هادی مقیمی روز سه شنبه به ایرنا افزود: در همایش نقش تعاونی دهیاری ها در توسعه روستاها که به تازگی و به همین مناسبت در تهران برپا گردید از شرکت های موفق تقدیر شد.
وی اضافه کرد: در این آیین از خدمات شرکت تعاونی دهیاری های اردکان در راستای عمران و آبادانی روستاها و نیز کمک به توسعه مشارکت های اقتصادی و اجتماعی در روستاها تجلیل به عمل آمد.
فرماندار اردکان در ادامه تصریح کرد: یکی از بهترین نوع تعاونی‌ها در کشور، شرکت تعاونی دهیاری‌ها است که در مشارکت مردم در روستاها نقش مهمی را بر عهده دارد.
مقیمی اظهار داشت: در واقع از جمله عواملی که می‌تواند در بهبود وضعیت معیشت مردم روستایی و فقیر اثرگذار باشد، تعاونی‌ها هستند که از طریق ایجاد انگیزه و ترغیب روستاییان به مشارکت در فعالیت‌های تعاونی موجب توانمندسازی آنان شده و با آشنا کردن آنان با مزایای تعاونی از فواید آن که هم جنبه مادی و هم جنبه معنوی دارد، بهره‌مند می شوند.
وی یادآور شد: افزایش سرمایه اجتماعی از مهم‌ترین نتایج کارکرد تعاونی‌هاست و اکنون‌که توجه دولت تدبیر و امید به ایجاد اشتغال و توسعه پایدار روستاها بیشتر معطوف شده، توجه به بعد اقتصادی این جایگاه اهمیت بسیاری دارد.
فرماندار اردکان ادامه داد: امروزه حلقه مفقوده توسعه پایدار دهیاری‌ها، توسعه اقتصادی است و کارکرد شرکت‌های تعاونی دهیاری‌ها در این بخش تاثیر می‌گذارد.
مقیمی گفت: تاسیس نهاد عمومی و غیردولتی دهیاری‌ها در برنامه سوم توسعه، اقدامی مهم در تکمیل حلقه مدیریت روستاهای کشور و فرآیند توسعه متوازن و پایدار این مناطق بود.
وی افزود: این نهاد با کارکردهای متفاوتی از قبیل تکمیل زنجیره حکومت مردم بر مردم، تقویت روند توسعه اجتماعی و فرهنگی، بسترسازی برای شهرهای آینده، کنترل روند مهاجرت از روستا به شهر و تقویت روند توسعه کشاورزی دنبال شد و نشانه‌ای از حرکت به ‌سوی اجرای نظام نوین مدیریت در روستاها بود.
فرماندار اردکان تاکید کرد: تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه روستایی و شرکت‌های تعاونی دهیاران، گامی ضروری و ارزشمندی در راستای توسعه روستاها، فقرزدایی و استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مناطق روستایی محسوب می‌شود.
مقیمی گفت: شرکت‌های تعاونی دهیاران به ‌واقع با تلفیق امکانات و تجهیزات و ترکیب عوامل انسانی و سرمایه‌ها منجر به هم‌افزایی توان اجرایی دهیاری‌ها و نیز بهبود شرایط و ارتقاء رفاه روستاییان می‌شوند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید، سطح تحصیلات و آگاهی در روستاها افزایش پیدا کرده تصریح کرد: با توجه به استعداد و محصولات موجود در روستاها می‌توان با راهنمایی و کمک و ایجاد تشکل‌های تعاونی به ایجاد اشتغال و سوق دادن مردم و به‌خصوص جوانان این مناطق به کارآفرینی و خوداشتغالی در روستاها کمک کرد که برای رسیدن به این هدف تعاونی‌های دهیاری نقش اساسی دارند.
فرماندار اردکان گفت: این شرکت‌ها با اجرای طرح های دهیاری و صرفه‌جویی در قیمت تمام‌شده و نیز ارتقاء کیفیت آن‌ها و ورود به عرصه‌های اقتصادی برای ایجاد تولید و اشتغال از مصادیق بارز اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی هستند.
مقیمی افزود: به‌عبارت ‌دیگر ورود شرکت‌های تعاونی به طرح‌های عمرانی روستایی منجر به شکستن انحصار در اجرای طرح‌های عمرانی شده و این شرکت‌ها دو هدف عمده ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت را در اجرای طرح‌های عمرانی دنبال می‌کنند.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.