زندگینامه اسحاق جهانگیری

متولد:
1336-10-20
خلاصه مطلب:

اسحاق جهانگیری در دی ماه سال 1336 در شمال شرق استان هرمزگان در کوه شاه متولد شد. پدرش کارگر معدن کرومیت آبدشت بود که بعدها به سیرجان مهاجرت کرده و کارمند اداره کشاورزی سیرجان شد. 

در کارنامه سیاسی او نمایندگی مجلس، استانداری اصفهان، وزارت و معاونت اول ریاست جمهوری در دوره یازدهم و دوازدهم به چشم می خورد.

توضیحات :

اسحاق جهانگیری دومین فرزند پسر خانواده است. دو برادر او از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

او تحصیلاتش را تا پایان دوران پیش دانشگاهی در سیرجان سپری کرد و سپس به کرمان رفت، مدرک کارشناسی فیزیک را از دانشگاه کرمان گرفت و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع به دانشگاه صنعتی شریف رفت. او دکترای خود را در رشته مدیریت صنعتی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی پشت سر گذاشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 مسئولیت جهادسازندگی شهرستان جیرفت را به عهده گرفت که تا سال 1361 ادامه داشت، و در سال 1363 در جهاد کشاورزی مشغول بود، و از سال 1363 تا 1370 در دومین و سومین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم جیرفت به مجلس راه یافت. 

او در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 1371 به اصفهان رفت و به جای غلامحسین کرباسچی تا سال 1376 استاندار اصفهان شد. همچنین از سال 1376 تا 1379 در دولت آقای سیدمحمد خاتمی وزیر معادن و فلزات بود که بعد از ادغام وزارت خانه تحت مدیریتش با وزارت صنایع در سال 1379 وزیر صنایع و معادن شد. 

جهانگیری پس از ثبت نام آیت الله هاشمی رفسنجانی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی او معرفی شد.

جهانگیری در مرداد ماه سال 1392 از سوی دکتر حسن روحانی به عنوان معاون اول دوره یازدهم ریاست جمهوری برگزیده شد، که این مسئولیت را در دوره دوازدهم ریاست جمهوری نیز عهده دار شد. 

او همچنین مدتی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بوده است، و به عنوان چهره ای سیاسی شناخته می شود.

جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 نامزد ریاست جمهوری شد، که توسط رسانه ها به عنوان کاندیدای پوششی رئیس جمهور روحانی معرفی می شد، و در نهایت به نفع دکتر روحانی کناره گیری کرد.

او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به عنوان داوطلب ثبت نام کرد، که صلاحیت او توسط شورای نگهبان احراز نشد.

 

سایر سوابق اجرایی اسحاق جهانگیری: 

  • عضو شورای جهاد سازندگی استان كرمان سال های 1363 – 1361
  •  عضو هيئت علمی سازمان مديريت صنعتی و سپس رييس هيئت امناء بنياد صنعت و توسعه (NGO) سالهای 1392 – 1384

 

زندگی خانوادگی

جهانگیری با خانم منیژه جهانگیری ازدواج کرد و حاصل  این ازدواج چهار فرزند به نام های حسین، حسام، فائزه و هدی است.

مقالات