زندگینامه محسن رفیق دوست

خلاصه مطلب:

محسن رفیق دوست از اعضای پیشین حزب موتلفه اسلامی و رئیس بنیاد مستضعفان بوده و از زمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1361 و در دولت اول و دوم میرحسین موسوی به عنوان وزیر سپاه مشغول فعالیت بوده است. 

 

محسن رفیق دوست

توضیحات :

محسن رفیق دوست در تهران و در سال 1319 متولد شده است. او در دوران تحصیل و زمانی که سال دوم دبیرستان را سپری می کرد به دلیل فعالیت های سیاسی از مدرسه اخراج شد. فعالیت های سیاسی او پیش از پیروزی انقلاب شدت گرفت و در سال 1348 با سران مجهادین خلق آشنا شد و به همراه شهید اندرزگو به همکاری با آنان پرداخت، و تا سال 1354 یعنی زمانی که مسئله تغییر ایدئولوژی مجاهدین مطرح شد و بیشتر رهبران آنان در زندان به سر می بردند ادامه یافت. پس از آن رفیق دوست دستگیر شد و در زندان به جمعیت موتلفه پیوست، او از اعضای نسبتا رده بالای این جمعیت بود و این همکاری او تا زمانی که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست ادامه داشت.  

او تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در زندان بود و با پیروزی انقلاب آزاد شد، و در روز 12 بهمن سال 1357 که امام خمینی (س) به ایران بازگشتند، او راننده خودروی بلیزر آمریکایی حامل ایشان بود. وی در مدرسه علوی مسئول صدور احکام لازم برای تصرف اموال و اماکن مربوط به حکومت پهلوی بود. در همان روزهای ابتدای پیروزی انقلاب بعد از صدور فرمان تشکیل سپاه پاسداران او امور مربوط به مدرسه علوی و مدرسه رفاه را رها کرد و به سپاه پیوست. 

 

محسن رفیق دوست

 

در تاریخ 23 تیر ماه سال 1365 با حکم امام خمینی (س) آقایان رفیق دوست و شهید علی صیادشیرازی به عضویت در شورای عالی دفاع منصوب شدند، متن این حکم را اینجا مطالعه کنید. 

رفیق دوست در زمان تاسیس سپاه پاسداران فرمانده این نهاد بود، و در دولت اول و دوم آیت الله خامنه ای وزیر سپاه و رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان بود. او از اعضای هیئت امنای بنیاد مستضعفان بوده و در سال 1368 بنیاد نور را که در زمینه دارو و ساختمان سازی فعال است تاسیس کرد. او همچنین مدتی مالک شرکت داروسازی لقمان بود، که پس از مدتی آن را فروخت.

مقالات