زندگینامه سیدعباس صالحی

خلاصه مطلب:

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، و پس از آن سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد و سپس وزیر شد، او در دولت دوازدهم نیز توانست با کسب رای اعتماد از مجلس به عنوان وزیر این وزارتخانه باقی بماند.

 

 

توضیحات :

دکتر سیدعباس صالحی در سال 1343 در مشهد دیده به جهان گشود، پدرش مرحوم آیت الله میرزا حسن صالحی یکی از علمای صالح، ساده زیست و متواضع مشهد بود که تا پایان عمر به درس و تدریس اشتغال داشت.

سیدعباس صالحی تحصیلات حوزوی داشته و در دانشگاه نیز در رشته فلسفه تحصیل کرده است. او از سال 1351 به حوزه علمیه مشهد رفت و پس از پشت سر گذاشتن دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی در آنجا در سال 1360  راهی حوزه علمیه قم شد و تا سال 1368 دروس خارج را در آنجا فراگرفت. پس از آن به مشهد بازگشت و در جلسات درس اساتید مشهد تحصیل دروس خارج را ادامه داد، و در سال 1376 دوباره برای ادامه تحصیلات راهی قم شد.

در حوزه های علمیه قم و مشهد از محضر اساتیدی همچون حضرات آیات وحید خراسانی، جواد تبریزی، سیدعزالدین زنجانی و میرزا علی آقافسلفی بهره برده است، اما ملبس به لباس روحانیت نیست. وی همچنین در محضر اساتید فلسفه همچون ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن زاده آملی نیز حاضره بوده است و از سال 1370 دروس مرتبط با فقه، فلسفه و کلام اسلامی را در دانشگاه تدریس می کند.

در فاصله سال های 1365 تا 1367 او سردبیر مجله حوزه بود، و در سال های 1373 تا 1376 مسئول دفتر تبلیغات اسلامی استان خراسان بود. از سال 1376 نیز سه دوره متوالی عضو هیئت مدیره تبلیغات اسلامی و پس از آن عضو هیئت امنای آن بوده است. او از همان سال مسئولیت نشریه پژوهش های قرآنی را برعهده داشت، و عضو هیئت تحریریه نشریات اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت 

از سال ۷۶ مدیر مسئولیت نشریه پژوهش‌های قرآنی و از همان سال عضو  هیئت تحریریه نشریات فقه اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت نیز بود، او در سال ۷۸ مدیر مسئولی و سردبیری نشریه «پگاه» را نیز بر عهده داشته است. 

راه اندازی سایت دین آنلاین از فعالیت های دیگر صالحی است، او همچنین در سال 1361 از نویسندگان مجله حوزه بود و در برخی پروژه ها و فعالیت های علمی نیز ایفای نقش کرده است. 

"تفسیر راهنما" از جمله تالیفات سیدعباس صالحی است و از دیگر کتب تالیفی او می توان به "حوزه و روحانیت" و "دانشگاه و دانشجو" اشاره کرد، او 22 مقاله نیز نگاشته است که می توان از آن جمله ابوذر امام، اسوه امام، امام و سلوک تفسیری را نام برد.

 

سایر سوابق اجرایی: 

  • عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از ٨٥ تا ٨٧
  • عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور

 

 صالحی در دولت یازدهم معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، که پس از استعفای علی جنتی از وزارت فرهنگ به عنوان سرپرست وزارتخانه منصوب شد، و تا زمان اخذ رای اعتماد مجلس در همان سمت باقی ماند، پس از آن در دولت دوازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ به مجلس معرفی شد و توانست اعتماد نمایندگان را جلب کند. 

مقالات