زندگینامه محمدرضا باهنر

خلاصه مطلب:

محمدرضا باهنر از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی است، که در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارد، و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین کشور است.

 

 

توضیحات :

محمدرضا باهنر در سال 1331 در کرمان متولد شده است، او برادر شهید محمدجواد باهنر دومین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران است که در جریان بمب گذاری دفتر نخست وزیری در تاریخ 8 شهریور سال 1360 به شهادت رسید. 

باهنر در رشته مهندسی معماری در دانشگاه علم و صنعت تهران دوره کارشناسی را پشت سر گذاشته است و از دانشگاه علامه طباطبایی مدرک کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی اقتصادی دریافت کرده است. 

 

محمدرضا باهنر

 

فعالیت های سیاسی

باهنر 7 دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است، او در دوره دوم و هفتم به عنوان نماینده مردم کرمان، و در دوره سوم، چهارم، پنجم، هشتم و نهم به عنوان نماینده مردم تهران در این مجلس حضور داشته است. محمدرضا باهنر همچنین مدتی را معاونت استانداری کرمان را برعهده داشته است. 

از دیگر سوابق محمدرضا باهنر می توان به عضویت در شورای مرکز حزب جمهوری اسلامی، دبیرکلی جامعه اسلامی مهندسین، نائب ریئسی جبهه پیروان خط امام و رهبری، ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم، نائب رئیسی فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، عضو و موسس شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، مسئول تشکیلات استان تهران حزب جمهوری اسلامی، عضویت در دو کمیسیون زیربنایی و سیاسی- امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز عضویت کمیسیون تدوین سند چشم انداز بیست ساله در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد. 

 

از سوابق پارلمانی وی در دوران حضور در مجلس نیز می توان از موارد زیر نام برد: 

  • عضویت در هیات رئیسه در دوره چهارم و پنجم
  • نایب ریئسی مجلس در دوره هفتم، هشتم و نهم 
  • عضویت در کمیسیون های اقتصاد، عمران، اجتماعی و تلفیق 
  • عضویت نایب رئیسی کمیسیون بودجه
  • عضو ارشد فراکسیون اصولگرایان مجلس از دوره چهارم 

محمدرضا باهنر در در مجلس دوم به عنوان نماینده ششم و در مجلس نهم به عنوان کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان وارد مجلس شورای اسلامی شد. وی همچنین در یازدهمین دروه انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 به عنوان داوطلب شرکت کرد.

 

زندگی خانوادگی

باهنر 4 دختر و 2 پسر دارد. همسر اول او در رشته ریاضی فیزیک تحصیل کرده بود، و 5 فرزند داشت، پس از آن که از دنیا رفت محمدرضا باهنر دوباره ازدواج کرد، همسر دوم او استاد دانشگاه آزاد است حاصل ازدواج آن ها یک پسر است. 

مقالات