زندگینامه آیت الله سیدمحمدحسن ابوترابی فرد

خلاصه مطلب:

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران است، که سابقه عضویت در مجلس شورای اسلامی و نائب رئیسی مجلس در دوره نهم را در کارنامه خود دارد. 

توضیحات :

در سال 1332 حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در قم متولد شد، او فرزند آیت الله سیدعباس ابوترابی است و در خانواده ای اهل علم پرورش یافته است. جد پدری او آیت الله حاج سیدابوتراب ابوترابی قزوینی از شاگردان میرزا نایینی بوده و جد مادری ایشان آیت الله سیدمحمدباقر قزوینی از مراجع عظیم الشان قم بوده است، و با دعوت حضرت آيت الله العظمی حاج شيخ عبدالکريم حائری (موسس حوزه علميه قم) از قزوين به قم مشرف گرديده و يکی از ارکان مهم شکل‌گيری حوزه علميه قم محسوب می‌گردند.

او از کودکی در کنار برادرش سیدعلی اکبر ابوترابی در ایام تابستان به مشهد میرفت و در آن جا با اساتید بزرگی همچون آیت الله حاج شیخ مرتضی قزوینی و سایر دوستان همرزمش آشنا شد. 

او در سال 1344 به همراه برادرش به نجف عزیمت کرد، و در کنار ادامه تحصیل در مدرسه ایرانی آنجا، فراگیری علوم حوزوی را آغاز کرد. در همین دوران بود که با چهره های سیاسی حوزه علمیه نجف از جمله آیت الله سیدمصطفی خمینی آشنا شد و در جریان فعالیت های سیاسی قرار گرفت. 

او فعالیت های سیاسی اش را در سال 1347 با انتقال اعلامیه های امام خمینی (س) از عراق به عربستان آغاز کرد، و اواخر دهه 40 بود که به لبنان سفر کرد و با شهید مصطفی چمران به همکاری پرداخت. 

پس از آن برای ادامه تحصیلات به تهران بازگشت و تا سال 1356 تحصیلات خود را در محضر بزرگانی چون آقایان مجتبی تهران، تنکابنی، فلسفی و مجتهدی تا مرتبه خارج فقه و اصول ادامه داد. پس از آن به قم رفت و دروس خارج فقه را نزد مراجع عظام حضرات آیات حاج شیخ هاشم آملی، فاضل لنکرانی و آیت الله بهجت فراگرفت. در همان سال و همراه با آزمون سطح عالی حوزه به موسسه در راه حق وارد شد و از محضر آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مظاهری بهره برد.

با اوج گیری مبارزات ایشان نیز در قزوین به فعالیت های بیشتری اقدام کرد، و در پی سخنرانی در مراسم یادبود شهید مصطفی خمینی مورد تعقیب ساواک قرار گرفت، در همین دوران بود که با شهید بهشتی آشنا شد. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان به فرمان امام خمینی (س) مسئول عقیدتی سیاسی وزارت دفاع شد، و در سالهای دفاع مقدس در جبهه های میانی و جنوبی به فعالیت مشغول شد. 

بعد از بازگشت آزادگان از بند اسارت رژیم بعث و تشکیل ستاد آزادگان در کنار برادر گرامی اش سید حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر ابوترابی به عنوان قائم مقام وقت نماینده مقام معظم رهبری در امور آزادگان به فعالیت پرداخت که این تلاش پس از ارتحال برادر نیز ادامه یافت.

ایشان در سال 1372 به عنوان نماینده ولی فقیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی (س) انتخاب شد، همچنین در سال 1376 ستاد عمره دانشگاهیان را بنا نهاد و همه ساله هزاران استاد و دانشجو از این طریق به حج مشرف می شوند.

از سال 1378 ایشان در سه دوره متوالی ششم، هفتم و هشتم نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بود، و در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس به سمت نائب رئیسی مجلس و در دوره هشتم به معاونت قوانین برگزیده شد. او همچنین در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی نماینده منتخب مردم تهران بود، و به عنوان نایب رئیس اول خانه ملت نیز انتخاب شد و در کنار ان ریاست هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را عهده دار شد.

او از سال 1385 امام جمعه موقت قزوین است، و همچنین در همان سال عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران شده است. ابوترابی فرد در سال 1389 به عنوان عضو شورای مدیریت حوزه های علمیه استان تهران نیز منصوب شده است. 

ایشان پس از رحلت پدر گرامیشان با حکم مقام معظم رهبری عهده دار توولیت مسجد و حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شد. 

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی با حکم مقام معظم رهبری در سال 1390 عضو هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه شد. 

ایشان در سال 1392 برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و در 30 اردیبهشت 92 با درخواست 200 نفر از نمایندگان مجلس مبنی بر باقی ماندن ایشان در مجلس، از شرکت در انتخابات انصراف داد.

او در 24 بهمن ماه سال 1396 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شد. 

 

فهرست سایر مسئولیت ها: 

  • نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران
  •  نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در دوره های هفتم و هشتم
  • عضو شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات مجالس هشتم و نهم
  • عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
  • رئیس شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی
  • عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران