زندگینامه فریدون عباسی

خلاصه مطلب:

دکتر فریدون عباسی دوانی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی است، او نماینده مردم کازرون و کوه چنار در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

 

توضیحات :

دکتر فریدون عباسی دوانی در سال 1337 در کازرون متولد شد. او در سال 1363 در رشته فیزیک هسته ای از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شد، و مدرک دکترایش را در سال 1366 از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرد، همچنین دکترای مهندسی هسته ای را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 1381 اخذ کرد.

او دانشجویی با سابقه مبارزاتی علیه رژیم شاهنشاهی بود و پس از پیروزی انقلاب با وجود کم سن بودن به دلیل داشتن تجربه در جهاد سازندگی فارس حاضر می شود. 

او از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران درمی آید و  در دوران دفاع مقدس در کنار شهید جهان آرا و دیگر رزمندگان در خوزستان حاضر می شود، و مسئولیت پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان فارس در منطقه را نیز برعهده داشته است و در عملیات های مختلف نیز شرکت می کند. 

از سال 1372 فریدون عباسی عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین علیه السلام شد، و پس از آن ریاست این دانشکده را برعهده گرفت. 

او در سال 1386 توسط رئیس جمهور _دکتر احمدی نژاد_ به علت ارائه خدمات علمی به کشور، به عنوان استاد نمونه کشوری برگزیده شد و در مراسمی در دانشگاه شهید بهشتی در 27 مهر ماه سال 1389 از او تقدیر شد. او همچنین عضو شورای مرکزی انجمن هسته ای ایران است.

دکتر عباسی به همراه همسرش در 8 آذر ماه سال 1389 در میدان دانشجوی تهران مورد سوء قصد واقع شده و مجروح شد، در همان روز بود که دکتر مجید شهریاری نیز مورد سوءقصد واقع شد و به درجه شهادت نائل آمد.

او در بهمن ماه سال 1389 توسط دکتر احمدی نژاد به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب شد و جانشین علی اکبر صالحی شد، پس از آن در مرداد ماه سال 1392 دکتر روحانی علی اکبر صالحی را به ریاست سازمان انرژی اتمی منصوب کرد. 

دکتر عباسی ریاست هلدینگ صنعت آستان قدس رضوی را بر عهده داشته و رئیس هیئت مدیره شرکت کسب و کار رضوی بوده، که بالغ بر ۳۰ شرکت تولیدی و خدماتی اعم از شرکت شهاب خودرو، کمباین سازی ایران، کارخانه آبمیوه رضوی و…  را شامل می شود.

او همچنین در مجلس یازدهم شورای اسلامی به عنوان نمایده مردم کازرون و کوه چنار  حاضر بود.