زندگینامه سیدحسن قاضی زاده هاشمی

خلاصه مطلب:

سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در دولت یازدهم و دوازدهم است، او استاد دانشگاه تهران، و از موسسان جهاد سازندگی است. 

توضیحات :

سیدحسن قاضی زاده هاشمی در فروردین ماه سال 1338 در فریمان متولد شده است. پدرش به کار عطاری مشغول بود و از چهره های مورد اعتماد شهر بود. او در کودکی نزد شیخ حسین مطهری (پدر شهید مطهری) قرآن آموخت. او در خانواده ای مذهبی رشد یافت و همزمان با تحصیل در فعالیت های مذهبی شرکت می کرد، او یک سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1356 راهی دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد شد و در فعالیت های سیاسی و اجتماعی مشهد نقش موثری داشت. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی از موسسان جهاد سازندگی بود، و در عرصه های مختلف نقش آفرینی می کرد، قاضی زاده در دوران جنگ تحمیلی به صورت داوطلبانه 33 ماه در جبهه حضور داشت، و به عنوان یکی از مسئولان مهندسی رزمی جهاد فعالیت می کرد. 

پس از آن به ادامه تحصیل در دانشگاه پرداخت، و حضورش در جبهه ها در قالب تیم های اضطراری ادامه یافت، او در سال 1365 توانست دوره پزشکی عمومی را به اتمام رساند، در سال 1368 از دانشگاه علوم پزشکی مشهد مدرک دکترای تخصصی چشم پزشکی دریافت کرد. او همچنین فلوشیپ قرنیه و سگمان را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان لبافی نژاد در سال 1370 پشت سر گذاشت. او همچنین دوره های متعدد تکمیلی را در آمریکا و اروپا طی کرده است. استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران است، و در بیمارستان چشم نور و بیمارستان فارابی مشغول فعالیت است، 10 کتاب تالیفی و بیش از 350 مقاله از وی در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است، که از این جهت در میان چشم پزشکان رتبه نخست را داراست و حدود 2500 نفر از پژوهشگران دنیا در مقالاتشان به مقالات او ارجاع داده اند. 

از دیگر افتخاراتش می توان به راه اندازی 31 روش عمل جراحی چشم اشاره کرد، همچنین بیش از 30 روش جراحی چشم را نخستین بار در ایران انجام داده است، و تعداد عمل های جراحی اش در جهان کم نظیر و زبانزد است. او رکوردار جراحی چشم لیزیک در کشور است، رتبه 19 را بر اساس آخرین وضعیت علم سنجی در تاریخ چشم پزشکی در دنیا به خود اختصاص داده است، و رتبه سوم جهان را در زمینه مقالات علمی عیوب انکساری چشم داراست، او در خصوص اپیدمیولوژی عیوب انکساری رتبه یک جهان را دارد. 

او در چهاردهمین جشنواره ابن سینا در سال 1391، جشنواره چشم پزشکی فارابی در سال 1390 و پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی راضی در سال 1388 به عنوان محقق برتر برگزیده شده است. 

او تنها مرکز تحقیقات چشم پزشکی خصوصی کشور را تاسیس کرده و مدیریت آن را برعهده دارد، که بدون بودجه دولتی موفق به کسب رتبه نخست در شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شده است، و طبق مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوره  PhD by Research را راه اندازی کرده است. 

او موسسه خیریه نوآوران سلامت را نیز اداره می کند و در بازه های زمانی متعدد به همراه چشم پزشکان مجرب و با تجهیزات کامل به مناطق محروم کشور می رود و بیماری های چشم مردم این مناطق را درمان می کند. 

قاضی زاده هاشمی در دولت یازدهم حسن روحانی در مرداد ماه سال 1392 به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس معرفی شد و توانست اعتماد نمایندگان را جلب کند، او در دولت دوازدهم نیز توانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کرده و به فعالیت خود ادامه دهد، و سرانجام در تاریخ 13 دی ماه سال 1397 استعفا داد و سعید نمکی جایگزین وی شد. 

 

فهرست سوابق اجرایی: 

  • دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور
  • مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • رییس هیات مدیره و دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران