زندگینامه بیژن نامدار زنگنه

متولد:
1331-04-02
خلاصه مطلب:

بیژن زنگنه در اول تیر ماه سال 1334 در کرمانشاه متولد شد. دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه اول را در زادگاهش پشت سر گذاشت و پس از آن دوره دوم متوسطه را در تهران سپری کرد و دیپلم گرفت. او از فعالین سیاسی با گرایش اصلاح طلبی است و از اعضای حزب کارگزاران سازندگی بوده است، و سابقه وزارت نفت، نیرو و جهادکشاورزی و همچنین عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را در پرونده خود دارد.

توضیحات :

بیژن نامدارزنگنه در سال 1350 وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و توانست با رتبه ممتاز در سال 1356 با مدرک کارشناسی ارشد راه و ساختمان از دانشگاه فارغ التحصیل شود. او در همان سال عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شد، و به تدریس در این دانشگاه پرداخت، و در سال 1385 به عنوان استاد تمام و عضو هیئت علمی این دانشگاه بازنشسته شد.

با آغاز انقلاب فرهنگی در راستایی اجرایی شدن آن به فعالیت پرداخت و در سال 1359 در دولت شهید رجایی به عنوان معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد حضور خود در دولت را آغاز کرد، و در آبان ماه سال 1361 به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد. 

وی در دولت سوم وزیر جهادسازندگی بود، و در 29 شهریور سال 1367 و در دولت چهارم به عنوان وزیر نیرو فعالیت می کرد. حضور زنگنه به عنوان وزیر نیرو در دولت پنجم و ششم نیز ادامه یافت.

بیژن زنگنه در دولت اصلاحات نیز به عنوان وزیر نفت حضور یافت، و پس از آن در دوران ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی نیز مسئولیت وزارت نفت را برعهده گرفت.

وی همچنین عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده و هم اکنون عضویت بنیاد باران را نیز دارد.