در حال حاضر هیچ کدام از شهرهای کشور در وضعیت قرمز نیستند، اما بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۳۴ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و ۵۷۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۶ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۳۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۹۶۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۴۲ هزار و ۵۴۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۲۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۷ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۹۳۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

روند نزولی کرونا ناپایدار است

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هم اکنون هیچ یک از شهرستانهای کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار ندارند و ۱۶۰ شهر در وضعیت نارنجی یا پر خطر و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد یا در خطر متوسط کرونا قرار دارند.

وی افزود: میزان متوسط موارد بستری و فوت کرونا در اکثر مناطق کشور روند نزولی و کاهشی دارد به طوری که در هفته اول دی میزان متوسط مورد ابتلا به کووید۱۹ در کشور هشت نفر به ازای هر صد هزار نفر است و بیشترین میزان موارد ابتلا به کرونا در استانهای مازندران، گلستان و تهران گزارش شده است.

لاری ادامه داد: میانگین بروز موارد مرگ کرونا در کشور در هفته اول دی ۱۶ در یک میلیون نفر رسیده است و بیشترین میزان مرگ کرونا در استانهای خراسان جنوبی، اردبیل، زنجان و گلستان گزارش شده است.

وی گفت: با وجود شیب نزولی موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور که مرهون همکاری مردم با کارکنان نظام سلامت است اما وضعیت این همه گیری در استانهای شمالی نسبتا روند صعودی دارد وضعیت کاهشی این همه گیری حساس، شکننده و ناپایدار است و هر گونه عادی انگاری و سهل انگاری موجب خیز مجدد و اوج گرفتن دوباره این بیماری می شود.

 

آخرین وضعیت استان ها

بسیاری از مناطق کشور سه موج شیوع کرونا را از ۱۰ ماه قبل تجربه کرده اند و هم اکنون با کمک محدودیت ها و همکاری اغلب مردم در رعایت تدابیر توصیه شده، شمار مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کووید۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، وضعیتی که کاهش حساسیت عمومی می تواند آن را معکوس کند.

تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از دورهمی ها و تجمعات، توصیه موکد کارشناسان به مردم در برهه ای  است که شهرهای کشور از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اند اما در شرایط شکننده به سر می برند و موج چهارم شیوع کرونا در کمین است. 

در حالی که بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس تازه ترین آمارها، از فوت ۱۳۴ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت که  شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و ۵۷۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۶ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۳۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۹۶۳ نفر رسید.

همچنین تازه ترین گزارش های خبرنگاران از استان های کشور گویای ان است که به استثنای تعدادی از شهرها، فرآیند ابتلا به ویروس کرونا  کاهشی است، برخی بیمارستان ها از پذیرش بیماران کرونایی خارج شده و به وضعیت عادی بازگشته اند و امار قربانیان بیماری در برخی مناطق به صفر رسیده است.

 اما کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تصریح دارند که روند نزولی شیوع کرونا در کشور ناپایدار است و توجه به وضعیت کرونا در استانها نیز موید این ناپایداری است ، اگرچه از قرمز به زرد و نارنجی تغییر وضعیت داده اند. 

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، هشت شهرستان این استان در وضعیت زرد و سه شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

با کاهش امیدوار کننده شیوع کووید.۱۹ در این استان، هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و مشکین‌شهر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

در استان قم، بیمارستان کامکار در مرکز استان از پذیرش بیماران کرونایی خارج شد و به وضعیت عادی خود بازگشت.

در جلسه ستاد کرونا مقرر شد تا بیمارستان کامکار قم فعلا بستری جدید بیمار کرونایی نداشته باشد و بعد از ۳۱۱ روز کم‌کم به حالت عادی برگردد.

با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم بیماران کرونایی در بیمارستان تازه تاسیس امیرالمومنین(ع) بستری خواهند شد؛ ضمن اینکه پذیرش اولیه بیماران کرونایی در تمامی بیمارستان‌های قم امکان پذیر است.

همچنین رییس بیمارستان امام‌رضا(ع) تبریز به عنوان کانون اصلی بستری بیماران کرونایی آذربایجان‌شرقی با اشاره به کاهش یک هفتمی بیماران کرونایی بستری شده در این بیمارستان گفت: آمار مراجعان در ۲هفته گذشته به اورژانس بیمارستان امام رضا تبریز ۵۰درصد کاهش و تعداد فوتی ها نیز کاهش محسوس یافته است.

