زندگینامه کاظم غریب آبادی

خلاصه مطلب:

کاظم غریب آبادی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین است که سوابقی از جمله مشاور وزیر امور خارجه و وزیر ایران در هلند نیز در کارنامه اش به چشم می خورد.  

 

توضیحات :

کاظم غریب آبادی در سال 1353 متولد شده است. وی مدرک کارشناسی روابط سیاسی را در سال 1375 از دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، مدرک کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمان های بین المللی وزارت امور خارجه را در سال 1378 و مدرک دکترای حقوق عمومی را در سال 1396 از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرده است. او به زبان انگلیسی و عربی مسلط است، و در رشته های حقوق سازمان های بین الملل، متون تخصصی حقوق به زبان انگلیسی و حقوق سازمان های بین الملل مدرس دانشگاه است. او در کنار فعالیت های کاری و تدریس به امور تحقیقی و پژوهش نیز می پردازد، و کتب مختلفی در زمینه حقوق بشر، کنترل تسلیحات و موضوعات هسته ای را منتشر کرده است.

غریب آبادی فعالیت های سیاسی و اجرایی اش را در سال 1375 با ریاست بخش بین الملل آسیا و اقیانوسیه مجلس شورای اسلامی آغاز کرد. او به مدت 7 سال از سال 1376 به عنوان کارشناس معاونت امور بین الملل وزارت خارجه فعالیت می کرد. همچنین به مدت 2 سال مدیر ارتباطات و امور بین الملل برون مرزی سازمان صدا و سیما بود. 

او در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و حسن روحانی سمت های سیاسی برعهده داشته است. در فاصله سال های 1388 تا 1392 به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور هلند و نماینده دائم نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی و سازمان های حقوق بین الملل مقیم لاهه فعالیت می کرد، و از تیر ماه سال 1397 تا کنون سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین است. 

 

فهرست سایر سوابق اجرایی: 

● مشاوره وزیر امور خارجه در امور هسته‌ای

● معاون مدیرکل امور سیاسی و بین الملل وزارت خارجه

● معاون امور بین‌الملل

● رئیس کمیته ملی یو پی آر

● دبیر کمیته برجام

● رئیس کمیته تخصصی هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی

● عضویت در کمیته دولت میزبان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

● معاون رئیس کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

● معاون اول کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل

● معاون هیئت توسعه بین المللی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد

● رئیس هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به شورای حقوق بشر

وی در طول مدت فعالیت خویش سمت‌های مختلف دیگری نیز بر عهده داشته‌اند. حضور در بیش از ۱۰۰ اجلاس بین المللی در رابطه با خلع سلاح و حقوق بشر از دیگر عملکردهای وی به عنوان رئیس، معاون و یا عضو هیئت جمهوری اسلامی ایران است.