جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

شیخ محمدعلی معصومی؛ عالمی که لباس رزم پوشید و مقابل بیگانه ایستاد

شیخ محمد علی معصومی در سال ۱۲۸۸ به دنیا آمد. وی از محضر اساتیدی همچون فاضل شربیانی، آخوند خراسانی، غلامی یزدی و... بهره برد. او در پنجم صفر ۱۳۷۲ قمری رحلت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی شیخ محمدعلی معصومی اختصاص دارد.

 

 

زندگینامه شیخ محمدعلی معصومی

تولد و تحصیلات

حاج شیخ محمد علی فرزند علامه شیخ سلیمان معصومی یکی از علمای بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری است. در سال 1288 در بیت علم به جهان دیده گشود و از اوایل زندگی به تحصیلات علمی و دینی همت گماشت. آیت الله معصومی پس از خاتمه مقدمات علوم عازم نجف اشرف شد و سال ها از محضر آیات عظام: فاضل شربیانی، شیخ هادی تهرانی، آخوند خراسانی و علامه یزدی استفاده کرد و خود به مقام اجتهاد و استادی نائل شد.

 

شرکت در جنگ

آیت الله معصومی یکی از علما و مراجع بهبهان در رأس مجاهدین این استان بود که در زمان جنگ بین الملل بعد از آنکه علامه یزدی امر به جهاد و دفاع از مملکت های اسلامی را صادر کرد، این آیت بزرگ شخصا لباس رزم پوشید و مدت ها به اتفاق مردم از حریم اسلام و میهن خویش دفاع کرد. معظم له سال ها در بهبهان ملجأ و پناه مردم بود و در ترویج مذهب و خدمات مردمی کوشا بود. آیت الله معصومی و آیت الله بهبهانی در عصر مرحوم آیت الله بروجردی در رأس علما و مراجع خوزستان بودند و از حوزه درس اینها فضلائی به مقام علمی و استادی رسیدند.

 

آثار

آیت الله معصومی حاشیه ای بر جواهر و شرح لمعه و نجاة العباد نوشت، و قواعد مشکله، کتاب مواعظ، انیس المهموم و رسائلی در فروع نیز به رشته تحریر برد.

 

وفات

آن جناب پس از عمری خدمت به اسلام و مسلمین سرانجام در پنجم صفر سال 1372 در بهبهان وفات کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید