زندگینامه آیت الله سیداحمد خاتمی

متولد:
1339-02-18
خلاصه مطلب:

آیت الله سیداحمد خاتمی از اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری است، و سابقه عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام را دارد، و همچنین امام جمعه موقت تهران است.

 

 

توضیحات :

سیداحمد خاتمی در 18 اردیبهشت ماه سال 1339 در سمنان متولد شده است. او در خانواده ای متدین پرورش یافت، پدرش سیدمهدی سواد خواندن و نوشتن داشت، و به ایمان و تقوا شهره بود، او به تربیت دینی و اخلاقی فرزندان اهمیت میداد، مادرش خانم طیبه سادات خاتمی، خانمی متدین و مانوس با قرآن بود.

او پس از پایان دوران ابتدایی، در سن 11 سالگی تحصیل در علوم حوزوی را در حوزه علمیه سمنان آغاز کرد. در سال 1354 دروس مقدمات حوزه را در محضر آقایان حجه الاسلام و المسلمین سیدمحمد شاهچراغی و حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نصیری فراگرفت و پس از آن در مهر ماه سالی که رژیم پهلوی مدرسه فیضیه و دارالشفاء را اشغال کرده بود به حوزه علمیه قم رفت و بخش زیادی از دروسی که در سمنان خوانده بود نزد مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مدرس افغانی دوباره خوانی کرد. 

ایشان همچنین شرح لمعه را از محضر حضرت حجّت الاسلام و المسلمين فاضل هرندى، اصول الفقه را نزد حضرت حجّت الاسلام و المسلمين آقای هادی مروی خراسانى، مكاسب را از محضر حضرات آیات ستوده، خزعلى، اشتهاردی و بنی فضل، رسائل را از محضر حجّت الاسلام و المسلمين آقای موسوى، كفايه الاصول را از محضر حضرات آيات سيّد علی محقّق داماد و دوزدوزانى، شرح منظومه و تجريد را از محضر حضرت آيت اللّه حاج شيخ يحيی انصاری شيرازی و جناب حجّت الاسلام و المسلمين دكتر احمد بهشتی فسائى، اسفار را از محضر فقيه متألّه حضرت آيت اللّه جوادی آملی و آيت اللّه حاج شيخ ابراهيم امينى، اشارات را از محضر فيلسوف و عارف معاصر حضرت آيت اللّه حسن زاده آملى، تفسیر را از محضر حضرت آيت اللّه مشكينی و حضرت آيت اللّه خزعلى، عهدنامه مالك اشتر نهج‌البلاغه را از آيت اللّه حسين نوری همدانى، يك دوره خارج اصول و بخش های زيادی از فقه را از محضر حضرت آيت اللّه العظمی ميرزا جواد آقا تبريزى، خارج اصولِ جلد اوّل كفايه و بحث خارج اجاره را از محضر آيت اللّه العظمی فاضل لنكرانى، مدّت هفت سال از درس فقه آيت اللّه منتظرى، نيز از محضر حضرات آيات آيت اللّه العظمت ميرزا هاشم آملى، حضرت آیت اللّه العظمی وحید خراسانی و حضرت آیت اللّه العظمی شبیری زنجانی استفاده كرد. همچنین یك‌دوره بحث فلسفی شناخت را از محضرشهيد علاّمه آيت اللّه مطهّرت در سال آخر عمر مباركشان بهره مند شد.

سیداحمد خاتمی از کودکی با نام حضرت امام آشنا شد، و از سال 1354 که منبر رفتن را آغاز کرد، در مسیرهای تعیین شده ایشان به سخنرانی می پرداخت و در روستای زرند ساوه و آدران شهریار آغازگر جریانات انقلاب بود، همچنین در شوشتر، تهران و سمنان نیز منبرهای انقلابی و افشاگرانه علیه رژیم برگزار می کرد، و در نتیجه همین سخنرانی ها مورد تعقیب عوامل رژیم قرار گرفته بود که توانست فرار کند، و سابقه زندان و تبعید در آن دوران را ندارد.

پس از پیروزی انقلاب نیز فعالیت های فرهنگی می کرد و تدریس عمومی دروس حوزوی را از سال 1363 آغاز کرد، و همچنین در دوران دفاع مقدس نیز فعالیت های تبلیغاتی انجام می داد. 

سیداحمد خاتمی در سال 1376 از حوزه انتخابی کرمان نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم شد، او همچنین عضو فقهای شورای نگهبان، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، عضوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو هیئت مدیره مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت و عضو شورای سیاستگذاری فرهنگی آن مجمع نیز می باشد.

 

فهرست برخی آثار و تالیفات: 

  • ابعاد جنگ در قرآن و حدیث
  • شایعه از نظر قرآن و حدیث
  • سیمای نفاق در قرآن
  • رسالت خواص
  • عبرتهای عاشورا
  • سیری در سیره سیاسی امام علی (ع)
  • سیمای حماس امام سجاد (ع)
  • مدیریت در قرآن و حدیث
  • اخلاق سیاسی
  • امر به معروف و نهی از منکر
  • در سایه سار حکمت علوی
  • مدیریت و تشکل در سیره امام هادی (ع)
  • نگاهی به مبانی تفکر خمینی پیرامون ولایت فقیه
  • فقه الاخلاق از دیدگاه شیخ انصاری