زندگینامه علی شمخانی

متولد:
1334-07-06
خلاصه مطلب:

علی شمخانی متولد 6 مهر ماه 1334 در شهر اهواز است. او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در تشکیل گروه های مبارز نقش داشت و در جنبش های مردمی حاضر بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از فعالین سیاسی بوده است و در سمت هایی چون فرمانده نیروی دریای سپاه، قائم مقام وزیر سپاه، فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و ریاست کمیته دفاعی- امنیتی شورای عالی امنیت ملی حاضر بوده است.

 

توضیحات :

شمخانی از دهه 50 فعالیت علیه رژیم پهلوی را آغاز کرد، و توسط ساواک دستگیر و زندانی شد و در زندان با محسن رضایی و غلامعلی رشید آشنا شد. 

وی دوره دانشکده‌های عالی فرماندهی و ستاد (دافوس) و استراتژیک نظامی را گذرانده و علاوه بر آن دارای دانشنامه مهندسی از دانشگاه چمران اهواز و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت می‌باشد.

او در طول 8 سال دفاع مقدس از فرماندهان ارشد سپاه بود، و از سال 1358 تا 1360 به عنوان فرمانده سپاه خوزستان فعالیت می کرد. از سال 1360 تا 1368 جانشین فرمانده کل سپاه بود، همچنین از سال 1365 تا سال 1368 فرمانده نیروی دریای سپاه نیز بود.

او در دولت چهارم از سال 1367 تا 1368 یک سال وزارت سپاه را برعهده داشت، و پس از آن با حکم مقام معظم رهبری به ارتش منتقل شد، و از سال 1368 تا سال 1376 فرمانده نیروی دریایی ارتش بود و از سال 1369 با حفظ سمت فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز بود. او همچنین در دولت هفتم و هشتم وزیر دفاع بود. 

وی در سال ۱۳۷۸ به درجه "دریابانی" (معادل سرلشکری) نائل شد و تاکنون ۳ مدال فتح از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده است.

علی شمخانی در دور هشتم انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا شرکت کرد، و از سید محمد خاتمی شکست خورد، و سپس در همان دولت و دولت بعد به عنوان وزیر دفاع حضور یافت.

او در 19 شهریور سال 1392، توسط دکتر حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت منصوب شد.

او مؤلف نخستین دکترین استراتژی دریایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دکترین تطبیق استراتژی آمریکا و شوروی سابق می‌باشد. وی علاوه بر تألیف مجموعه کتاب‌هایی در مورد مدیریت استراتژیک و چندین مقاله علمی در مورد مباحث راهبردی و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، در دانشگاه‌های مختلف علوم نظامی و راهبردی، به تدریس اشتغال دارد.

 

فهرست دیگر مسئولیت های علی شمخانی: 

 

  • دریافت درجه دریابانی (سرلشگری) از سوی فرمانده کل قوا در سال ۱۳۷۸
  • رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح
  • عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران