به گزارش ایرنا ، محسن صادقیان روز چهارشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان گفت: از اسفند سال 1397 موضوع بازآفرینی شهری به عنوان یکی از سیاست های کلان دولت مطرح شد که در قالب آن رئیس جمهوری بر محله سازی و ساخت مسکن امید در این مناطق تأکید کرد.
وی با بیان اینکه یزد از جمله بهترین استان هایی است که می تواند بر مبنای تعریف واقعی از بازآفرینی شهری در این زمینه فعالیت کند، افزود: هدفمندسازی مشارکت مردم و ایجاد گفتمان مشترک تضمینی برای اثربخشی این طرح است و استقرار دفاتر تسهیلگر در محلات نیز در همین راستا صورت خواهد گرفت.
معاون استاندار یزد وجود محله های فرسوده و غیر ایمن را مشکلی برای امدادرسانی در زمان وقوع حادثه عنوان کرد و ادامه داد: وجود این محله ها مشکلات اجتماعی ایجاد کرده به همین دلیل بازآفرینی شهری می تواند ضمن رفع این مشکل ، زمینه بازگشت جمعیت شهری را به این مناطق و رونق و پویایی بافت های قدیمی فراهم کند.
صادقیان در ادامه با بیان اینکه در مرحله نخست اجرای طرح بازآفرینی شهری در یزد ،پنج محله حسن آباد، اسکان، شاه ابوالقاسم، قاسم آباد و پشت باغ مناطق هدف هستند که شناخت کامل از محلات و نیازهای آنها و نیز ایجاد گفتمان مشترک در بین دستگاه های متولی در سرعت و انسجام بخشی میان آنها دنبال می شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در اجرای این طرح بهره گیری از طرح تفضیلی ، حفظ گونه های ارزشمند تاریخی با مشارکت دستگاه های متولی بویژه شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی به تکیه بر ظرفیت های مردمی، خیران و متقاضیان مشارکت در برنامه های شهری مدنظر است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان پیشتر مساحت بافت های هدف طرح بازآفرینی استان یزد را هفت هزار و 309 هکتار اعلام کرده و گفته بود که حدود 28 درصد برابر300 هزار نفر از جمعیت استان را شامل می شود و در محدوده بافت های هدف طرح بازآفرینی سکونت دارند.
طرح بازآفرینی شهری از سیاست های توسعه مسکن در دولت دوازدهم است که براساس سندملی راهبردی و با هدف اقدامات جامع در بافت فرسوده و تاریخی به همراه سکونتگاه های غیررسمی در دستور کار قرار گرفته است.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.