دکتر مسعود فقیه دینوری  تاکید کرد که مردم همچنان احتیاط خود را از دست ندهند و به پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های پزشکی پایبند باشندتا کرونا شدت مجدد نگیرد.

در سمنان هم اعلام شده است که بهبود وضعیت شیوع کرونا شکننده است و امکان بازگشت استان به وضعیت قرمز در صورت سهل‌انگاری مردم و شکل‌گیری تجمعات، منتفی نیست.

به گفته استاندار سمنان، با همکاری مردم و تلاش همه دستگاه‌های اجرایی، وضعیت رنگ بندی استان بهبود پیدا کرد و تداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی همه شهروندان ضرورت دارد.

علیرضا آشناگر افزود: ۲ شهرستان سمنان و دامغان اکنون در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند و محدودیت‌های کرونایی در شهرستان‌ها بر اساس همین رنگ‌بندی‌ها اعمال می‌شود.

به منظور بهبود وضعیت استان از نظر شیوع کرونا، محدودیت‌های تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرستان‌های سمنان، دامغان، شاهرود و گرمسار همچنان اجرا می‌شود.

گیلانی ها هم در مبارزه با کرونا موفق عمل کرده اند و با عمل به پروتکل های بهداشتی، موجب کاهش آمار بیماران بدحال کووید ١٩ در بیمارستان های استان شدند.

به گفته دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، آمار این بیماران در بخش مراقبت های ویژه در گیلان در شرایط حاضر به زیر ١٠٠ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه آمار مبتلایان به ویروس کرونا بعد از مدتی که رقم فزاینده و رو به رشد داشت هم اینک در گیلان به زیر ۵۰۰ نفر رسیده است، ابراز امیدواری کرد که با رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه و همراهی خوب مردم  از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شده و آمار مبتلایان به این ویروس و بیماری کووید ۱۹ در این استان همچنان روند کاهشی را طی کند.

به گفته دکتر حیدرزاده، با توجه به اینکه مهمترین دلیل بستری افراد مبتلا به این ویروس در دو سه هفته گذشته دورهمی ها بوده است ،  اگر مردم همانطور که در خانه ماندن را مراعات می کنند دورهمی هم برگزار نکنند قطعا به سرعت،  آمار مبتلایان کاهش می یابد.

از ۱۶ شهرستان گیلان، ١٠ شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

در کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان ها از نظر شیوع بیماری کرونا پرخطر و شکننده هستند و احتمال تبدیل وضعیت آن ها از نارنجی به قرمز وجود دارد.

این خبر را  حسین کلانتری استاندار اعلام و  تصریح کرد: وضعیت استان نسبت به هفته های پیش در کاهش و مدیریت بیماری کرونا بهتر ارزیابی می شود اما باید مراقب بود تا توفیقات حاصل شده ما را فریب ندهد.

وی ابراز داشت: هم اینک وارد زمستان شده ایم و به سبب شیوع بیماری های آنفلوآنزا و سرماخوردگی در محیط های بسته خطر شیوع و ابتلا به کرونا بسیار بالا می رود.

اما در همدان که براساس گزارش امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، جزو  ۹ استانی است که از نظر مهار کرونا وضعیت مطلوبی دارد، پنج شهرستان همدان، نهاوند، تویسرکان، بهار و فامنین در وضعیت زرد و شهرستان‌های ملایر، اسدآباد، کبودراهنگ، رزن و درگزین در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته اند.

سید سعید شاهرخی استاندار همدان در عین حال شرایط استان را شکننده خواند و تاکید کرد که استفاده از ماسک، حضور نیافتن در تجمع و پرهیز از برگزاری دورهمی ها بهترین راهکارها برای کمک کردن به کاهش آمار شمار مبتلایان به ویروس کرونا و رسیدن به وضعیت سفید است.

وی با بیان اینکه علاوه بر عموم مردم باید مسوولان به ویژه فرمانداران را نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی حساس کرد، گفت: یک غفلت احتمال بدتر شدن شرایط و بازگشت به وضعیت گذشته را بیشتر می کند بنابراین برای جلوگیری از عادی انگاری این ویروس باید از همه ظرفیت رسانه ای و فضای مجازی استفاده کرد.

در استان یزد، هم اکنون  ۲۰۸ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۶۶ نفر در آی سی یو تحت مراقبت می شوند.

در همین حال، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بسیار نگران بروز موج چهارم کرونا در این استان طی بهمن یا اسفندماه امسال هستم.

