامی (علی لاریجانی) در ایجاد ارتباط و تعامل دو قوه، انتخاب شد.

وی در 26 مرداد 1392 به عنوان معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، در دولت یازدهم منصوب شد، و در 19 آبان ماه 1393 با دستور رئیس‌جمهور و تصویب شورای عالی اداری، دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ادغام شده و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور احیاء شد و در تاریخ ۸ دی ۱۳۹۳ او به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منصوب شد. سپس در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۹۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دو سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی تقسیم شد و دکتر محمدباقر نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب شد.

در دولت دوازدهم او به عنوان سخنگوی دولت منصوب شد، و در مرداد ماه 1397 از سمت خود استعفا داد. 

دکتر نوبخت سابقه تدریس در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و واحد رشت، دانشگاه گیلان و مرکز آموزش مدیریت دولتی را دارد، و کتب و مقالات متعددی از وی منتشر شده است.