زندگینامه بهزاد نبوی

خلاصه مطلب:

در سال 1321 بهزاد نبوی در تهران متولد شد. او از فعالین سیاسی قبل و بعد از انقلاب، و از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. بهزاد نبوی در پرونده سیاسی خود سابقه نمایندگی مجلس و معاونت نخست وزیر در امور اجرایی در دولت شهید رجایی را دارد.

توضیحات :

او از فعالین سیاسی پیش از انقلاب بود، و علیه رژیم پهلوی فعالیت می کرد، در همین راستا بود که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مرداد ماه سال 1351 بهزاد نبوی توسط عوامل ساواک دستگیر شد و مدت 20 ماه را در سلول انفرادی در زندان های اوین و قزل قلعه گذراند. پس از آن در سال 1352 به حبس ابد محکوم شد، اما در دادگاه تجدید نظر حکم او به 10 سال زندان کاهش یافت. وی دو بار نیز در دوران دانشجویی دستگیر شده بود. در همین دوران و در زندان اوین بود که با شهید رجایی آشنا شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی او از بهمن سال 1357 تا مرداد 1358 از اعضای کمیته مرکزی انقلاب اسلامی بود، سپس تا سال 1358 تمام وقت در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی فعالیت داشت، در آبان آن سال با حکم شورای انقلاب اسلامی عضو شورای سرپرستی صدا و سیما شد. 

نبوی در شهریور ماه سال 1359 و با نخست وزیر شدن شهید رجایی، وزیر مشاور در امور اجرایی شد و بعد از آن در دولت شهید رجایی سخنگوی دولت و رئیس ستاد بسیج اقتصادی بود، او در زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای نیز وزیر صنایع سنگین بود. 

او در اواخر جنگ با حکم آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از معرفی دولت، مسئول پشتیبانی ستاد فرماندهی کل قوا شد. پس از وزارت صنایع سنگین تا خرداد سال 1376 مشاور مدیرعامل شرکت مپنا و عضو هیئت مدیره شرکت پتروپارس بود.

او در مجلس ششم از سال 1379 به مدت چهار سال نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بود، و در اعتراض به "نظارت استصوابی" به همراه 138 نفر دیگر از نمایندگان استعفا کرد. 

یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، در پی حوادث پس از انتخابات بهزاد نبوی بازداشت شد، در 29 دی ماه سال 1388 به 6 سال حبس تعزیری محکوم شد، و در اول خرداد ماه سال 1393 پس از پایان دوره محکومیت از زندان اوین آزاد شد. اما به دلیل فعالیت های تبلیغی علیه نظام در دادگاه به یک سال حبس تعزیری محکوم شد، اما مجازات او با تشخیص رئیس دادگاه مبنی بر وضعیت نابسامان جسمی به 10 میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس تغییر یافت.