زندگینامه مرضیه وحید دستجردی

خلاصه مطلب:

مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن در جمهوری اسلامی ایران است که در دولت دهم به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور داشت، او همچنین نماینده مجلس چهارم و پنجم و نیز از اعضای هیات امنای کمیته امداد امام خیمینی (س) بوده است. 

توضیحات :

مرضیه وحیددستجردی در سال 1338 در تهران متولد شد. او فرزند سیف الله وحید دستجردی پنجمین رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است. الهه وحید دستجردی خواهر اوست که ریاست دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را برعهده دارد، و رئیس کلینیک دندانپزشکی خبرنگاران است، و برادرانش حمید و احمد نام دارند. 

 

مرضیه وحید دستجردی

 

او در سال 1354 و در 16 سالگی، تحصیلاتش را در رشته پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کرد، و توانست در سال 1362 مدرک دکترای عمومی دریافت کند. پس از آن در سال 1367 بورد تخصصی اش را در رشته جراحی زنان و زایمان از همان دانشگاه دریافت کرد، و دو سال را به عنوان متخصص زنان و زایمان در بیمارستان امیرالمومنین علی علیه السلام گراش فارس طرح خدمت خود را سپری کرد. او همچنین عضو هیات علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه تهران با عنوان دانشیاری است. 

از آنجا که حمایت از مستضعفان یکی از اصلی‌ترین شعارهای انقلاب اسلامی ایران بود، وحید دستجردی به عنوان یک پزشک انقلابی با عشق و علاقه خاصی به درمان بیماران محروم می‌پرداخت و این رویه را بعدها زمانی که در بیمارستان آرش در شرق تهران، مشغول به کار شد، نیز ادامه داد.

 

تصویری از مرضیه وحید دستجردی در حضور آیت الله خامنه ای در سال های ابتدای انقلاب

مرضیه وحید دستجردی

 

وی اولین و تنها بانوی وزیر در تاریخ جمهوری اسلامی است، و سومین وزیر زن در تاریخ ایران بعد از فرخ رو پارسا و مهناز افخمی است، که در دولت محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه حضور داشت. از مهمترین اقدامات او در دوران وزارتش می توان به ابلاغ آیین‌نامه اصلاح اورژانس‌های بیمارستانی کشور، توسعه طرح پزشک خانواده از روستاها به شهرهای بزرگ، لغو آزمون دستیاری 1388 و حذف باند خرید و فروش سوالات این آزمون، تشکیل سازمان غذا و دارو به جای معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، شفاف‌سازی و تابوشکنی درباره گسترش بیماری ایدز، مطرح کردن و پیگیری موضوع آلودگی آب تهران، کسب موافقت دولت برای بیمه 202 قلم داروی بیماران خاص و توجه به طرح‌های پژوهشی برای ساخت و تولید داروهای جدید اشاره کرد. مرضیه وحید دستجردی در تاریخ هفتم دی ماه سال 1391 به علت اختلاف با رئیس جمهور از وزارت برکنار شد. 

وحید دستجردی به عنوان عضو هیات علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه تهران در بیمارستان آرش به عنوان استادیار فعالیت می کند، از دیگر مسئولیت های اجرایی او می توان به عضویت در هیات ممتحنه و ارزشیابی و بورد تخصصی زنان و زایمان وزارت بهداشت، عضویت در شورای آموزشی پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در طول دهه 70، عضویت در هیات مدیره انجمن تنظیم خانواده در سال های 1373 تا 1380، عضویت در شورای عالی آموزشی مداوم جامعه پزشکی کشور بین سال های 1375 تا 1379، عضویت در شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت بین سال های 1373 تا 1375، عضویت در شورای برنامه آموزشی عالی کشور بین سال های 1371 تا 1378 اشاره کرد. او در سال 1366 به عنوان یکی از سه عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد، و در چهارمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان معتمد و هیات اجرایی در تهران معرفی شده بود. 

مرضیه وحید دستجردی همچنین در دوره های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران حضور داشته، و نیز از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور وقت به عضویت در هیات امنای بنیاد ملی نخبگان درآمد. 

او در تاریخ 16 فروردین ماه سال 1394 با حکم مقام معظم رهبری به عضویت در هیات امنای کمیته امداد امام خمینی (س) در آمد، همچنین در تاریخ 31 فروردین سال 1395 با حکم آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه وقت، به عنوان مشاور رئیس قوه قضاییه منصوب شد. 

 

فهرست سایر مسئولیت ها:

  • عضویت در گروه پزشکی شورای عالی برنامه ریزی
  • عضویت در هیات موسس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران
  • عضویت در شورای عالی نظام پزشکی کشور
  • عضویت در هیات عالی انتظامی نظام پزشکی کشور
  • کارشناس زنان و مامایی پزشکی قانونی
  • عضویت در کمیته علمی تنظیم خانواده وزارت بهداشت
  • عضویت در کمیته اخلاق پزشکی در امر پژوهش
  • مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • ریاست بیمارستان روئین تن آرش 
  • مدیر روابط بین الملل دانشگاه تهران و رییس شعبه کیش دانشگاه علوم پزشکی تهران

وحید دستجردی، در دومین همایش ملی "بانوی وفا" که در تاریخ 24 اردیبهشت سال 1391 با هدف معرفی و تقدیر از زنان خبرساز و تأثیرگذار ایران در تالار وحدت تهران برگزار شد به عنوان خبرسازترین زن ایرانی در در دهه 1390 برگزیده شد.

وی کتاب های متعددی در حوزه بیماری های زنان به عنوان ترجمه و تالیف در کارنامه خود دارد. او در سومین دوره اعطاء جوایز بنیاد آکادمیک جهانی "پروفسور یلدا" در دانش پزشکی که هرساله در اختتامیه کنگره بین‌المللی «تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی» برگزار می‌شود، موفق به دریافت بالاترین نشان علمی "بنیاد پروفسور یلدا" برای آموزش، پژوهش، اخلاق و مسؤولیت اجتماعی در دانش پزشکی شد. این مراسم در تاریخ 29 آبان ماه سال 1391 با حضور "پروفسور علیرضا یلدا"، باقر لاریجانی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران، علیرضا رنجبر رییس وقت بنیاد آکادمیک جهانی پروفسور یلدا و جمعی دیگر از استادان و محققان برجسته کشور در سالن ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.