زندگینامه سیدمحمد غرضی

خلاصه مطلب:

سیدمحمد غرضی از جمله بنیان گذاران سپاه پاسداران است، او سابقه وزارت نفت و پست و تلگراف را در کارنامه خود دارد، و همچنین عضو اولین دوره شورای شهر تهران و از مؤسسین کمیته امداد انقلاب اسلامی بوده‌است. 

 

توضیحات :

سیدمحمد غرضی در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۲۰ در شهر اصفهان متولد شده است. او مدرک مهندسی برق و کارشناسی ارشد الکترونیک را از دانشگاه تهران اخذ کرده است. در سال های 1346 و 1347 در فرانسه دوره های تخصصی انتقال و توزیع نیروی برق را گذرانده است. 

زندگی خانوادگی

همسر سیدمحمد غرضی خانم راضیه سلیمی نام دارد، و حاصل ازدواج آن ها سه فرزند پسر به نام های سیدطاها حسین، سیدمحمدظهیر و سید طهورا و یک دختر است.

سوابق اجتماعی و سیاسی

محمد غرضی به همراه 68 نفر دیگر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در سال 1350 در دادگاه نظامی محاکمه شده و به یک سال زندان محکوم شد. در میان این جمع غرضی تنها فرد تحصیل کرده در غرب بود و ارتباط ضعیفی با سازمان داشت. او برای ادامه مبارزات مخفیانه اش در سال 1355 از کشور خارج شد، و مدتی را در نجف به مبارزه پرداخت. غرضی پیش از خروج از کشور عضو سازمان مجاهدین خلق شده بود، او به واسطه سیدعلی اندرزگو با مبارزین در لبنان، سوریه و فلسطین مرتبط شد. 

او در لبنان با نام مستعار «حیدری» شناخته میشد، و توسط سازمان فتح آموزش چریکی دید، و پس از مدتی به یکی از آموزش دهندگان مبارزات چریکی سوریه و لبنان تبدیل شد. 
او همچنین از موسسین روزنامه رسالت، عضو اولین دروه شورای شهر در تهران و از موسسین کمیته امداد امام خمینی نیز بوده است. 
سیدمحمد غرضی از بنیانگذاران سپاه پاسداران و عضو گروه 4 نفره فرماندهی آن بوده است، او همچنین عضو گروه 12 نفره هماهنگی و مسئول عملیات های سپاه پاسداران نیز بوده است. 
وی با حکم مرحوم هاشمی رفسنجانی مدتی را استاندار خوزستان بود، او پس از فرار احمد سلامتیان (نماینده مردم اصفهان در مجلس) به همراه بنی صدر، در انتخابات میان دروه ای مجلس شرکت کرد و به عنوان نماینده اصفهان وارد مجلس شد. 

در سال 1360 او به عنوان وزیر نفت منصوب شد، و در دوران وزارتش به دلیل وقوع جنگ و نیز شکسته شدن بازار، قیمت نفت به شدت سقوط کرد و به بشکه ای 7 دلار رسید. 
غرضی یکی از افراد مورد تایید حزب جمهوری اسلامی برای نخست وزیری در دوران ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای بود، که پس از علی اکبر ولایتی به مجلس معرفی شد و او نیز مانند ولایتی موفق به کسب رای اعتماد نشد، سپس میرحسین موسوی با کسب رای اعتماد نمایندگان نخست وزیر شد. 
از زمان تاسیس سازمان نظام مهندسی کشور در سال 1374 تا 1389 غرضی در پنج دوره سه ساله عهده دار مسئولیت ریاست آن سازمان بود.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 با شعار «دولت ضد تورم» شرکت کرد، و موفق به جلب نظر مردم برای ریاست جمهوری نشد، او همچنین برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 اعلام آمادگی کرده است. 

مقالات