زندگینامه محمدباقر قالیباف

متولد:
1340-06-01
خلاصه مطلب:

محمدباقر قالیباف در اول شهریور سال 1340 در طرقبه مشهد در خانواده ای مذهبی متولد شد. پدر او از کسبه مشهد بود، و وی با توجه به شرایط زندگی از کودکی در ایام فراغت به کسب و کار می پرداخت. 

او که از فعالین سیاسی اصولگرا است، در سمت هایی همچون فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده قرارگاه سازندگی و نیروی هوایی سپاه پاسداران، شهرداری تهران و ریاست مجلس شورای اسلامی حاضر بوده است.

توضیحات :

قالیباف فعالیت سیاسی و اجتماعی را از سن 16 سالگی با حضور در کلاس های شهید کامیاب، آیت الله خامنه ای، شیخ علی تهرانی، شهید هاشمی نژاد و شهید دیالمه در مساجد بزرگ مشهد آغاز کرد. 

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی در 18 سالگی به جبهه رفت، و در سال 1361 فرمانده تیپ امام رضا (علیه السلام) و پس از یک سال فرمانده لشکر 5 نصر خراسان شد.

پس از پایان دفاع مقدس او فرمانده لشکر 25 کربلا بود، و در سال 1373 فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء شد.

او در کنار این فعالیت ها توانست تحصیلات تکمیلی را ادامه دهد، و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران دریافت کند. 

وی در سال 1376 توسط مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده نیروی هوای سپاه منصوب شد، و پس از این انتصاب دوره های فشرده خلبانی را در ایران و فرانسه گذراند. در همین زمان در کنکور دکترا شرکت کرد و در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد، و در سال 1380 از پایان نامه خود با عنوان "بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر" دفاع کرد و از آن پس به عنوان عضو هیئت علمی رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه تربیت مدرس به تدریس مشغول شد.

در سال 1379 او با حکم مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد، و در سال 1381 از سوی سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد. 

او در سال 1384 برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد، و در شهریور همان سال بود که به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، و در سال 1388 نیز در این سمت ابقا شد. 

قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 نیز شرکت کرد، و در جایگاه دوم قرار گرفت، و در 17 شهریور همان سال برای بار سوم به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 نیز قالیباف از جمله کاندیداها بود، که در هفته منتهی به انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی انصراف داد.

او از خرداد ماه 1399 به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت، و به عنوان ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی این مسئولیت را برعهده گرفت. 

 

زندگی خانوادگی

محمدباقر قالیباف در سال ١٣٦٢ با خانم زهرا سادات مشیر ازدواج کرد، که عقد آن ها توسط امام خمینی (س) خوانده شد و حاصل این ازدواج ٣ فرزند است.