زندگینامه زهرا ارشادی

خلاصه مطلب:

زهرا ارشادی مدیرکل حقوق بشر وزارت امورخارجه، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل است، او پیش از این به عنوان مدیرکلی زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه فعالیت می کرد. 

 

توضیحات :

زهرا ارشادی متولد سال 1356 و فرزند شهید سیدابوالقاسم ارشادی ایمنی است. ایشان در هواپیمایی که شهید محلاتی و چند تن دیگر از مسئولین جمهوری اسلامی در آن حاضر بودند و بعد از حمله هواپیماهای عراقی سقوط کرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد. شهید ارشادی از کارکنان وزارت امورخارجه بودند که چند روز پیش از شهادت به عنوان سفیر ایران در نیجریه منصوب شده بودند. 

ارشادی اصالتا بابلی است، اما در قم متولد شده است. او تحصیلات دانشگاهی اش را در تهران و در رشته پزشکی سپری کرده و پزشک عمومی است، همچنین مدرک کارشناسی ارشد روابط بین الملل خود را از واحد علوم و تحقیقات دریافت کرده است. 

وی کار خود را از مرکز تحقیقات تروما و پژوهش های جراحی سینا آغاز کرده و مدتی بعد به وزارت خارجه رفته و در دفتر امور زنان مشغول به فعالیت شد. سپس به دفتر آژانس های تخصصی بین المللی رفته و مدت 4 سال را در ژنو به عنوان دبیر اول نمایندگی ایران سپری کرده است. 

او پس از بازگشت به ایران مجدد در دفتر آژانس های تخصصی مشغول شده و سپس به عنوان مدیر اداره حقوق بشر و سازمان های غیردولتی منصوب می شود، او در نهایت به سمت مدیرکلی زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه دست می یابد. 

زهرا ارشادی برای نخستین بانویی ایرانی به عنوان مدیرکل حقوق بشر وزارت امورخارجه، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل منصوب شد.