زندگینامه آیت الله احمد جنتی

خلاصه مطلب:

آیت الله احمد جنتی در سوم اسفند ماه سال 1305 در روستای لادان از بلوک ماربین در سه کیلومتری غرب اصفهان، در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. او تنها فرزند خانواده بود و پدرش ملاهاشم لادانی از روحانیون بنام منطقه بود. ایشان سابقه عضویت در مجلس خبرگان رهبری و عضویت در شورای نگهبان و دبیری این شورا را در کارنامه خود دارد، او همچنین امام جمعه موقت تهران نیز بوده است. 

 

توضیحات :

در محل زندگی آیت الله جنتی مدرسه وجود نداشت و او به مکتب خانه رفت، خودش نیز مقداری از دروس جدید را مطالعه کرد، و پس از آن زمانی که در قم بود مقداری زبان انگلیسی آموخت، او نوجوانی اش را در دوران خفقان رضاخانی سپری کرده است.

 

امام خمینی شهید بهشتی آیت الله جنتی

 

آیت الله جنتی تا سال 1324 ادبیات عرب و مقدمات سطح را در حوزه علمیه اصفهان فراگرفت و پس از پایان مقدمات و برخی از دروس سطح به حوزه علمیه قم رفت و دروس سطح را تکمیل کرده و در درس خارجی حضرات آیات بروجردی، گلپایگانی و امام خمینی (س) شرکت کرد. در دوران تحصیل با افرادی همچون شهید سعیدی، شیخ محسن حرم پناهی، شهید مفتح، سیدکرامت الله ملک حسینی، شیخ ابوالقاسم خزعلی و شیخ محمدعلی موحدی کرمانی هم مباحثه ای بود، و با  با بزرگانی، چون شهید بهشتی، شهید قدوسی، مرحوم آیت الله مصباح یزدی، آیت الله سبحانی، آیت الله مشکینی و آیت الله امینی نیز رابطه دوستانه داشت. ایشان به لحاظ تحصیلات حوزوی دارای درجه اجتهاد است.

 

آیت الله جنتی شهید بهشتی

 

ایشان بعد از پایان تحصیلات، 14 سال را در مدرسه علمیه حقانی قم به تدریس دروس مقدمات و سطح پرداخت، و کتاب های حدیث مثل "اثبات الهدایه"، "المواعظ العددیه"، "تحفه العقول" و "ایقاظ الهجعه" را ترجمه کرد.

او در کنار این امور به مسائل سیاسی نیز می پرداخت، پیش از پیروزی انقلاب از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود و علاوه بر شرکت در جلسات سخنرانی، تظاهرات ها و افشای رژیم، برنامه ریزی برای راهپیمایی ها، نوشتن اعلامیه ها و هماهنگی با سایر مراکز مرتبط با نهضت امام مثل روحانیت مبارز را نیز انجام می داد. او در جریان فعالیت های انقلابی بارها در قم، رفسنجان و جزیره خارک توسط عوامل رژیم تهدید و تعقیب شد، 3 بار در قم دستگیر شد، و در مجموع 3 ماه را در زندان سپری کرد، و یک بار هم پس از دستگیری به مدت 3 سال به اسدآباد همدان تبعید شد. 

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت هایش را با قضاوت در دادگاه های تهران و خوزستان با حکم امام خمینی (س) آغاز کرد، و در همان دوران بود که با همکاری چند تن دیگر به تدوین‌ و اصلاح‌ ساختار قضایی‌ کشور پرداخت. 

آیت الله خامنه ای آیت الله جنتی

 

از مهم ترین مسئولیت های او می توان به عضویت در شورای نگهبان و دبیری این شورا از نخستین روزهای تشکیل آن اشاره کرد. ایشان در تاریخ 14 فروردین سال 1371 به عنوان امام جمعه موقت تهران از سوی مقام معظم رهبری منصوب شد، و در تاریخ 20 اسفند ماه سال 1396 از این سمت استعفا کرد، او اولین فردی بود که توسط ایشان به عنوان امام جمعه موقت تهران تعیین شد.

 

فهرست سایر مسئولیت ها:

  • دبیری‌ شورای‌ هماهنگی‌ تبلیغات‌ اسلامی
  • ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی
  • عضویت‌ در شورای نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌
  • دبیری‌ شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی
  • امامت‌ جمعه‌ موقت‌ قم‌، کرمانشاه و تهران
  • نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌
  • عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام
  • عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی
  • عضویت‌ در شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • عضویت‌ در کمیسیون‌ صدا و سیما

 

آیت الله جنتی

 

زندگی خانوادگی

آیت الله جنتی 4 پسر دارد، به نام های علی، حسن، حسین و محمد. پس از اعلام جنگ مسلحانه مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی، حسین جنتی به حمایت از آنان پرداخت و با همراهی همسرش فاطمه سروری به زندگی مخفیانه روی آورد، و سرانجام در تاریخ 23 خرداد ماه سال 1361 توسط نیروهای سپاه پاسداران در حمله ای کشته شد. ایشان پس از آن نوه خود محسن را پرورش داد، که در نوجوانی به عنوان بسیجی در یک سانحه رانندگی در حین امر به معروف و نهی از منکر از دنیا رفت.

پیش از انقلاب علی جنتی از همراهان محمد منتظری در مبارزات مسلحانه بود و پس از پیروزی انقلاب در دوره‌های مختلف مسئولیت هایی را برعهده داشته است، از جمله ریاست صدا و سیمای استان خوزستان، استانداری خوزستان، استانداری خراسان، ریاست دفتر مرحوم هاشمی رفسنجانی، سفیر ایران در کویت، معاونت سیاسی وزیر کشور در دوره احمدی نژاد، و در دوره حسن روحانی وزیر فرهنگ و ارشاد شد.

حسن جنتی دیگر پسر او در دیار پدری (لادان اصفهان) به نجاری مشغول است و محمد جنتی نیز کارمند سازمان تبلیغات اسلامی تهران است، وی پیش از این به شغل برقکاری مشغول بوده است.

همسر ایشان، خانم صدیقه مظاهری نام داشت که شامگاه ۶ فروردین ماه سال ۱۳۹۴ به دلیل کهولت سن و ایست قلبی درگذشت، آیت الله مدتی پس از فوت همسر دوباره ازدواج کرد.

مقالات