زندگینامه آیت الله سیدحسن مرتضوی شاهرودی

خلاصه مطلب:

سیدحسن مرتضوی شاهرودی از شاگردان امام خمینی (س) و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان است، او مدت 20 سال در نجف، و مدتی در قم و مشهد به تحصیل علوم دینی پرداخت و پس از آن به تدریس در حوزه علمیه مشغول شد. 

 

توضیحات :

سیدحسن مرتضوی شاهرودی در تاریخ سوم اسفند ماه سال 1311 در روستای ابسرج شاهروج متولد شده است. بعد از طی تحصیلات مقدماتی، در سن 13 سالگی به حوزه علمیه رفت و پس از دو سال در سال 1327 راهی مشهد شد و پس از پشت سر گذاشتن سطوح مقدمات و عالی حوزه در سن 25 سالگی و در سال 1336 راهی حوزه علمیه نجف شد.

او پس از 4 سال برای مهیا کردن سفر خانواده خود به نجف به ایران بازگشت و به دلیل بروز مشکلی در مسیر بازگشت، به قم رفت و یک سال در آنجا اقامت کرد. در این یک سال از محضر اساتیدی از جمله امام خمینی (س)، آیت الله بروجردی و آیت الله محقق داماد بهره برد.  پس از آن دوباره به نجف رفته و بیش از 20 سال در حوزه علمیه نجف مشغول تحصیل و تدریس علوم حوزوی از جمله قوانین الاصول، رسائل، مکاسب و کفایه شد.

در مدت حضور در نجف 13 سال از محضر آیت الله العظمی خویی، 14 سال از محضر امام خمینی (س)، 8 سال از محضر آیت الله شیخ حسین حلی و 10 سال از محضر آیت الله شاهرودی بهره مند شد. سپس در سال 1358 بر اثر فشارهای شدید رژیم عراق به مشهد بازگشت و به تدریس درس خارج فقه و اصول مشغول شد. 

ایشان به مباحث اخلاقی و تربیتی طلاب نیز توجه ویژه ای داشته و در کنار تدریس فقه و اصول به تدریس تفسیر زیارت جامعه کبیره در مدت 6 سال، و همچنین تفسیر دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه پرداختند. 

آیت الله مرتضوی شاهرودی در 18 اسفند ماه سال 1394 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان یکی از اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان انتخاب شد. 

آثار متعددی از ایشان منتشر شده است، کتاب «درس‌های مکاسب (کتاب البیع)» برگرفته از درس‌های ایشان در سه منتشر شده است، همچنین موسوعه‌ای به‌نام «شرحی بر تحریر الوسیله امام خمینی(ره)» برگرفته از چهل سال درس خارج فقه وی نیز از جمله دیگر آثار ایشان است.