زندگینامه آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی

خلاصه مطلب:

محمدعلی موحدی کرمانی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، امام جمعه تهران، نائب رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری و نیز دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است. 

 

توضیحات :

محمدعلی موحدی کرمانی در سال 1310 در خانواده ای روحانی در کرمان متولد شده است. پدرش حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس بود که از روحانیون و وعاظ مشهور کرمان بود، او به دلیل اعتبار بالایی که در میان مردم شهر داشت در زمان رضا شاه علی رغم یک دست شدن شکل لباس ها، مجوز لباس روحانیت دریافت کرده بود. 

او تحصیلات مقدماتی اش را در حوزه علمیه کرمان سپری کرد، و پس از آن برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد. وی برای ادامه تحصیل مدتی را نیز در حوزه علمیه نج سپری کرد. 

از جمله اساتید وی در کرمان می توان به مرحوم آیت الله صالحی، شیخ الرئیس، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حقیقی اشاره کرد، حضرات آیات بروجردی، محقق داماد و امام خمینی (س) نیز از جمله اساتید او در قم بودند. 

ایشان در نجف اشرف و در حوالی سال 1335 از محضر مرحوم آیت الله العظمی خوئی و آیت الله العظمی میرزا باقر زنجانی بهره برده است، او مدتی کوتاه را نیز در مشهد و در محضر آیت الله میلانی سپری کرد. 

در دوران حضور در حوزه علمیه قم بیشتر مباحثات علمی او با مرحوم هاشمی رفسنجانی و آقای ربانی املشی بود، او همچنین شهید مطهری، شهید بهشتی و حضرات آیات مومن، جنتی، طاهری خرم آبادی و مهدوی کنی همنشینی داشته است. 

 

آیت الله موحدی کرمانی در کنار مرحوم هاشمی رفسنجانی 

آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله هاشمی

 

موحدی کرمانی پس از بازگشت از قم و نجف، چند سال در کرمان ساکن بود، او در سال 1348 به دعوت شهید باهنر راهی تهران شد و فعالیت های خود را در مسجد مسلم بن عقیل در شهرق تهران متمرکز کرد، و آن جا را به یکی از پایگاه های اصلی مبارزه علیه رژیم پهلوی در شرق تهران تبدیل کرد. فعالیت های ایشان به تهران اختصاص نداشت، و اسناد نشان می دهد در کرمان نیز توسط نیروهای ساواک ممنوع المنبر شده بود. 

از دیگر اقدامات وی در دوران مبارزاتش می توان به دیدارهای متعدد ایشان با امام خمینی (س) در نجف و کربلا اشاره کرد، او از موسسین جامعه روحانیت مبارز تهران بوده در این ملاقات ها برنامه های جامعه روحانیت مبارز را به عرض امام می رساندند و دستورات مهم ایشان را به اعضای شورای مرکز منتقل می کردند، ایشان از ابتدا به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی آن فعالیت داشته است. 

آیت الله موحدی کرمانی و امام

آیت الله موحدی کرمانی در حزب جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت می کرد، و به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی و عضو داوری حزب حضور داشته است. 

ایشان در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم کرمان راهی مجلس شد، و پس از آن در ادوار دوم، سوم، چهارم و پنجم به نمایندگی از مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس راه یافت. 

از مسئولیت های او در مجلس شورای اسلامی می توان از ریاست کمیسیون امور داخلی مجلس، ریاست کمیسیون امور دفاعی مجلس، رئیس هیات اجرایی بین المجالس و نائب رئیسی مجلس شورای اسلامی یاد کرد.

آیت الله موحدی کرمانی بعد از به شهادت رسیدن آیت الله شهید اشرفی اصفهانی به عنوان امام جمعه کرمانشاه برگزیده شد، در این دوران بیشتر زمان خود را در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشت. 

حضور آیت الله موحدی کرمانی در کنار شهید همت در جبهه های جنگ 

آیت الله موحدی کرمانی و شهید همت

پس از پایان جنگ تحمیلی آیت الله موحدی کرمانی تا سال 1384 به مدت 14 سال به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران حضور داشت، او از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است، ایشان همچنین در تمامی ادوار به عنوان نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته است. 

در سال 1391 نیز با حکم مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شده است. ایشان پس از درگذشت آیت الله مهدوی کنی در 11 آذر ماه سال 1393 به اتفاق آرای اعضا به عنوان دبیر کل جامعه روحانیت مبارز برگزیده شد. 

عیادت آیت الله موحدی کرمانی از رهبر معظم انقلاب

آیت الله موحدی کرمانی و رهبر

حضور آیت الله موحدی کرمانی در مراسم بزرگداشت پدر شهید سپهبد سلیمانی

آیت الله موحدی کرمانی و شهید سلیمانی