دکتر محمود نوری شادکام نوشت: قطعا اگر موج مجددی اتفاق بیفتد و عزیزانی مبتلا یا جانی از دست برود در پیشگاه حضرت حق و مردم مسوول خواهیم بود.

محدودیت های هوشمند و رعایت دقیق تدابیر توصیه شده در کرمانشاه نیز موثر واقع شده است و فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ در استان در ۲۴ ساعت گذشته بعد از سه ماه به صفر رسید.

«مهدی محمدی» رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان کرمانشاه تاکنون هزار و ۴۲۰ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌اند.

وی از بستری شدن ۳۰ نفر در شبانه روز گذشته در کرمانشاه خبر داد و افزود: هم اکنون ۲۰۴ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند.

در همین حال، استاندار کرمانشاه گفت: براساس مصوبات ستاد کرونا محدودیت های شهرهای نارنجی برای مناطق زرد همچنان پابرجا خواهد بود که به دنبال آن محدودیت های منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ در کرمانشاه همچنان ادامه دارد.

اما خبر ناخوشایند این که روند ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و شناسایی بیماران جدید روزانه در ۱۲ شهرستان استان مازندران افزایشی است.

به گفته دکتر سیدعباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اگر الگوی رنگ بندی وضعیت کرونایی در استان های کشور با ضریب خطر پذیری  ابتلا به ویروس کرونا همانند گذشته محاسبه شود، هر ۱۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی از گلوگاه ، بهشهر، نکاء ، ساری ، جویبار، سودکوه ، آمل ، نور ، نوشهر ، قائمشهر ، فریدونکنار و  رامسر به عنوان شهرستان هایی نام برد که شیوع کرونا در آنها افزایشی است.

دکتر موسوی تغییر رنگ بندی این شهرستان ها از قرمز به نارنجی و یا از نارنجی به زرد در هفته گذشته را ناشی از تغییر الگوی رنگ بندی در کشور دانست و تاکید کرد که وضعیت شیوع کرونا در مازندران همچنان نگران کننده است.

براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل که روز گذشته منتشر شد ، هم اکنون یک هزار و ۱۰۴ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

در همین راستا،احمد حسین زادگان استاندار مازندران با اشاره به افزایشی بودن روند شیوع کرونا در ۱۲ شهرستان استان ، گفت : محدودیت‌های کرونایی در مازندران با توجه به روند افزایشی آمار بیماران جدید مبتلا به کووید-۱۹ در استان باید سخت‌گیرانه‌تر اجرایی شود.

حسین زادگان افزایشی شدن روند شیوع کرونا و ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در استان را ناشی از عادی انگاری رفتار کرونایی و کاهش سطح  محدودیت ها دانست و اظهار داشت : هم اکنون روند ابتلا به ویروس کرونا در برخی شهرستان از جمله آمل بالاست و میزان رعایت پروتکل ها در این منطقه  نسبت به میانگین استانی پایین تر است.


 

شیب نزولی کرونا شکننده و ناپایدار است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شیب نزولی کرونا بسیار شکننده و ناپایدار است و با عادی انگاری شرایط به سرعت به وضعیت قبل برمی‌گردیم.

سیما سادات لاری با بیان اینکه بسیاری از کشورها در مسیر مبارزه با ویروس کرونا دچار مشکلات فراوانی شده ‌اند، خاطرنشان کرد: ویروس کرونا همچنان ابعاد ناشناخته فراوانی دارد و در ابتدای مسیر نیز شناخت درستی از این ویروس در جهان وجود نداشت و به مرور دانش بشر در زمینه بیماری کووید ۱۹ افزایش پیدا کرد.

وی افزود: هر نوع مداخله حاکمیتی در برابر این ویروس و ایجاد محدودیت ‌ها و حتی روش ‌های درمانی به واسطه شناخت بیشتر از رفتار این ویروس طرح ریزی و اجرایی شده است، البته نباید این نکته مهم را فراموش کنیم که رفتار ویروس کرونا کاملا به رفتار جامعه بستگی دارد؛ یعنی هر جامعه ‌ای که در برابر شیوع ویروس کرونا دچار سهل انگاری و عادی انگاری شده، بیماری شیوع بیشتری پیدا کرده است؛ بنابراین، مجموعه ‌ای از شرایط و رفتارها در عملکرد ویروس کرونا موثر است و مداخلات حاکمیتی چه در نظام سلامت و چه دولت‌ ها بر همین اساس طرح ریزی می ‌شود.

