گسترش سریع کروناویروس باعث بروز نگرانی و هراس بسیاری در چین و جهان شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ویروس کرونا همچنان در حال انتشار در سراسر جهان است و همچنان شمار مبتلایان و قربانیان آن، رو به افزایش است. 

انتشار این ویروس مرگبار، تدابیر و واکنش های متعدد بین المللی را در پی داشته است.

سازمان بهداشت جهانی شیوع کرونا را که بر اثر آن تاکنون بیش از 250 نفر جان خود را از دست داده‌ اند، یک وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

تاکنون بیش از 11 هزار نفر به این ویروس آلوده شده اند. روز پنجشنبه سازمان بهداشت جهانی از «کلیه کشورهای جهان» خواست تا «برای جلوگیری از شیوع این بیماری تنفسی اقداماتی فوری در نظر گیرند.»

سازمان بهداشت جهانی گفت وضع مزاجی بیش از 1300 نفر وخیم توصیف شده در حالی که 124 نفر از بیماری نجات یافته و از بیمارستان مرخص شده اند.

در خارج از مرزهای چین، بیش از 100 مورد ابتلا به کرونا در دستکم 23 کشور جهان ثبت شده است. از میان آنها تنها 7 نفر بدون سفر قبلی به چین به این بیماری مبتلا شده‌ اند.

در بیانیه ای که از طرف کمیته اورژانس سازمان بهداشت جهانی منتشر شده آمده است :«در سه کشور در خارج از مرزهای چین، ویروس بیماری از فرد به فرد منتقل شده است. حال یکی از این موارد وخیم است اما تلفاتی گزارش نشده است.» 

«تدروس ادهانوم گبریسوس» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، گفت:«هدف اصلی این اعلامیه فشار بر چین نیست بلکه بیان وقایع (مربوط به شیوع کرونا) در دیگر کشورهاست.»

او همچنین «اقدامات شگفت انگیز» مقامات چینی را (در مقابله با بیماری) ستود.

«مایک رایان» مدیر اجرایی برنامه اوضاع اضطراری بهداشتی سازمان جهانی بهداشت نیز گفت: «آنها در مواجهه با آن چه یک چالش فوق العاده است، اقدامات فوق العاده‌ ای اتخاذ کرده اند. ما در این رویداد در مقطع مهمی به سر می‌بریم. ما فکر می‌ کنیم همچنان می‌ توان این زنجیره‌ های انتقال (ویروس) را مختل کرد.»

«لی که‌ چیانگ» نخست وزیر چین امروز شنبه از اتحادیه اروپا در خواست کرد تا ارسال کالاهای پزشکی از کشورهای عضو این اتحادیه به چین را تسهیل کند.

در تازه ترین واکنش بحث برانگیز، «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا گفته است شیوع ویروس کشنده کرونا در چین می‌ تواند برای اقتصاد آمریکا خوب باشد.

راس در مصاحبه تلویزیونی با فاکس نیوز گفت: فکر می‌ کنم این امر به تسریع بازگشت شغل‌ ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.

گسترش سریع این بیماری باعث بروز نگرانی و هراس از تاثیر آن بر اقتصاد چین و جهان شده است.

راس در پاسخ به سوالی در شبکه خبری فاکس در مورد خطرات احتمالی شیوع این ویروس برای اقتصاد آمریکا گفت: نمی‌خواهم در مورد این بیماری بسیار تاسف‌ آور و وخیم شادمانی کنم. اما واقعیت این است که این مساله باعث می‌ شود که در مورد زنجیره تامین محصولات تعمق شود ... بنابراین فکر می‌ کنم این مساله به تسریع در بازگشت شغل‌ ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.

منتقدان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا از این اظهارات وزیر بازرگانی انتقاد کرده‌ اند. تا جایی که وزارت بازرگانی آمریکا ساعاتی بعد در بیانیه‌ ای گفت همانطور که ویلبر راس گفته، قدم اول، تحت کنترل در آوردن ویروس و کمک به قربانیان این بیماری است.

سخنگوی این وزارتخانه گفت: مهم است که تبعات تجارت با کشوری را در نظر گرفت که دارای سابقه طولانی در پنهان کردن خطرات واقعی برای مردم خود و بقیه جهان است.

این اظهارات با انتقادهای شدیدی مواجه شده است. «دان بایر» نماینده کنگره آمریکا، اشاره به مزایای تجاری در زمان شیوع این ویروس مرگبار را زیر سوال برده است.

شماری از اقتصاددانان هم اظهارات راس را زیر سوال برده‌ اند. «سیمون باپتیست» از واحد اطلاعاتی اکونومیست در سنگاپور هم اظهارات وزیر بازرگانی آمریکا را «عجیب و غریب» خوانده است.

او می‌ گوید: شرکت‌ ها تصمیم‌ های جدی و بلندمدت خود را بر اساس شیوع یک بیماری که ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد، نمی‌ گیرند.

باپتیست می‌ گوید: این ویروس جدید ممکن است تاثیر منفی بر اقتصاد آمریکا بگذارد. در حقیقت، آمریکا یک بازنده خالص خواهد بود، چون با وجود همه مسائل، چین هنوز هم یک بازار بزرگ برای آمریکا است. بنابراین اگر رشد اقتصادی چین به طور قابل توجهی کند شود، این امر می‌ تواند تاثیر مهمی روی آمریکا نیز بگذارد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز گفته است: «احتمال پخش شدن این ویروس در روسیه وجود داشت که به همین دلیل دولت اقدامات ویژه‌ ای را انجام داد.» دو نفر در روسیه به ویروس کرونا آلوده شده اند.

