زندگینامه پیروز حناچی

خلاصه مطلب:

پیروز حناچی شهردار تهران بوده و در دولت یازدهم به عنوان معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری فعالیت داشته است. 

توضیحات :

پیروز حناچی در تهران و در سال 1343 متولد شده است، او در دبیرستان مفید تهران تحصیل کرده است، و در سال 1371 در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است، او مدرک دکترای تخصصی معماری با گرایش مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی را در سال 1378 دریافت کرده است. وی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده معماری دانشگاه تهران است.

حناچی در فاصله سال های 1360 تا 1367 در جبهه حضور داشته است، او در اجرای پل عظیم خیریه جزیره مجنون، طراحی و اجرای بیمارستان صحرایی بانی و چندین عملیات مهندسی نقش آفرینی کرده است.

 

پیروز حناچی

 

فعالیت های سیاسی و اجتماعی 

پیروز حناچی در سال های 1384 تا 1388 در دولت های سیدمحمد خاتمی و دکتر حسن روحانی به عنوان مشاور وزیر مسکن و شهرسازی، معاون شهرسازی و معماری و نیز دبیر شورای عالی شهرسازی حضور داشته است، او همچنین سابقه ریاست مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را نیز در کارنامه خود دارد. 

 

پیروز حناچی

 

وی در تاریخ 25 مهر ماه سال 1396 با حکم محمدعلی نجفی به عنوان شهردار وقت، به سمت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب شد، و پس از انتخاب سیدمحمدعلی افشانی به عنوان شهردار در تاریخ 22 خرداد سال 1397 حناچی در سمت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران منصوب شد. 

از تاریخ 7 آذر ماه سال 1397 حناچی به عنوان شهردار تهران مشغول فعالیت شد، او پیش از آن در دولت یازدهم معاون عباس آخوندی بود و در تاریخ 22 آبان سال 1397 در رقابت با او توانست به عنوان شهردار منتخب معرفی شود، حناچی از 27 آبان ماه به عنوان سرپرست کارش را در شهرداری آغاز کرد و پس از تائید صلاحیتی جنجالی از هفتم آذر به رسما به عنوان چهاردهمین شهردار تهران حکم وی صادر شد. 

 

تصاویری از پیروز حناچی در دوران تصدی شهرداری تهران

 

حضور خانوادگی پیروز حناچی در راهپیمایی روز قدس

پیروز حناچی

 

حضور پیروز حناچی در اتوبوس ( شرکت در کمپین سه شنبه های بدون خودرو)

پیروز حناچی

 

حناچی در طول فعالیت دانشگاهی و علمی خود چندین کتاب را نیز به رشته تحریر در آورده است. وی همچنین دانشیار پایه ۲۳ است و تعداد زیادی مقاله را در زمینه‌های مرمت، مرمت بافت‌های با ارزش شهری و روستایی و همچنین تجربیات مرمت شهری در ایران و جهان ترجمه کرده است. همچنین ترجمه کتاب‌های متعددی در زمینه میراث جهانی و تئوری مرمت با ترجمه حناچی از سوی موسسه چاپ و انتشار دانشگاه تهران منتشر شده است.  وی همچنین اجرای تعداد زیادی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه را به عهده داشته است.

 

فهرست سایر سمت ها و فعالیت های اجرایی: 

  • عضو شورای عالی ترافیک
  • معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی
  • معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران
  • معاون شهرسازی شهرداری تهران
  • رییس موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران
  • نخستین رییس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران
  •  معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی