زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر محتشمی پور

خلاصه مطلب:

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر محتشمی پور دبیر کل اسبق دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه ملت فلسطین بوده است، که سابقه وزارت کشور در دولت دوم آیت الله خامنه ای، عضویت در شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، نمایندگی مجلس و سفیر ایران در سوریه از جمله مواردی است که در کارنامه او به چشم می خورد. 

 

 

 

توضیحات :

سیدعلی اکبر محتشمی پور متولد سال 1325 در شهر تهران است. او در مدرسه علوی تحصیلات خود را به پایان رساند و از سال 1340 برای فراگیری علوم دینی در حوزه های علمیه تهران، قم و نجف حاضر شد. از جمله اساتید او می توان به امام خمینی (س)، آیت الله سیدحسن بجنوردی، آیت الله خوئی، آیت الله میرزا باقر زنجانی و نیز شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی اشاره کرد. 

 

آغاز فعالیت های سیاسی

محتشمی پور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی علیه رژیم پهلوی مبارزه می کرد، او در سال 1341 برای نخستین بار دستگیر شد و در سال 1345 پس از تبعید امام به ترکیه و نجف عازم عراق شد و تا زمان پیروزی انقلاب در سال 1357 او بیشتر زمان خود را خارج از ایران گذراند. برای مطالعه خاطرات وی از اولین سفرش بعد از تبعید حضرت امام و ملاقاتش با حاج آقا مصطفی به مقاله محتشمی پور از شیرینی اولین دیدارش با آقا مصطفی خمینی می گوید که پیش از این در جماران منتشر شده است مراجعه کنید.

او در این دوران با سفر به کشورهای مختلف همچون سوریه، لبنان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان به انعکاس نهضت اسلامی ایران در سایر کشورها پرداخت. 

 

تصویری از حضور علی اکبر محتشمی پور در جوار امام خمینی (س) در نوفل لوشاتو

حجت الاسلام محتشمی پور در کنار امام خمینی

 

محتشمی پور بارها توسط رژیم بعث عراق دستگیر شد، آخرین بار چند روز قبل از سفر امام به پاریس هنگامی که برای فراهم کردن مقدمات اقامت امام و همراهانشان در سوریه مامور شده بود، در فرودگاه بغداد دستگیر شد و برای همیشه از عراق اخراج شد. بعد از آن در پاریس به امام (س) پیوست و مسئول ارتباطات دفتر امام در نوفل لوشاتو شد.

بعد از پیروزی انقلاب، علی اکبر محتشمی پور در فاصله سال های 1357 تا 1359 عضو دفتر امام خمینی در پاریس، تهران و قم بود، او همچنین در سال 1359 عضو هیات منتخب امام برای بررسی بنیاد مستضعفان بود، او در همین سال نماینده امام و مدیر صدای جمهوری اسلامی و نیز عضو شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما بود.

محتشمی پور از سال 1360 به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه فعالیت می کرد. او در دوران سفارتش اقداماتی انجام داد از جمله تشکیل گروه های اسلامی یه ویژه حزب الله لبنان و نیز هسته های مقاومت، در بهمن ماه سال 1362 صهیونیست ها برای او بسته ای انفجاری ارسال کردند، و به این صورت او مورد هدف یک حادثه انفجار بمب قرار گرفت، که در اثر آن از ناحیه چشم، گوش و هر دو دست آسیب دید و یک دست او از مچ قطع شد. 

 

تصویری از عیادت علی اکبر محتشمی پور از آیت الله خامنه ای

محتشمی پور

 

فهرست سایر مسئولیت ها: 

  • وزیر کشور در کابینه میرحسین موسوی از سال 1368- 1364
  • عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز
  • عضو کمیته مشاورین سیاسی آیت الله خامنه ای ازسال 1368
  • نماینده مردم تهران (دوره سوم مجلس شورای اسلامی) و رئیس کمیسیون دفاع و دبیرکل گروه بین المجالس در مجلس شورای اسلامی
  • رئیس کمیته علمی کنفرانس بزرگداشت بیستمین سالگرد شهادت آیت‌ الله سید مصطفی خمینی (ره)
  • مدیر مسئول مجله «بیان» درسال 70 - 1369
  • مشاور اجتماعی ریاست جمهوری سید محمد خاتمی از سال 1378 - 1376
  • رئیس کمیته علمی ستاد صدمین سالگرد میلاد امام خمینی (س)
  • مدیرمسئول روزنامه بیان 
  • نماینده مردم تهران، شمیران، شهر ری، اسلامشهر (دوره ششم مجلس شورای اسلامی)
  • رئیس فراکسیون جبهه دوم خرداد در دوره ششم مجلس شورای اسلامی (فراکسیون اکثریت)
  • دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از قدس و حمایت از حقوق مردم فلسطین (ایران)
  • دبیرکل مجمع بین المللی پارلمانی های مدافع مسأله فلسطین (أمین عام الرابطة الدولیة للبرلمانیین المدافعین عن القضیة الفلسطینیة «بیروت»)
  • رئیس مجمع سازمانهای غیردولتی فعالان حامی آزادی قدس شریف (ایران)
  • نایب رئیس هیأت امنای موسسه بین المللی قدس (مؤسسة القدس الدولیة «بیروت» )

سیدعلی اکبر محتشمی پور در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود، و در دهمین دوره انتخابات نیز ریاست کمیته صیانت از آرای مردم ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی را بر عهده داشت.

محتشمی پور در تاریخ 17 خرداد ماه سال 1400 بر اثر ابتلا به کرونا پس از چندین روز بستری در بیمارستان دار فانی را وداع گفت. 

مقالات