لاری با بیان اینکه در کشور نیز به مرور در همه ماه ‌های شیوع ویروس کرونا، برنامه ریزی‌ ها و اقدامات مختلفی اجرایی شده که نقاط ضعف و قوت آن قابل بررسی است، تصریح کرد: آخرین اقدام مهم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، اجرای طرح شهید سلیمانی است که با همکاری و همراهی بخش ‌های مختلف و سازمان‌ های مردم نهاد در کنار وزارت بهداشت، این طرح توانست مدیریت موثری در زمینه این بیماری داشته باشد و به واسطه اجرای این طرح در کنار اعمال محدودیت ها و اصلاح سبک زندگی و رفتار اجتماعی، توانستیم در هفته‌ های اخیر به شیب نزولی ابتلا، بستری و مرگ و میر به واسطه بیماری کووید ۱۹ دست پیدا کنیم.اما شیب نزولی کرونا بسیار شکننده و ناپایدار است و با عادی انگاری شرایط به سرعت به وضعیت قبل برمی‌ گردیم.

بدنبال اعمال محدودیت های شدید از ابتدای آذر ماه تا کنون روند تلفات روزانه بر اثر کرونا در کشور کاهش چند صد نفری داشته است.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز امروز(شنبه) اعلام کرد:‌ در حال حاضر شهر با وضعیت قرمز کرونا نداریم و ۳۳۰ شهر زرد و ۱۰۸ شهر نارنجی هستند که امیدواریم این شهرهای نارنجی نیز به مرور به سمت وضعیت زرد حرکت کنند و میزان ابتلا و بستری در شهرهای مختلف کمتر شود.

وی افزود: این دستاورد نتیجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همه دستگاه‌های اجرایی و مردم و بازاریان و اصناف و بسیج و نیروهای انتظامی و اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی است.

از زمان شیوع کرونا در کشور(اوایل اسفند 98) تا کنون ۵۴ هزار و ۴۰۴ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

 

وضعیت شیوع کرونا در بندرگز نگران‌کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که در نتیجه همراهی مردم با اجرای طرح محدودیت کرونا، تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در ۱۳ شهرستان استان به طور محسوسی کاهش یافت اما وضعیت شیوع این بیماری در بندرگز شکننده و نگران‌کننده است.

عبدالرضا فاضل روز شنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: کاهش ابتلا، بستری و جان باختن به کرونا نباید موجب ساده انگاری این بیماری شده و مردم را از رعایت شیوه نامه هایی مانند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی باز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق شرقی استان شامل علی‌آبادکتول، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش، کلاله، مراوه تپه و گمیشان در شمال استان وضعیت شیوع کرونا به رنگ زرد تغییر یافته و گرگان و آق‌قلا در مرکز استان به همراه بندرگز، کردکوی و بندرترکمن در غرب با داشتن روند ثابت مبتلا و جان باخته در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۵۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۹۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) نگهداری می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان همچنین گفت که در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر در اثر ابتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.

استاندار گلستان هم در این جلسه با تاکید بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای کاهش مبتلایان به کرونا در استان گفت: در شهرهای نارنجی و قرمز متوفی باید به صورت مستقیم از بیمارستان به آرامستان‌ منتقل شود و آمبولانس‌ها حق بردن جنازه به منازل مرحومان را ندارند.

هادی حق‌شناس اظهار داشت: براساس بررسی‌های انجام شده در آرامستان‌های استان به ویژه گرگان، ۵۵ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند و برای جلوگیری از شیوع کرونا خانواده‌ متوفی در زمانی برگزاری مراسم تشییع جنازه و یادبود ملزم به توزیع ماسک، دستکش و اقلام بهداشتی شدند.

استاندار گلستان گفت: همچنین مراکز سنجش و بررسی اختلالات دانش‌آموزان در استان مجاز به فعالیت هستند اما مدارس عادی و استثنایی همچنان تعطیل بوده و فعالیت این مدارس به صورت مجازی و در بستر سامانه شاد انجام خواهد شد.

وی در ادامه یکی از دلایل شیوع کرونا در بندرگز را تردد کارگران فصلی به استان مازندران اعلام کرد و گفت: در تردد این افراد هیچ نظارتی انجام نمی‌شود و گزارش‌های رسیده حاکی از سوارکردن کارگران بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده نکردن از ماسک و رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی در مینی بوس است.

وی ادامه داد: پلیس راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وظیفه دارند بر این ترددها نظارت کرده و با متخلفین برخورد نمایند.

