زندگینامه سیدیحیی رحیم صفوی

خلاصه مطلب:

سیدیحیی رحیم صفوی که از فرماندهان سپاه در دوران جنگ تحمیلی و سال های پس از آن بوده است، و به مدت 10 سال فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشته است، در حال حاضر به عنوان دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور مرتبط با نیروهای مسلح فعالیت می کند. 

توضیحات :

سیدیحیی رحیم صفوی در سال 1331 در روستای همام شهرستان لنجان در استان اصفهان دیده به جهان گشود. او پس از دریافت دیپلم در سال 1348، در سال 1354 در رشته زمین شناسی از دانشگاه تبریز مدرک کارشناسی دریافت کرده است، و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی اش را در سال 1374 از دانشگاه امام حسین علیه السلام و دکترای جغرافیای سیاسی اش را در سال 1380 از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است. او در دانشگاه های خوارزمی تهران، شهید بهشتی، تهران و تربیت مدرس به عنوان استاد جغرافیای سیاسی تدریس می کند. رحیم صفوی در زمینه جغرافیای سیاسی آثاری از جمله «درآمدی نو بر جغرافیای سیاسی»، «اصول و مبانی جغرافیای نظامی» و «جهان اسلام، چشم انداز آینده» را منتشر کرده است. 

در دوران اوج گیری انقلاب اسلامی سید یحیی رحیم صفوی در کنار شهید علی صیادشیرازی در اصفهان فعالیت می کرد، و به ساماندهی نیروهای انقلابی مشغول بود. در همان سال ها و در سال 1350 او برای ادامه تحصیل راهی تبریز شد، او در همین دوران زبان ترکی آموخت و به این زبان مسلط است. 

رحیم صفوی در سال 1357 پس از حضور امام خمینی (س) در فرانسه راهی نوفلوشاتو شد، و بعد از اعلام ضرورت بازگشت دانشجویان از فرانسه به ایران، به کشور بازگشت. او مبارزه علیه رژیم شاه را در دوران دانشجویی در تبریز و نیز دوران سربازی ادامه داد. وی سابقه حضور در جنوب لبنان و جنگ با اسرائیل و نیز طی کردن دوره های آموزشی چریکی را نیز  دارد. 

رحیم صفوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سپاه پاسدران انقلاب اسلامی پیوست، در فاصله سال های 1364 تا 1365 فرماندهی نیروی زمینی سپاه را برعهده داشت، پس از آن در سال های 1367 تا 1376 قائم مقام فرمانده کل سپاه بود، و در سال 1376 به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران منصوب شد، و 10 سال عهده دار فرماندهی سپاه بود و پس از او محمدعلی جعفری این مسئولیت را برعهده گرفت. 

او در حال حاضر به عنوان دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور مرتبط به نیروهای مسلح فعالیت می کند.