زندگینامه مصطفی تاجزاده

خلاصه مطلب:

سیدمصطفی تاجزاده از فعالین سیاسی اصلاح طلب است که در شورای مرکزی جبهه مشارکت و نیز سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی عضویت دارد، او سابقه سرپرستی وزارت کشور و نیز معاونت امور بین اللملل وزیر ارشاد را در سابقه کاری خود دارد. 

توضیحات :

سیدمصطفی تاجزاده متولد نهم شهریور ماه سال 1336 است، اگرچه شناسنامه اش به تاریخ اول آذر سال 1335 صادر شده است. او در یک خانواده 6 نفره در تهران متولد شد، و پسر دوم خانواده است. وی دوران ابتدایی و متوسطه را در تهران پشت سرگذاشته و در سال 1354 دیپلم گرفته است. 

او پس از قبولی در امتحان اعزام به خارج راهی آمریکا شد و در فاصله دی ماه سال 54 تا شهریور 57 به مدت دو سال و نه ماه در آمریکا حضور داشت. او پس از گذراندن سه ترم در دانشگاه که با فعالیت های سیاسی اش همراه بود، اواخر سال 56 به همراه برخی از دوستانش همچون آقایان محمود یاسینی، حسن واعظی و همایون خسروی گروه «فلق» که مشی مسلحانه داشت را تاسیس کرد، و در شهریور سال 57 به ایران بازگشت. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دفتر «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» که متشکل از هفت گروه چریکی مخالف «سازمان مجاهدین خلق ایران» بود فعالیت می کرد. او مسئول روابط عمومی و عضو دفتر سیاسی سازمان بود، و تحلیل های درون گروهی سازمان را تدوین می کرد. 

تاجزاده بعد از ایجاد اختلافات در سازمان به همراه دیگر اعضای چپ و میانه سازمان را ترک کرد، پس از آن به دعوت آقای زنگنه که معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد بود، مسئولیت اداره کل مطبوعات و نشریات آن وزارتخانه را برعهده گرفت. او پس از آن که سیدمحمد خاتمی وزیر ارشاد شد، مدیر اداره کل نمایندگی های فرهنگی در خارج از کشور شد.

پس از آن نیز سرپرستی معاونت را برعهده گرفت و مدتی بعد به عنوان معاون بین الملل وزیر ارشاد چند ماهی را فعالیت کرد، سپس در اسفند ماه سال 1363 به عنوان معاون امور بین الملل سیدمحمد خاتمی منصوب شد، و تا بعد از اتمام جنگ نیز این سمت را برعهده داشت، و در این مدت در شورای سیاسی دولت که مهندس موسوی تشکیل دادده بود نیز عضو شد. 

تاجزاده بعد از پایان جنگ به قصد ادامه تحصیلات از کلیه مسئولیت های اجرایی استعفا داد، و در رشته علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد، او در سال 1371 در کنکور سراسری کارشناسی ارشد شرکت کرد. در همان سال بود که مسئول خانه ایران در پاریس شد تا تحصیلاتش را در فرانسه ادامه دهد، که این امر با استعفای سیدمحمد خاتمی از وزارت ارشاد همزمان شد و او پس از مدتی به ایران بازگشت و در ایران به تحصیلاتش ادامه داد.

سیدمصطفی تاجزاد در کنکور سراسری دکترای علوم سیاسی سال 1374 شرکت کرد، و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 تحصیلاتش را نیمه تمام گذاشت و مدرک دکترایش را علی رغم گذراندن اکثر واحدهای درسی دریافت نکرد. 

 

او در انتخابات آن سال با دعوت وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور برگزیده شد، و بعد از استیضاح آقای نوری، به عنوان سرپرست وزارت کشور منصوب شد، تاجزاده پس از انتخاب موسوی لاری دوباره به معاونت سیاسی بازگشت و در سه انتخابات ریاست ستاد انتخابات را برعهده داشت. 

اولین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در همین دوره برگزار شد، که به گفته تاجزاده سخت ترین آن انتخابات ها بود. 

او در زمستان سال 1378 به مدت سه سال از خدمات دولتی منفصل شد، و پس از سپری شدن این دوران در سال 1382 معاون وزیر علوم شد و سپس با حکم آقای خاتمی مشاور رئیس جمهور شد.

پس از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به کتابخانه ملی رفت و مدتی بعد به ریاست جمهوری بازگشت، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 در جریان حواشی انتخابات دستگیر و به 6 سال حبس محکوم شد، در دوران محکومیت نیز به دلیل انتشار تعدادی نامه و مقاله مجدداً احضار شد که از شرکت در دادگاه خودداری کرد و یک سال بر مدت حبسش افزوده شد، به‌این‌ترتیب از 23 خرداد 88 تا 15 خرداد 95 را در زندان اوین سپری کرد، و در حال حاضر بازنشسته نهاد ریاست جمهوری است. 

 

زندگی خانوادگی

تاجزاده در سال 1359 با خانم فخرالسادات محتشمی پور ازدواج کرد، که حاصل ازدواج آن ها دو دختر به نام های عارفه و فاطمه است.