 

 

تداوم کاهش فوتی‌های کرونا در قزوین

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین با اشاره به فوت تنها یک بیمار در ۲۴ ساعت گذشته در استان، گفت: تداوم کاهش فوتی‌ها و بستری‌ها با ادامه همکاری مردم محقق می‌شود.

منوچهر حبیبی عصر شنبه افزود: روند کاهشی بیماران کرونایی با همکاری مردم،شتاب گرفته است که امیدواریم تداوم یابد.

این مسوول گفت: حدود۶۰ درصد کاهش بیماران بستری شده را شاهد هستیم

وی اظهار داشت: اگر همکاری مردم به همین منوال ادامه داشته باشد،به زودی شاهد مهار کامل کرونا خواهیم بود.

حبیبی اضافه کرد: استفاده مستمر از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از دور همی های خانوادگی،کماکان نسخه غلبه برکروناست

وی هشدار داد: اگر لحظه ای غفلت کنیم،غافلگیر می شویم و جبران آن هم کار نفس گیری خواهد بود.

حبیبی اظهار امیدواری کرد با مراعات اصول بهداشتی وبرنامه ریزی صورت گرفته در خصوص خرید واکسن خارجی و همزمان تولید واکسن داخل، عمر کرونا رو به موت باشد.

تاکنون بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در اسنان قزوین جان خود را از دست داده اند.

 

بیمارستان رازی اهواز به چرخه عادی ارائه خدمات برگشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه بیمارستان رازی اهواز به عنوان بیمارستان اصلی مراقبت از بیماران کووید ۱۹ در استان بوده است گفت:فعالیت در این بیمارستان با کاهش چشمگیر بیماران بستری مواجه و به چرخه عادی ارایه خدمات بازگشت.

دکتر فرهاد ابول نژادیان بیان کرد: با مشارکت مردم و رعایت مراقبت های بهداشتی و تدابیر اتخاذ شده و اعمال محدودیت ها روند کاهشی بیماران مبتلا به کرونا در استان  ادامه دارد. 

ابول نژادیان بیان کرد: یک فاز بیمارستان رازی اهواز محدود و ایزوله برای مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا و فاز دوم بیمارستان  مربوط به بیماران بستری و درمانگاهی شامل بخش های زنان و زایمان، نوزادان، مراقبت های ویژه نوزادان و مسمومیت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پرسنل این ۲ بخش نیز جدا شده اند ادامه داد: از پرسنل قسمت سبز بیمارستان قبل از حضور در این بخش تست PCR گرفته می شود.

دکتر ابول نژادیان بیان کرد: با این تصمیم بار مراجعات و تراکم ناشی از تعطیلی بخش های تخصصی این بیمارستان که به سایر بیمارستان ها منتقل شده بود نیز رفع خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن تقدیر و تشکر از مدافعان سلامت که در این بیمارستان به عنوان سنگر اصلی مبارزه با کرونا ۱۰ ماه با فداکاری و ایثار از جان هم استانی ها دفاع کردند ادامه داد: از مردم  استدعا داریم با توجه به شکننده بودن وضعیت فعلی، با تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی اجازه رخداد یک پیک دیگر و هدر رفت تلاش و زحمات ماه های اخیر را ندهند.

بیمارستان رازی اهواز به عنوان بیمارستان اصلی تشخیص و بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان از سوی وزارت بهداشت از زمان شیوع کووید ۱۹ معرفی شد.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال حاضر ۲۶ شهرستان خوزستان وضعیت زرد و اهواز در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد.

 

تعداد مبتلایان به کرونا در لرستان از ۶۰ هزار نفر گذشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در این استان تا چهارم دی ماه به ۶۰ هزار و یک نفر افزایش یافته است.

مریم کوشکی روز شنبه با اعلام این مطلب به خبرنگاران افزود: تا چهارم دی ماه ۱۵۵ هزار و ۷۱۱ نمونه مشکوک کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۵۵ هزار و ۶۹۸ مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: تا این تاریخ ابتلای قطعی ۶۰ هزار و یک شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و ۲۷۹ نفر نیز جان باخته اند.

تا سوم دی ماه ابتلای ۵۹ هزار و ۸۸۹ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و ۲۷۷ نفر جان خود را از دست داده اند.

براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا، خرم‌آباد تنها شهر با وضعیت نارنجی در لرستان است و سایر شهرستان های ۱۱ گانه این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

بستری های کرونا در ایلام به ۵۰ نفر کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به کاهش تعداد بستری ها در استان گفت: مجموع تعداد بستری ها که در آبانماه به ۴۰۰ نفر رسیده بود به ۵۰ نفر کاهش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹ مورد جدید بستری کرونا در استان ثبت شد که هشت مورد مروبط به ایلام و یک مورد نیز مربوط به شهرستان چرداول است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تنها ۹ مورد ابتلا به کرونا در استان ثبت شده و مجموع مبتلایان به ۲۳ هزار و ۷۴۰ نفر رسیده است.

دکتر کریمیان یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده است و امیدواریم مردم با رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی و در صورت داشتن علائم با مراجعه به موقع به مراکز درمانی همچنان شاهد کاهش آمار ابتلا و فوتی ها در استان باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تمام شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند اما این وضعیت به معنی پایان کرونا و سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی نیست.

دکتر کریمیان تاکید کرد: عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت ها امکان بازگشت به وضعیت های نارنجی و قرمز را بدنبال دارد.

 

وضعیت کنونی کرونا در کرمانشاه پایدار نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه روند شیوع بیماری کرونا در کرمانشاه کاهشی است، گفت: وضعیت خوب کنونی در استان پایدار نیست و احتمال بازگشت به وضعیت قرمز وجود دارد.

دکتر «محمودرضا مرادی» روز شنبه در حاشیه نشست ستاد کرونا استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از پشت سر گذاشتن پیک سوم بیماری در کرمانشاه از چند هفته گذشته شاهد سیر کاهشی شیوع بیماری در این استان هستیم.

وی افزود: پس از گذشت ۱۰۵ روز بار دیگر میزان فوتی‌های ۲۴ ساعت گذشته ناشی از کووید ۱۹ در استان کرمانشاه به صفر رسید که جای خوشحالی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: عمده شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند و محدودیت نسبت به شهرستان‌های نارنجی کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه همچنان محدودیت تردد شبانه در شهرهای استان اعمال می شود، گفت: در شرایط زرد شیوع بیماری کرونا مشاغل گروه یک، ۲ و سه می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه احتمال بروز پیک چهارم بیماری کرونا در دی ماه وجود دارد، گفت: اگر مردم بار دیگر نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی توجه شوند،  این مساله می تواند استان را در وضعیت قرمز قرار دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه پیک چهارم بیماری شدیدتر است، گفت: در صورتی که بار دیگر وضعیت شیوع بیماری کرونا قرمز شود شاهد بروز خسارت های مالی و جانی بسیاری خواهیم بود.

 

بیش از ۶۰ درصد پرستاران خلخالی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند

مدیر نظام پرستاری خلخال گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا بیش از ۶۰ درصد از مجموع پرستاران شاغل در بیمارستان و مراکز بهداشتی ،درمانی زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی این شهرستان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته‌اند.

سیداکبر عظیمی روز شنبه اظهارکرد: برغم تهدید سلامت و جان پرستاران شاغل در بخش‌های مختلف بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی این قشر تلاشگر هرگز سنگر خدمت خود را رها نکردند.

وی گفت: به دلیل توجه و دقت بیشتر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه از کرونا در بیمارستان خلخال کمترین آلودگی و ابتلا به ویروس کرونا در این مرکز درمانی بوده ولی تعداد قابل توجهی از پرستان این مراکز آموزشی و درمانی به این ویروس مبتلا شدند.

وی افزود: در حال حاضر غیر از چهار پرستار که گرفتار ویروس کرونا شده و در خانه مشغول استراحت هستند، سایر پرستاران شاغل در بیمارستان مشغول انجام وظیفه خطیر پرستاری می‌باشند.

۲۳۰ پرستار و پیراپزشک در بخش‌های مختلف زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی مشغول خدمت هستند که از این تعداد ۱۹۰ پرستار در بخش‌های مختلف بیمارستان امام خمینی (ره) و ۴۰ پرستار نیز در مراکز بهداشت شهری و روستایی و درمانگاه‌ها خدمات پرستاری ارائه می‌دهند.

 

استاندار : هیچ یک از شهرهای البرز قرمز کرونایی نیستند

استاندار البرز با بیان اینکه هیچ یک از شهرهای این استان در وضعیت قرمز قرار ندارند، گفت: اعمال محدودیت های تردد در شهرهای با وضعیت زرد با این وجود همچنان ادامه خواهد داشت.

