زندگینامه آیت الله صادق آملی لاریجانی

خلاصه مطلب:

آیت الله صادق اردشیر لاریجانی که بیشتر به صادق آملی لاریجانی شناخته می شود، در سال 1339 در نجف اشرف متولد شد. پدرش مرحوم آیت‌الله العظمی حاج میرزا هاشم آملی بود، وی از شاگردان آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی،‌ ضیاء الدین عراقی و میرزای نائینی، و از مراجع نجف و قم بود. مادر وی نیز دختر مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید محسن اشرفی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی و از بزرگان شهر اشرف (بهشهر) بوده است، و در آن شهر مرجعیت و ریاست داشته است. 

 

 

 

توضیحات :

خانواده آملی لاریجانی پس از حدود یک سال بعد از تولد صادق آملی لاریجانی، چهارمین فرزند خود از نجف به قم نقل مکان کردند، و پدر ایشان در آنجا به تدریس پرداختند.

برادران بزرگتر او محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) و همچنین رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، فاضل لاریجانی، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و برادر کوچک او باقر لاریجانی است.

 

تحصیلات

وی از سال 1345 تا 1356 دوران تحصیلات دبستان و متوسطه را با موفقیت پشت سر گذاشت، و با توجه به علاقه فراوان به یادگیری از سال اول دبیرستان به فراگیری دروسی فراتر از درس های مدرسه پرداخت، و پس از پایان دبیرستان علی رغم فراهم شدن بورس تحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف در یکی از دانشگاه های غربی، زندگی اش متحول شد و با تشویق پدر تصمیم به تحصیل در علوم و معارف اسلامی گرفت و وارد حوزه شد.

در سال 1356 به حوزه علمیه قم رفت و دروس مقدمات و سطح حوزه را در محضر اساتیدی چون آیت‌الله صلواتی و آیت‌الله سید کاظم حائری آموخت، و درس های خارج اصول و فقه را در محضر پدر گرامی اش  آیت‌الله العظمی میرزا هاشم آملی و همچنین پدر همسرش آیت‌الله العظمی حاج شیخ حسین وحیدی خراسانی فراگرفت، و مدتی نیز فلسفه اسلامی را در محضر آیات معظم آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله حسن زاده آملی آموخت.

ایشان از سال 1368 پس از تدریس کتب سطح، به تدریس خارج اصول و بعد از مدتی خارج فقه پرداخت، و از سال 1371 بعد از درگذشت پدر، مدیریت مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) که به امر آیت‌الله العظمی میرزا هاشم آملی ساخته و وقف شده بود را نیز برعهده گرفت. 

به علاوه ایشان در کنار تدریس دروس حوزوی 15 سال عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس قم بود و در سطح کارشناسی ارشد و دکترا، کلام جدید و فلسفه تطبیقی تدریس می‌کرد، در همین ایام در دانشگاه رضوی مشهد نیز سرپرستی بخشی از پژوهش های فقهی و فلسفی را برعهده داشت.

 

فعالیت های سیاسی و اجتماعی

در سال 1376 و سومین دوره مجلس خبرگان رهبری وی به عنوان نماینده مردم مازندران راهی این مجلس شد، و در سال 1380 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان فقیه شورای نگهبان منصوب شد.

او در سال 1384 برای دومین بار از استان مازندران راهی مجلس خبرگان رهبری شد، و در 24 مرداد ماه سال 1388 توسط مقام معظم رهبری برای مدت 5 سال به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد، و این سمت در سال 1393 طی حکمی برای 5 سال دیگر تمدید شد.

از دیگر سمت های ایشان می توان به عضویت در شورای عالی امنیت ملی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در شورای عالی فضای مجازی، ریاست هیئت امنای جامعة الإمام الصادق (علیه السلام) و چند دوره عضویت هیئت امنای دانشگاه قم اشاره کرد. 

ایشان همچنین در 9 دی ماه سال 1397 طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و همزمان عضو فقهای محترم شورای نگهبان منصوب گردید. 

 

تالیفات

صادق لاریجانی از سال ۱۳۶۲ کتاب‌های بسیاری تألیف، تصحیح یا ترجمه کرده که از جمله آن می‌توان به فلسفه اخلاق در قرن حاضر، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه رساله علامه طباطبایی، تصحیح کتاب سرمایه ایمان، معرفت دینی (نقد نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت عبدالکریم سروش)،  قبض و بسط در قبض و بسطی دیگر، واجب مشروط و... اشاره کرد.