زندگینامه مصطفی کواکبیان

خلاصه مطلب:

مصطفی کواکبیان در اسفند ماه 1341 در محله جهادیه شهر سمنان در خانواده ای متدین متولد شد، او پنجمین فرزند پسر خانواده بود. وی در فعالیت های سیاسی پیش از پیروزی انقلاب علیه رژیم پهلوی حاضر می شد و 3 بار توسط رژیم دستگیر شده که به دلیل سن کم پرونده اش مختومه اعلام شده است، او همچنین پس از پیروزی انقلاب نیز علاوه بر حضور در جببه های دفاع مقدس در عرصه سیاسی حاضر بوده است، و به عنوان نماینده مردم سمنان و تهران در مجلس شورای اسلامی نقش آفرینی کرده است.

توضیحات :

او دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در سمنان طی کرد، و پس از آن در سال 1361 وارد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) شد، و در رشته علوم سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت. او در 7 سال حضور در این دانشگاه علاوه بر فراگیری علوم دانشگاهی به یادگیری علوم حوزوی نیز اقدام کرد، و دروس حوزوی را تا پایان دوره سطح نزد آيت الله سيدرضی شيرازی در مسجد شفا تهران به اتمام رساند.

او در سال 1367 در مقطع دکتری در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد، و توانست در سال 1376 با راهنمايی اساتيدی از جمله مرحوم آيت الله عميد زنجانی مدرک دکتری علوم سياسی را دریافت کند، او از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی است.

کواکبیان در سال 1367 مسئول ستاد تبلیغات آقای سیدمحمد خاتمی در سمنان شد، و پس از دوم خرداد همان سال به تأسيس تشکل مدافعين پيام دوم خرداد که اعضای اوليه آن از اعضای ستادهای سابق آقای خاتمی در شهرهای مختلف استان سمنان بودند، اقدام کرد. این تشکل از اولين احزاب دوم خردادی بود که پروانه فعاليت و مجوز رسمی از وزارت کشور دريافت نمود و در کنگره اول خويش نام حزب مردم سالاری را برای خود انتخاب کرد.

دکتر کواکبیان در مجلس هشتم به عنوان نماینده مردم سمنان، و در مجلس دهم به عنوان نماینده مردم تهران بود، او در ادامه فعالیت های سیاسی اش در سال 1384 و 1396 برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد، که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

او مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری و صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامهٔ محلی پیام استان سمنان نیز هست.

 

آثار دکتر مصطفی کواکبیان: 

• مبانی دموکراسی در نظام ولایت فقیه
• مبانی مشروعیت درنظام ولایت فقیه 
• هفت قطره 
• گفتمان آزادی و مردم‌سالاری در قوانین انتخاباتی از آغاز تاکنون
• موانع مردم‌سالاری در ایران