عزیزاله شهبازی رو شنبه در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که روز شنبه به ریاست دکتر روحانی رییس جمهوری  و با حضور استانداران به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به اینکه مردم با پرهیز از عادی انگاری برای توقف شیوع کرونا همچنان همراه باشند،افزود: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و براساس تفویض اختیار به استانداران، محدودیت تردد از ساعت ۲۱ شب تا چهار بامداد حتی در شهرهای دارای وضعیت زرد نیز ادامه دارد.

 شهبازی گفت: همچنین با توجه به اینکه به دلیل شرایط فصل زمستان  وارونگی هوا را داریم که این امر شیوع کرونا را تشدید می کند، تدابیر ویژه ای به همین منظور اتخاذ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تامین سوخت نیروگاه قائم اشاره و اظهار داشت: بر این اساس از شرکت گاز استان انتظار می رود که طبق مصوبه ستاد ملی نسبت به تامین سوخت گاز برای نیروگاه منتظر قائم و کارخانه سیمان آبیک اقدام کند.

استاندار البرز در ادامه با اشاره به تبادل جمعیت فراوان این استان با پایتخت کشورخاطر نشان کرد: این تبادل جمعیتی سبب شده تا البرز متاثر از شرایط حاکم در تهران  باشد، اما طبق گزارش ستاد ملی، از این الگو فاصله گرفته و روند بهتری را در این استان شاهد هستیم.

استان البرز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

 

آمار روزانه ابتلا به کرونا در استان همدان تک رقمی شده‌ است

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: بر اساس گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا، همدان در ردیف ۶ استان با آمار تک رقمی ابتلا به کرونا در روز قرار گرفته است.

«رشید حیدری مقدم» روز شنبه در جلسه ستاد استانی مقابله کرونا، افزود: اقدامات مرتبط برای مقابله با ویروس کرونا از نیمه اول بهمن سال گذشته دراین استان آغاز و از همان ابتدای کار تمامی امکانات موجود برای مهار همه گیری ویروس بکار گرفته شد.

وی اظهار داشت: درهمین ارتباط ۱۲ هزار نیروی بسیجی برای مقابله با کرونا آموزش دیدند و هشت هزار تخت نیز برای قرنطینه بیماران آماده شد که با اقدامات موثر انجام شده تاکنون نیازمند استفاده از این تعداد تخت نشده ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: سه موج ابتلا به کرونا را از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون در این استان تجربه کرده ایم که میانگین روزانه بیماران بستری در موج نخست ۴۰۰ نفر و آمار فوتی ها چهار نفر، در موج دوم ۶۰۰ بیمار بستری و هشت مورد فوت و در موج سوم حدود ۱۲۰۰ بیمار بستری و میانگین فوت ۱۵ نفر در روز را شاهد بودیم.

حیدری مقدم بیان کرد: سه هزار نفر از کادر درمان و نیروهای اجرای دانشگاه علوم پزشکی دراین مدت به ویروس کرونا مبتلا و ۲ نفر نیز شهید شدند که به رغم اینها مجموعه کارد درمان استان شامل پزشکان، پرستاران و کادر اجرایی همچنان با تمام وجود در خط نخست مقابله با این ویروس و خدمت برای بهبود بیماران و حفظ سلامت مردم مشغول کار و تلاش هستند.

وی افزود: در روزهای نخست همه گیری ویروس با مشکلات و کمبودهایی در زمینه تامین وسایل بهداشت فردی مواجه بودیم اما با توجه به فعالیت شرکت های دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی همدان، ضمن تامین نیازهای داخلی استان هم اکنون انواع ماسک جراحی به ۱۲ استان کشور نیز ارسال  می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: با وجود برخی مشکلات در زمینه حضور و فعالیت نیروهای بهداشتی و درمانی و کمبودهای مالی و تجهیزاتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان عملکرد بسیار خوبی در زمینه خدمت رسانی به بیماران و مقابله با همه گیری ویروس کرونا داشته است.

حیدری مقدم افزود: آمار مبتلایان مثبت بستری در استان همدان از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون به ۹ هزار و ۷۳۲ مورد و بیماران سرپایی نیز به ۱۶ هزار و ۷۷۴ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۳۹۸ بیمار کرونایی نیز در استان همدان جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: ۳۲۳ بیمار بستری مشکوک و مثبت در همدان وجود دارد و هم اینک به شرایط بستری بیماران کرونا در اردیبهشت ماه نزدیک شده‌ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: بیشترین آمار شناسایی بیماران مثبت کرونایی در استان همدان با ثبت ۱۴۴ مورد مربوط به اوایل آذرماه است که خوشبختانه در حال حاضر این آمار به هشت بیمار در روز کاهش یافته است.