روسیه برای مقابله با ویروس کرونا سه دارو معرفی کرده است. وزارت بهداشت روسیه با همکاری سازمان رفاه و حمایت از مصرف‌ کنندگان این کشور راهنمایی را فراهم کرده‌ است که در آن شیوه‌ های پیشگیری،‌ تشخیص و مداوای عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونای جدید آمده است. این دفترچه راهنما که برای کارکنان بخش‌ پزشکی و بهداشت ارسال شده شامل لیستی از داروهاست که برای مداوای بیماری ناشی از ویروس کرونا در بزرگسالان پیشنهاد شده است. این داروها عبارتند از: «ریباویرین»،‌ «ریتوناویر» (یا «لوپیناویر») و «اینترفرون بتا-1 بی». متخصصان هشدار داده‌ اند که تجویز و مصرف داروی نخست یعنی ریباویرین باید با دقت صورت گیرد چون این دارو عوارض جانبی شدیدی دارد. این دارو پیشتر برای درمان سارس در شماری از کشورها از جمله چین و سنگاپور به کار رفته بود.

سید عباس موسوى سخنگوى وزارت امور خارجه ایران هم در توییتر نوشت: «کرونا ویروس ⁩ فاجعه ای جهانی است که همه جهان باید برای ریشه کنی آن با دولت و ملت ⁧ چین ⁩ همکاری کنند. یقین دارم چینی ها با مدیریت قوی، احساس مسئولیت و پشتکاری که در آنها سراغ داریم از این مرحله سخت عبور خواهند کرد.»

«چانگ هوا» سفیر چین در تهران در پی شیوع ویروس کرونا در این کشور و اقدامات صورت گرفته در برخی کشورها در خصوص محدودیت سفر به چین و تجارت با این کشور در صفحه توئیترش نوشت: «امیدوارم همگان توجه داشته باشند که سازمان بهداشت جهانی به کشورها توصیه نمی کند محدودیت های سفر یا تجارت با چین اعمال کنند.»

پاپ فرانسیس ضمن دعا و نیایش برای جانباختگان ویروس کرونا و همچنین ابراز همدردی با خانواده‌ های آنان، از تلاش و تعهد چین برای مقابله با همه‌ گیری این بیماری خطرناک و کشنده تشکر کرد.

رهبر کاتولیک‌ های جهان در مراسم نیایش هفتگی خود در میدان سنت پیتر در واتیکان برای همه کسانی که به کرونا مبتلا شده‌ اند دعا کرد. وی از خداوند خواست درگذشتگان این بیماری را به آرامش برساند و چین را برای جلوگیری از همه‌ گیری کرونا یاری دهد.

«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان، با ابراز اطمینان از مهار ویروس کرونا اعلام کرد که در صورت تاثیر عوامل روانی بر قیمت نفت، عربستان برای همکاری با اوپک و متحدانش برای حفظ ثبات بازار آماده است.

وزارت گردشگری تایلند با اشاره به شیوع ویروسی مشابه به نام سارس که چند سال پیش سبب ضرر 1.6 میلیارد دلاری این کشور فقط در منطقه گردشگری «فوکت» شد، از کاهش4.4 درصدی تعداد گردشگر خارجی، افت 2.89 درصدی ارزش سهام و کاهش 3.3 درصدی بخش حمل و نقل هوایی تایلند در چند روز اخیر خبر داد.

رئیس انجمن مسافرتی آسیا - اقیانوس آرام نیز از احتمال آثار منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد این منطقه وسیع خبر داد.

واکنش آسیایی‌ ها با هشتگ «من ویروس نیستم»

«من ویروس نیستم» هشتگی است که در توییتر توسط آسیایی‌ ها ترند شده تا مقاومت آنها به برخوردهای خصمانه با شهروندان آسیا بعد از شیوع آلودگی به ویروس کرونا را نشان دهد.

هزاران کاربر آسیایی یا آسیایی‌ تبار در کشورهای فرانسوی‌ زبان با هشتگ JeNeSuisPasUnVirus به معنای «من ویروس نیستم» به درج مطالب یا تصاویری مبادرت و از خود در برابر گسترش «نژاد‌پرستی آشکار» دفاع کرده‌ اند.

یک مرد جوان نوشته است: «من چینی‌ ام، اما من ویروس نیستم. پیش‌ داوری موقوف، لطفا.»

مبتکر این اقدام یک زن جوان فرانسوی آسیایی‌ تبار است که اوایل این هفته بی آن که نام خود را فاش سازد از کاربران توییتر دعوت کرده بود، نمونه‌ هایی از رفتار خصمانه در رابطه با کروناویروس را در اینترنت منتشر کنند.

او در فراخوان خود نوشته بود: «بحران ناشی از بیماری کرونا باعث شعارهای نژادپرستانه در رسانه‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی شده است.»

به گفته این زن، بسیاری از آسیایی‌ تبارها با نگاه‌ های خصمانه یا توهین روبرو شده‌ اند. 

روزنامه «کوریر پیکار»چاپ شمال فرانسه به دلیل تیتر «هشدار زرد» بر روی عکسی از یک شهروند چینی که ماسک بر چهره داشت عذرخواهی کرده است.

علاوه بر این، صدها نفر در توییتر یک خبر نادرست در مورد قرنطینه محلی چینی‌ ها در جنوب شرقی پاریس به دستور مقا‌م‌ های مسئول را همرسانی‌ کرده‌ اند که به خشم آسیایی‌ ها دامن زده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.