حیدری مقدم اضافه کرد: همدان یکی از ۹ مرکز استان در کشور است که از وضعیت نارنجی کرونا خارج و در وضعیت زرد قرار گرفته و در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۰ نفر با علایم مشکوک تنفسی به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد ۳۵ نفر به بخش های درمانی ارجاع شدند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۲۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان همدان بستری هستند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۵ نفر در آی.سی.یو بستری هستند و برای ۳۲ بیمار نیز با توجه به شرایط جسمانی، لوله گذاری انجام شده است.

استاندار همدان نیز امروز در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت که پنج شهرستان «همدان، نهاوند، تویسرکان، بهار و فامنین» در وضعیت زرد و شهرستان‌های «ملایر، اسدآباد، کبودراهنگ، رزن و درگزین» نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

«سید سعید شاهرخی» افزود: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، همدان جزو  ۹ استان کشور است که از نظر مهار کرونا وضعیت مطلوبی دارد.

 

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت ۲ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع متوفیان کرونایی این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به یک هزار و ۳۹۹ نفر رسید.

«محمد طاهری» روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان به کرونا استان همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۸مورد بوده که از این تعداد ۴۶ مورد در بخش عادی و  هشت نفر در بخش آی.سی.یو بستری شدند، همچنین حال ۳۷ نفر نیز وخیم گزارش شده است.

وی اظهار داشت: هشت بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان همدان شناسایی شدند که با احتساب این تعداد مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون در بیمارستان‌های استان به ۹ هزار و ۷۳۰ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان های اسدآباد ۳۴۶، بهار ۵۵۷، تویسرکان ۵۹۷، رزن ۳۸۲، درگزین ۱۶۵، فامنین ۱۷۲ و کبودراهنگ ۶۰۸ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۲۶ نفر در ملایر، یک هزار و ۹۲در نهاوند و سه هزار و ۷۲۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند که ۲۶۵ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند.

استاندار همدان نیز امروز در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت که پنج شهرستان «همدان، نهاوند، تویسرکان، بهار و فامنین» در وضعیت زرد و شهرستان‌های «ملایر، اسدآباد، کبودراهنگ، رزن و درگزین» نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

«سید سعید شاهرخی» افزود: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، همدان جزو  ۹ استان کشور است که از نظر مهار کرونا وضعیت مطلوبی دارد.

 

۱۵۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۱۵۴ تَن مبتلا به بیماری کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند که وضعیت ۲۴ تَن از آنها وخیم است.

به گزارش عصر شنبه روابط عمومی علوم پزشکی قم محمد رضا قدیر اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به ۶ دی ماه ۲۱ تَن با علائم کرونا مورد پذیرش قرار گرفتند.

قدیر با اشاره به بستری شدن ۱۳ بیمار کرونایی گفت: هفت تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: طی یک روز گذشته هیچ یک از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را از دست ندادند.

قم از روز ششم دی ماه با اعلام وزارت بهداشت وارد منطقه زرد کرونایی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1488854
  • منبع: ایرنا
  • نسخه چاپی
  • نظرات
    1

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • ناشناس

    فرهنگ و تمدن چیست؟؟؟؟ به چه کسی فرد با فرهنگ و متمدن می گویند؟؟؟! آیا کسی که می داند، ممکن است ناقل بی علامت ویروس کرونا باشد و بدون آگاهی آنرا به دیگران منتقل کند، ولی ماسک نمی زند و اصول بهداشت عمومی را رعایت نمی کند؛ را می توان با فرهنگ و متمدن نامید؟؟؟!!!!، ثروتمندی که به فقیر کمک نمی کند، را می توان با فرهنگ و متمدن نامید؟!!!!، کسی که با سیگار یا بلند کردن آهنگ و ...مردم را آزار می دهد، را می توان با فرهنگ و متمدن نامید؟!!!!، کسی که حرفی میزند ولی به آن عمل نمی کند( خلف وعده و عهد می کند)، را می توان با فرهنگ و متمدن نامید؟!!!!، کسی که حرفی می زند ولی خلاف آن عمل می کند( دروغگو و فریبکار) را می توان با فرهنگ و متمدن نامید؟!!!!

    پاسخ